Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Prešovský samosprávny kraj má najnižšiu daň z motorových vozidiel na celom Slovensku a okolo tritisíc kilometrov ciest 2. a 3. triedy. Návrh na zvýšenie cestnej dane o 10 percent neprešiel. Proti bola pravica.
PREŠOV. Ročná sadzba dane za osobné motorové vozidlá, úžitkové, nákladné motorové vozidlá a autobusy sa v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK) nebude zvyšovať, ostane na úrovni schválenej sadzby z roku 2005. Vlani z tejto dane prišlo do rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja 12,3 milióna eur, čo je najmenej na celom Slovensku. V tomto roku sa očakáva ešte menej, okolo 12 miliónov eur.
Poslanci sa mohli pri zvyšovaní cestnej dane rozhodovať medzi dvoma variantmi. Jeden bol pôvodný návrh Úradu PSK, druhý prakticky kopíroval návrh, ktorý schválili v Košickom samosprávnom kraji.
Z prítomných 55 poslancov sa ani v jednom prípade nenašiel dostatočný počet hlasov, ktorý by stačil na schválenie všeobecne záväzného nariadenia na zvýšenie cestnej dane.
Motivácia pre firmy
Návrh na 10-percentné zvýšenie dane nepodporila pravica. Poslanci z klubu SDKÚ-DS a KDH zdôraznili, že najnižšia daň sa môže stať pre kraj istou výhodou a podnikateľské subjekty možno zmenia názor na to, kde si prihlásia svoje vozidlá. Narážali na to, že mnohé firmy, ktoré majú sídla v Bratislave či Košiciach, ale ich vozidlá jazdia na našich cestách, zmenia postoj a preregistrujú ich do Prešovského kraja.
"Nebude to daňový raj, ale oproti Bratislave by sme mali o 20-30 percent nižšiu daň, a to môže byť pre veľkého dopravcu zaujímavé. Tých 10 percent zvýšenia nevytrhne z biedy náš kraj," povedal nám predseda klubu Juraj Hurný (SDKÚ-DS - na snímke Anny Košuthovej).
Zdôraznil, že za zvyšovanie daní budú hlasovať vtedy, keď sa na úrade zlepší zodpovednosť za rozpočtovú politiku.
"Keď sa začne šetriť na úrade a začnú sa robiť elektronické aukcie na obstarávanie služieb, kde sa dá ušetriť, a vyrieši sa racionalizácia v prímestskej doprave, potom sa budeme baviť o zvyšovaní cestnej dane, skôr nie," dodal Hurný.
Ľavica chcela zvýšiť daň
Ľavica, naopak, mala záujem predložený návrh schváliť.
"To, že návrh neprešiel, bude mať negatívny dopad na kraj. Ublížime len sebe, lebo v ostatných krajoch sa zvýši a 10 percent bola prijateľná suma. Neviem, z čoho budeme tie rozbité cesty opravovať a udržiavať," argumentoval Miroslav Benko (Smer-SD - na snímke Anny Košuthovej).
Dodal, že podľa neho je skôr neprimerané to, že vláda zvýšila diaľničné poplatky na rok 2011 o 37 percent, čo znamená, že diaľničná známka bude stáť 50 eur a pritom na východe nepribudol ani kilometer diaľnic.
Hlas dopravcov
Podľa dopravcov by ich zvýšenie cestnej dane síce nepoložilo, ale v konečnom dôsledku by sa prejavilo v cene za službu. "Daň rozhodne znevýhodňuje podnikateľské prostredie v regióne a u nás je daň jedna z najvyšších v európskom priestore. Každé zvyšovanie dane znamená znižovanie konkurencieschopnosti," povedal nám riaditeľ nákladnej dopravnej spoločnosti NDŽ, s. r. o., Ján Ovšonka.
Na otázku, či je pravdepodobné, že nižšia daň v Prešovskom kraji priláka firmy a rozhodnú sa preregistrovať vozidlá pripustil, že je to možné. "Dopravcovia to bežne robia, hľadajú výhodnejšie podmienky," dodal Ovšonka.
Opäť riešili aj financovanie škôl
Poslanci dnes neschválili ani návrh na všeobecne záväzné nariadenie, ktorý sa týka poskytovania príspevkov z vlastných príjmov Prešovského samosprávneho kraja jazykovým školám, školským zariadeniam a poskytovania dotácií zriaďovateľom súkromných, resp. cirkevných základných umeleckých škôl a školských zariadení na budúci rok.
Platí všeobecne záväzné nariadenie, kde je financovanie pre všetky školské zariadenia rovnaké, ale poslanci ho budú musieť prerokovať pre nový rok.
sita
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári