Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
NAJDÔLEŽITEJŠIE JE MAŤ DOKLAD O ZAPLATENÍ

Po Vianociach sa reklamuje hlavne oblečenie

Darčeky, ktoré kupujeme, či dostávame pod stromček vo väčšine prípadov neskúšame, alebo si ich nemôžeme vyskúšať. Po Vianociach často zistíme, že výrobok, ktorý sme dostali, nie je možné používať.

Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia.Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia. (Zdroj: Veronika Janušková)



PREŠOV. Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia. Podľa informácií od predavačov ľudia častokrát zle odhadnú veľkosť, alebo sa im nepáči farba. S reklamáciami prichádzajú väčšinou hneď po sviatkoch. V jednej prešovskej predajni s obuvou a koženými výrobkami mali zatiaľ päť reklamácií rukavíc. Aj v tomto prípade však išlo iba o výmenu veľkosti.

"Na každý výrobok sa zo zákona vzťahuje 24-mesačná záručná doba. Výrobca môže na niektoré tovary dať aj vyššiu záručnú dobu, vtedy je však potrebné, aby predávajúci vydal spotrebiteľovi nielen doklad o zaplatení, ale aj záručný list," informuje Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa z Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Pri uplatnení reklamácie, keď je záručná doba 24 mesiacov, stačí pri reklamácii predložiť doklad o kúpe. Predávajúci je povinný informovať preukázateľne spotrebiteľa o podmienkach, rozsahu uplatnenia reklamácie, o záručnej dobe a o mieste, kde môže reklamáciu uplatniť.

Reklamácia bez problémov

Monika Draganovská z Prešova kúpila pred Vianocami dva darčeky, ktoré po sviatkoch musela ísť hneď reklamovať. "Mame sa nepáčila farba kabáta, ktorý odo mňa dostala, tak sme sa rozhodli ísť ho vymeniť za iný. Predložila som doklad o kúpe, na kabáte sme nechali ešte visačku a bez problémov mi kabát vymenili. Rovnakú dobrú skúsenosť som mala s reklamáciou obedovej súpravy. Po jej rozbalení sme doma zistili, že dva taniere sú rozbité. Opäť sme predložili doklad o kúpe a oni mi vymenili tie dva rozbité taniere. Nepozerali sa ani na dátum, bez problémov nám veci reklamovali," hovorí Draganovská.

V obidvoch prípadoch išlo o veľké obchodné reťazce.

Dodržať záručnú dobu

Reklamovať chybný výrobok môže spotrebiteľ v prípade, že má od neho doklad o kúpe. "Ak pri kúpe dal preukázateľne predajca právo aj na vrátenie, či výmenu bezchybného výrobku, má spotrebiteľ takéto právo reklamovať daný výrobok. Inak je to vec dohody," informuje riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Miroslav Tulak.

Výrobok môžeme reklamovať do konca záručnej doby. Ak ide o výmenu alebo vrátenie bezchybného tovaru, platia podmienky predajcu. "Pri reklamácii je potrebné doložiť nákupný doklad, záručný list, ak bol vydaný, vec, ktorú ideme reklamovať, vrátane príslušenstva. V prípade, že chce spotrebiteľ daný výrobok vrátiť či vymeniť, predajca má právo stanoviť si podmienky vrátenia, napr. výrobok vrátiť aj s pôvodným obalom a podobne.

Reklamácie môžu byť uskutočnené osobne, poštou, cez internet, ale na vyžiadanie predajcu je potrebné predložiť aj chybný výrobok. "Ak bol výrobok kúpený od svetového výrobcu, možno ho vo väčšine prípadov reklamovať aj v našej predajnej sieti, podľa podmienok stanovených výrobcom, prípadne predajcom. V ostatných prípadoch je nutné reklamovať u skutočného, pôvodného predajcu. Je možné využiť sieť Európskych spotrebiteľských centier ECC, ktoré sú v každom štáte EÚ a takéto centrum zastupuje spotrebiteľa voči domácemu predajcovi," uviedol Tulak.

Obsah záručného listu
  • meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho
  • sídlo alebo miesto podnikania
  • obsah záruky, jej rozsah a podmienky
  • dĺžka záručnej doby
  • údaje potrebné na uplatnenie záruky.


Ak záručný list neobsahuje všetky uvedené náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky. Vyhlásením v záručnom liste môže predávajúci poskytnúť dlhšiu záručnú dobu, ako je zákonná (t. j. viac ako 24 mesiacov).

via
Občiansky zákonník

Stanovuje záručné doby, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť:

  • 24 mesiacov u predaného tovaru
  • 24 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
  • 3 mesiace pri oprave a úprave vecí
  • 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách
  • 3 roky pri zhotovení stavby
  • 12 mesiacov pri predaji použitých vecí


"Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe, inak právo zanikne. Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim," potvrdila D. Krkošová z UI SOI.

Záruka sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka. Ak ide o chyby, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu od zistenia chyby, najneskôr do uplynutia určenej záručnej doby. Po uplynutí záručnej doby právo na reklamáciu zanikne.

via
Anketa

Reklamovali ste niekedy vianočný darček?

Veronika Balážová z Prešova: "Zatiaľ sa mi to ešte nestalo, ale vždy pri nákupe sa pre istotu pýtam, či mi to vymenia v prípade, že bude zlá veľkosť."

Iveta Hrašková z Ľubotíc: "Tento týždeň som bola vymeniť termobielizeň, pretože bola malá. Nebol s tým žiadny problém, keďže som mala doklad o zaplatení."

Matúš Škovránek z Kapušian: "Doteraz som nemusel nič reklamovať a dúfam, že sa mi to ani nestane. Pri kúpe vianočných darčekov sa snažím vyberať také, aby s tým potom nebol problém."

Viktória Lancošová z Benkovíc (okres Vranov n/Topľou): "Nikdy som nič nereklamovala a hádam ani nebudem musieť."

Peter Caban z Prešova: "Vianočné darčeky som zatiaľ nemusel nikdy reklamovať."

via

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 784
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 889
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 537
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 647
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 487
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 499
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 353
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 256
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 145
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Zasnežené východné Slovensko.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop