Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:09

Otvorili cestný obchvat Svidníka

S jedenapolročným omeškaním dnes uviedli do prevádzky cestný obchvat Svidníka. Meškanie spôsobili zosuvy pôdy, stavba aj preto bola drahšia o 2,7 milióna eur.

Svidnícky obchvat pribrzdili najmä problémy so zosuvmi pôdy.Svidnícky obchvat pribrzdili najmä problémy so zosuvmi pôdy. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

SVIDNÍK. Rýchlostný obchvat mesta Svidník, ktorého otvorenie vyše jeden a pol roka meškalo kvôli problémom s poškodením vozovky, dnes slávnostne uviedli do prevádzky.

Obchvat mesta je súčasťou siete rýchlostných ciest na Slovensku v rámci severojužného prepojenia od poľskej po maďarskú hranicu a zásadne odbremení mesto Svidník od tranzitnej nákladnej dopravy.

Zosuvy zabrzdili stavbu

Stavebné práce na projekte "R4 Svidník-obchvat" sa rozbehli v decembri 2007 a podľa harmonogramu mala byť 4,5-kilometrová komunikácia hotová za 18 mesiacov.

V máji 2009 sa však na niekoľkých miestach vozovky objavili pozdĺžne trhliny a deformácie, ktoré vznikli v dôsledku zosuvu vrstiev násypov a z tohto dôvodu nebola cesta schopná užívania. Geofyzikálne a technicko-odborné posudky označili ako príčinu zosuvov nestabilné podložie a jeho nedostatočné odvodnenie.

"To zdržanie bolo spôsobené mnohými súvislosťami, a preto aj vyjadrujem presvedčenie, že nemožno tlačiť na termíny viac ako na kvalitu, ktorá závisí aj od technológií, aj od geológie, aj od ďalších súvislostí. Napríklad tu na severovýchode Slovenska, kde je veľmi zložité počasie pre stavby," povedal po slávnostnom prestrihnutí pásky na námestí vo Svidníku minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ.

Komunikácia by mala byť predĺžená smerom do Poľska aj smerom na juh k Prešovu. "Je súčasťou rýchlostnej cesty R4, ktorá je tiež súčasťou európskej magistrály, resp. koridoru, ktorému sa hovorí Via Carpatia (od Litvy až po Grécko)," zdôraznil minister.

S poľským ministerstvom infraštruktúry pracujú na bilaterálnej dohode, v rámci ktorej definujú presné spojenia našej R4 s ich rýchlostnou cestou.

"To isté máme pripravené a chceme povzbudiť maďarskú stranu, aby urobila kroky na juhu, kde chýba asi štvorkilometrový úsek. R4 je v súčasnosti stavaná medzi Košicami a južnou hranicou. Najbližším úsekom, ktorý je najviac potrebný z hľadiska intenzity dopravy dobudovať, je severný obchvat Prešova, ktorý má dĺžku skoro 15 kilometrov. Obsahuje tunelové riešenia a cestu, ktorá spája diaľnicu D1 s koridorom rýchlostnej cesty R4. Odhadujem, že zhruba do roka by mohol prísť do výstavby. Postupné budovanie a termíny budú závisieť od zdrojov," skonštatoval Figeľ.

Stavba stála o 2,7 milióna viac

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Alan Sitár uviedol, že pôvodný rozpočet tohto projektu predstavoval 22 miliónov eur, v priebehu realizácie však došlo k navýšeniu o 2,7 milióna eur. Pripomenul, že ešte počítajú s miernym navýšením investície, keďže sa budú dokončovať záležitosti súvisiace s okolím stavby.

"Chcem ubezpečiť, že stavba v dnešnej dobe plne vyhovuje všetkým normám a z hľadiska bezpečnosti spĺňa všetky nároky," uviedol Sitár.

"Kolaudačné konanie prebehlo v poriadku, so súhlasnými stanoviskami všetkých zúčastnených. Stavba ešte nebude skolaudovaná, ale bude daná do predčasného užívania. Vznesená bola iba jedna požiadavka o doplnenie zvodidiel pre zvýšenie bezpečnosti, vzhľadom na minulotýždňové doplnenie jednej veľkoplošnej značky, ktorá musí byť ochránená zvodidlom," informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Podľa projektanta stavby, spoločnosti Dopravoprojekt, a.s., obchvat Svidníka odľahčí dopravu v meste presmerovaním tranzitnej prepravy mimo zastaveného územia.

"Stavba ako celok bude dokončená, keď v druhej fáze bude dobudovaná druhá polovica profilu štvorprúdovej rýchlostnej cesty, a to po naplnení kapacity v súčasnosti budovanej polovice profilu," informoval SITA predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Rýchlostná komunikácia je vybudovaná v polovičnom profile, nachádza sa na nej deväť mostných objektov, jedna úrovňová a jedna mimoúrovňová križovatka. Najvyššia povolená rýchlosť je upravená dopravným značením, a to od 100 do 110 km/hod.

Sitár dodal, že problémy geologického charakteru, ktoré spôsobili oddialenie dokončenia stavby, sú objektívne potvrdené a stále prebiehajú rokovania medzi investorom a realizátorom stavby, kto bude znášať náklady súvisiace s navýšením investície.

História stavby

Začiatok výstavby na projekte "R4 Svidník - obchvat" bol v decembri 2007 a podľa harmonogramu mal byť 4,5-kilometrový cestný prieťah hotový za 18 mesiacov. Na stavbe bolo preinvestovaných zruba 26 miliónov eur.

Obchvat bol kvôli odkladom často pejoratívne označovaný aj ako najdrahšia cyklistická či bežecká dráha. Svidníčania prázdnu dvojprúdovú komunikáciu využívali v lete aj v zime na aktívny oddych.

Termín dokončenia obchvatu vo Svidníku bol niekoľkokrát presúvaný. Hlavným dôvodom boli poruchy v súvislosti s viacerými zosuvmi. V máji 2009 sa na vozovke objavili pozdĺžne trhliny a deformácie, ktoré vznikli v dôsledku zosuvu vrstiev násypov. Hneď na troch miestach sa preukázali vážne zosuvy, narušenia, komunikácia preto nemohla byť sprevádzkovaná. Najväčší zosuv pôdy bol v prostriedku úseku pred jedným z mostov.

V úseku musela prebehnúť sanácia podložia a aj nové vybudovanie odvodňovacích zariadení. Pri skúmaní príčin zosuvov bolo zo strany zadávateľa (NDS) zistené, že na stavbe nebol vykonaný podrobný geologický prieskum. Ich geofyzikálne a technicko-odborné posudky označili ako príčinu zosuvov nestabilné podložie a jeho nedostatočné odvodnenie. Zhotoviteľ konzorcium firiem Združenie R4 Svidník sa proti týmto zisteniam bráni. Geologický prieskum bolo podľa zhotoviteľa nutné urobiť ešte pred samotnou súťažou.

Zodpovednosť za oneskorené ukončenie obchvatu bude mať pravdepodobne ešte svoju dohru s riešením právnych a zmluvných súvislosti.

čor, iv

Sprava generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb, a.s., Pavol Kováči, generálny riaditeľ NDS Alan Sitár, primátor Svidníka Michal Bartko, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ a generálny riaditeľ Strabagu Vladislav Šlajs slávnostne prestrihli pásku na námestí vo Svidníku.

Pozvaní hostia na slávnostnom prestrihnutí pásky na námestí vo Svidníku ochutnali rusínske vianočné jedlo - hubovú mačanku.

Minister dopravy Ján Figeľ a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Alan Sitár (vpravo) na slávnostnom prestrihnutí pásky na námestí vo Svidníku.

Foto k článku: TASR/Milan Kapusta



Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 174
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 060
  3. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 14 622
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 729
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 677
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 818
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 497
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 477
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 680
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 419
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Testovanie v Prešove: Pripravujú 66 okrskov pre 77-tisíc ľudí

Mesto hľadá dobrovoľníkov, pretestovať majú najviac ľudí na Slovensku.

Ilustračná fotografia.
POZNÁMKA JAROSLAVA VRÁBEĽA

Po tom, čo mamička a advokátka predviedli v pôrodnici, sa už nedá byť ticho

Koronakarma mnohých takých dobehla, nakoniec prosia o modlitby.

Ilustračné.

Covid-19 má ďalších 1 312 ľudí, takmer štyristo je z východu

S koronavírusom je v nemocniciach takmer tisíc chorých.

Ilustračné foto.
Dóm svätej Alžbety je otvorený na pár hodín denne.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 1 312 nových prípadov koronavírusu (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Tao Geoghegan Hart a tím Ineos Grenadiers slávi triumf na Giro d'Italia 2020.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop