PREŠOV. Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia. Podľa informácií od predavačov ľudia častokrát zle odhadnú veľkosť, alebo sa im nepáči farba. S reklamáciami prichádzajú väčšinou hneď po sviatkoch. V jednej prešovskej predajni s obuvou a koženými výrobkami mali zatiaľ päť reklamácií rukavíc. Aj v tomto prípade však išlo iba o výmenu veľkosti.
"Na každý výrobok sa zo zákona vzťahuje 24-mesačná záručná doba. Výrobca môže na niektoré tovary dať aj vyššiu záručnú dobu, vtedy je však potrebné, aby predávajúci vydal spotrebiteľovi nielen doklad o zaplatení, ale aj záručný list," informuje Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa z Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Pri uplatnení reklamácie, keď je záručná doba 24 mesiacov, stačí pri reklamácii predložiť doklad o kúpe. Predávajúci je povinný informovať preukázateľne spotrebiteľa o podmienkach, rozsahu uplatnenia reklamácie, o záručnej dobe a o mieste, kde môže reklamáciu uplatniť.
Reklamácia bez problémov
Monika Draganovská z Prešova kúpila pred Vianocami dva darčeky, ktoré po sviatkoch musela ísť hneď reklamovať. "Mame sa nepáčila farba kabáta, ktorý odo mňa dostala, tak sme sa rozhodli ísť ho vymeniť za iný. Predložila som doklad o kúpe, na kabáte sme nechali ešte visačku a bez problémov mi kabát vymenili. Rovnakú dobrú skúsenosť som mala s reklamáciou obedovej súpravy. Po jej rozbalení sme doma zistili, že dva taniere sú rozbité. Opäť sme predložili doklad o kúpe a oni mi vymenili tie dva rozbité taniere. Nepozerali sa ani na dátum, bez problémov nám veci reklamovali," hovorí Draganovská.
V obidvoch prípadoch išlo o veľké obchodné reťazce.
Dodržať záručnú dobu
Reklamovať chybný výrobok môže spotrebiteľ v prípade, že má od neho doklad o kúpe. "Ak pri kúpe dal preukázateľne predajca právo aj na vrátenie, či výmenu bezchybného výrobku, má spotrebiteľ takéto právo reklamovať daný výrobok. Inak je to vec dohody," informuje riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Miroslav Tulak.
Výrobok môžeme reklamovať do konca záručnej doby. Ak ide o výmenu alebo vrátenie bezchybného tovaru, platia podmienky predajcu. "Pri reklamácii je potrebné doložiť nákupný doklad, záručný list, ak bol vydaný, vec, ktorú ideme reklamovať, vrátane príslušenstva. V prípade, že chce spotrebiteľ daný výrobok vrátiť či vymeniť, predajca má právo stanoviť si podmienky vrátenia, napr. výrobok vrátiť aj s pôvodným obalom a podobne.
Reklamácie môžu byť uskutočnené osobne, poštou, cez internet, ale na vyžiadanie predajcu je potrebné predložiť aj chybný výrobok. "Ak bol výrobok kúpený od svetového výrobcu, možno ho vo väčšine prípadov reklamovať aj v našej predajnej sieti, podľa podmienok stanovených výrobcom, prípadne predajcom. V ostatných prípadoch je nutné reklamovať u skutočného, pôvodného predajcu. Je možné využiť sieť Európskych spotrebiteľských centier ECC, ktoré sú v každom štáte EÚ a takéto centrum zastupuje spotrebiteľa voči domácemu predajcovi," uviedol Tulak.
Obsah záručného listu
- meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho
- sídlo alebo miesto podnikania
- obsah záruky, jej rozsah a podmienky
- dĺžka záručnej doby
- údaje potrebné na uplatnenie záruky.
Ak záručný list neobsahuje všetky uvedené náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky. Vyhlásením v záručnom liste môže predávajúci poskytnúť dlhšiu záručnú dobu, ako je zákonná (t. j. viac ako 24 mesiacov).
via
Občiansky zákonník
Stanovuje záručné doby, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť:
- 24 mesiacov u predaného tovaru
- 24 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
- 3 mesiace pri oprave a úprave vecí
- 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách
- 3 roky pri zhotovení stavby
- 12 mesiacov pri predaji použitých vecí
"Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe, inak právo zanikne. Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim," potvrdila D. Krkošová z UI SOI.
Záruka sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka. Ak ide o chyby, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu od zistenia chyby, najneskôr do uplynutia určenej záručnej doby. Po uplynutí záručnej doby právo na reklamáciu zanikne.
via
Anketa
Reklamovali ste niekedy vianočný darček?
Veronika Balážová z Prešova: "Zatiaľ sa mi to ešte nestalo, ale vždy pri nákupe sa pre istotu pýtam, či mi to vymenia v prípade, že bude zlá veľkosť."
Iveta Hrašková z Ľubotíc: "Tento týždeň som bola vymeniť termobielizeň, pretože bola malá. Nebol s tým žiadny problém, keďže som mala doklad o zaplatení."
Matúš Škovránek z Kapušian: "Doteraz som nemusel nič reklamovať a dúfam, že sa mi to ani nestane. Pri kúpe vianočných darčekov sa snažím vyberať také, aby s tým potom nebol problém."
Viktória Lancošová z Benkovíc (okres Vranov n/Topľou): "Nikdy som nič nereklamovala a hádam ani nebudem musieť."
Peter Caban z Prešova: "Vianočné darčeky som zatiaľ nemusel nikdy reklamovať."
via
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári