Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela
AKTUALIZOVANÉ 19:09

Otvorili cestný obchvat Svidníka

S jedenapolročným omeškaním dnes uviedli do prevádzky cestný obchvat Svidníka. Meškanie spôsobili zosuvy pôdy, stavba aj preto bola drahšia o 2,7 milióna eur.

Svidnícky obchvat pribrzdili najmä problémy so zosuvmi pôdy.Svidnícky obchvat pribrzdili najmä problémy so zosuvmi pôdy.(Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

SVIDNÍK. Rýchlostný obchvat mesta Svidník, ktorého otvorenie vyše jeden a pol roka meškalo kvôli problémom s poškodením vozovky, dnes slávnostne uviedli do prevádzky.

Obchvat mesta je súčasťou siete rýchlostných ciest na Slovensku v rámci severojužného prepojenia od poľskej po maďarskú hranicu a zásadne odbremení mesto Svidník od tranzitnej nákladnej dopravy.

Zosuvy zabrzdili stavbu

Stavebné práce na projekte "R4 Svidník-obchvat" sa rozbehli v decembri 2007 a podľa harmonogramu mala byť 4,5-kilometrová komunikácia hotová za 18 mesiacov.

V máji 2009 sa však na niekoľkých miestach vozovky objavili pozdĺžne trhliny a deformácie, ktoré vznikli v dôsledku zosuvu vrstiev násypov a z tohto dôvodu nebola cesta schopná užívania. Geofyzikálne a technicko-odborné posudky označili ako príčinu zosuvov nestabilné podložie a jeho nedostatočné odvodnenie.

"To zdržanie bolo spôsobené mnohými súvislosťami, a preto aj vyjadrujem presvedčenie, že nemožno tlačiť na termíny viac ako na kvalitu, ktorá závisí aj od technológií, aj od geológie, aj od ďalších súvislostí. Napríklad tu na severovýchode Slovenska, kde je veľmi zložité počasie pre stavby," povedal po slávnostnom prestrihnutí pásky na námestí vo Svidníku minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ.

Komunikácia by mala byť predĺžená smerom do Poľska aj smerom na juh k Prešovu. "Je súčasťou rýchlostnej cesty R4, ktorá je tiež súčasťou európskej magistrály, resp. koridoru, ktorému sa hovorí Via Carpatia (od Litvy až po Grécko)," zdôraznil minister.

S poľským ministerstvom infraštruktúry pracujú na bilaterálnej dohode, v rámci ktorej definujú presné spojenia našej R4 s ich rýchlostnou cestou.

"To isté máme pripravené a chceme povzbudiť maďarskú stranu, aby urobila kroky na juhu, kde chýba asi štvorkilometrový úsek. R4 je v súčasnosti stavaná medzi Košicami a južnou hranicou. Najbližším úsekom, ktorý je najviac potrebný z hľadiska intenzity dopravy dobudovať, je severný obchvat Prešova, ktorý má dĺžku skoro 15 kilometrov. Obsahuje tunelové riešenia a cestu, ktorá spája diaľnicu D1 s koridorom rýchlostnej cesty R4. Odhadujem, že zhruba do roka by mohol prísť do výstavby. Postupné budovanie a termíny budú závisieť od zdrojov," skonštatoval Figeľ.

Stavba stála o 2,7 milióna viac

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Alan Sitár uviedol, že pôvodný rozpočet tohto projektu predstavoval 22 miliónov eur, v priebehu realizácie však došlo k navýšeniu o 2,7 milióna eur. Pripomenul, že ešte počítajú s miernym navýšením investície, keďže sa budú dokončovať záležitosti súvisiace s okolím stavby.

"Chcem ubezpečiť, že stavba v dnešnej dobe plne vyhovuje všetkým normám a z hľadiska bezpečnosti spĺňa všetky nároky," uviedol Sitár.

"Kolaudačné konanie prebehlo v poriadku, so súhlasnými stanoviskami všetkých zúčastnených. Stavba ešte nebude skolaudovaná, ale bude daná do predčasného užívania. Vznesená bola iba jedna požiadavka o doplnenie zvodidiel pre zvýšenie bezpečnosti, vzhľadom na minulotýždňové doplnenie jednej veľkoplošnej značky, ktorá musí byť ochránená zvodidlom," informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Podľa projektanta stavby, spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., obchvat Svidníka odľahčí dopravu v meste presmerovaním tranzitnej prepravy mimo zastaveného územia.

"Stavba ako celok bude dokončená, keď v druhej fáze bude dobudovaná druhá polovica profilu štvorprúdovej rýchlostnej cesty, a to po naplnení kapacity v súčasnosti budovanej polovice profilu," informoval SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Rýchlostná komunikácia je vybudovaná v polovičnom profile, nachádza sa na nej deväť mostných objektov, jedna úrovňová a jedna mimoúrovňová križovatka. Najvyššia povolená rýchlosť je upravená dopravným značením, a to od 100 do 110 km/hod.

Sitár dodal, že problémy geologického charakteru, ktoré spôsobili oddialenie dokončenia stavby, sú objektívne potvrdené a stále prebiehajú rokovania medzi investorom a realizátorom stavby, kto bude znášať náklady súvisiace s navýšením investície.

História stavby

Začiatok výstavby na projekte "R4 Svidník - obchvat" bol v decembri 2007 a podľa harmonogramu mal byť 4,5-kilometrový cestný prieťah hotový za 18 mesiacov. Na stavbe bolo preinvestovaných zruba 26 miliónov eur.

Obchvat bol kvôli odkladom často pejoratívne označovaný aj ako najdrahšia cyklistická či bežecká dráha. Svidníčania prázdnu dvojprúdovú komunikáciu využívali v lete aj v zime na aktívny oddych.

Termín dokončenia obchvatu vo Svidníku bol niekoľkokrát presúvaný. Hlavným dôvodom boli poruchy v súvislosti s viacerými zosuvmi. V máji 2009 sa na vozovke objavili pozdĺžne trhliny a deformácie, ktoré vznikli v dôsledku zosuvu vrstiev násypov. Hneď na troch miestach sa preukázali vážne zosuvy, narušenia, komunikácia preto nemohla byť sprevádzkovaná. Najväčší zosuv pôdy bol v prostriedku úseku pred jedným z mostov.

V úseku musela prebehnúť sanácia podložia a aj nové vybudovanie odvodňovacích zariadení. Pri skúmaní príčin zosuvov bolo zo strany zadávateľa (NDS) zistené, že na stavbe nebol vykonaný podrobný geologický prieskum. Ich geofyzikálne a technicko-odborné posudky označili ako príčinu zosuvov nestabilné podložie a jeho nedostatočné odvodnenie. Zhotoviteľ konzorcium firiem Združenie R4 Svidník sa proti týmto zisteniam bráni. Geologický prieskum bolo podľa zhotoviteľa nutné urobiť ešte pred samotnou súťažou.

Zodpovednosť za oneskorené ukončenie obchvatu bude mať pravdepodobne ešte svoju dohru s riešením právnych a zmluvných súvislosti.

čor, iv

Sprava generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb, a.s., Pavol Kováči, generálny riaditeľ NDS Alan Sitár, primátor Svidníka Michal Bartko, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ a generálny riaditeľ Strabagu Vladislav Šlajs slávnostne prestrihli pásku na námestí vo Svidníku.

Pozvaní hostia na slávnostnom prestrihnutí pásky na námestí vo Svidníku ochutnali rusínske vianočné jedlo - hubovú mačanku.

Minister dopravy Ján Figeľ a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Alan Sitár (vpravo) na slávnostnom prestrihnutí pásky na námestí vo Svidníku.

Foto k článku: TASR/Milan Kapusta



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  3. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  8. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  9. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  10. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  1. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  6. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  7. Tipy na darčeky z Tokaja...
  8. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  9. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  10. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 15 046
  2. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 11 996
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 11 600
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 604
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 713
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 8 476
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 264
  8. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 718
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 025
  10. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 743

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ingrid zo zhoreného bloku: Ľudia sú úžasní, pomáhajú

Tŕpla, kým sa podarilo zachrániť jej 75-ročnú mamu mrznúcu na balkóne.

Poškodená bytovka, búrať sa budú minimálne tri vrchné poschodia.
Poškodenú bytovku zrejme začnú búrať čo najskôr, keďže ohrozuje okolie.

Rozpočet Košíc lepia úvermi, zvýšením daní i rezervou

Vedenie mesta tvrdí, že za to môžu sociálne balíčky vládnej koalície.

Vedenie mesta čaká búrlivá rozprava o mestskom rozpočte.

Košickí starostovia sa chystajú kúriť, svietiť a prepúšťať

Ihnát pripomenul, že finančná komisia neodporučila schváliť mestský rozpočet.

Osud mestského rozpočtu majú v rukách aj poslanci, ktorí sú zároveň starostami. Ako zahlasujú?

Hlavné správy zo Sme.sk

Poškodenú bytovku zrejme začnú búrať čo najskôr, keďže ohrozuje okolie.
Stĺpček Petra Schutza

Exodus rozumu z NAKA dosiahol level Sýria

U Lučanského zrejme pravá ruka nevie, čo robí ľavá.

Komentátor SME Peter Schutz.
Dobré ráno

Denný podcast: Zabil otca, ktorý týral celú rodinu

Čo hovorí príbeh Dávida o domácom násilí.

Podcast Dobré Ráno

V Bratislave zomrel ďalší cudzinec, zrejme po bitke

Polícia pátra po neznámom páchateľovi.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop