Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 26. september, 2022 | Meniny má Edita

Po Vianociach sa reklamuje hlavne oblečenie

Darčeky, ktoré kupujeme, či dostávame pod stromček vo väčšine prípadov neskúšame, alebo si ich nemôžeme vyskúšať. Po Vianociach často zistíme, že výrobok, ktorý sme dostali, nie je možné používať.

Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia.Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia. (Zdroj: Veronika Janušková)



PREŠOV. Najčastejšie sa v prešovských obchodoch uskutočňujú výmeny oblečenia. Podľa informácií od predavačov ľudia častokrát zle odhadnú veľkosť, alebo sa im nepáči farba. S reklamáciami prichádzajú väčšinou hneď po sviatkoch. V jednej prešovskej predajni s obuvou a koženými výrobkami mali zatiaľ päť reklamácií rukavíc. Aj v tomto prípade však išlo iba o výmenu veľkosti.

"Na každý výrobok sa zo zákona vzťahuje 24-mesačná záručná doba. Výrobca môže na niektoré tovary dať aj vyššiu záručnú dobu, vtedy je však potrebné, aby predávajúci vydal spotrebiteľovi nielen doklad o zaplatení, ale aj záručný list," informuje Danuša Krkošová, tlačová hovorkyňa z Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Pri uplatnení reklamácie, keď je záručná doba 24 mesiacov, stačí pri reklamácii predložiť doklad o kúpe. Predávajúci je povinný informovať preukázateľne spotrebiteľa o podmienkach, rozsahu uplatnenia reklamácie, o záručnej dobe a o mieste, kde môže reklamáciu uplatniť.

Reklamácia bez problémov

Monika Draganovská z Prešova kúpila pred Vianocami dva darčeky, ktoré po sviatkoch musela ísť hneď reklamovať. "Mame sa nepáčila farba kabáta, ktorý odo mňa dostala, tak sme sa rozhodli ísť ho vymeniť za iný. Predložila som doklad o kúpe, na kabáte sme nechali ešte visačku a bez problémov mi kabát vymenili. Rovnakú dobrú skúsenosť som mala s reklamáciou obedovej súpravy. Po jej rozbalení sme doma zistili, že dva taniere sú rozbité. Opäť sme predložili doklad o kúpe a oni mi vymenili tie dva rozbité taniere. Nepozerali sa ani na dátum, bez problémov nám veci reklamovali," hovorí Draganovská.

V obidvoch prípadoch išlo o veľké obchodné reťazce.

Dodržať záručnú dobu

Reklamovať chybný výrobok môže spotrebiteľ v prípade, že má od neho doklad o kúpe. "Ak pri kúpe dal preukázateľne predajca právo aj na vrátenie, či výmenu bezchybného výrobku, má spotrebiteľ takéto právo reklamovať daný výrobok. Inak je to vec dohody," informuje riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Miroslav Tulak.

Výrobok môžeme reklamovať do konca záručnej doby. Ak ide o výmenu alebo vrátenie bezchybného tovaru, platia podmienky predajcu. "Pri reklamácii je potrebné doložiť nákupný doklad, záručný list, ak bol vydaný, vec, ktorú ideme reklamovať, vrátane príslušenstva. V prípade, že chce spotrebiteľ daný výrobok vrátiť či vymeniť, predajca má právo stanoviť si podmienky vrátenia, napr. výrobok vrátiť aj s pôvodným obalom a podobne.

Reklamácie môžu byť uskutočnené osobne, poštou, cez internet, ale na vyžiadanie predajcu je potrebné predložiť aj chybný výrobok. "Ak bol výrobok kúpený od svetového výrobcu, možno ho vo väčšine prípadov reklamovať aj v našej predajnej sieti, podľa podmienok stanovených výrobcom, prípadne predajcom. V ostatných prípadoch je nutné reklamovať u skutočného, pôvodného predajcu. Je možné využiť sieť Európskych spotrebiteľských centier ECC, ktoré sú v každom štáte EÚ a takéto centrum zastupuje spotrebiteľa voči domácemu predajcovi," uviedol Tulak.

Obsah záručného listu
  • meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho
  • sídlo alebo miesto podnikania
  • obsah záruky, jej rozsah a podmienky
  • dĺžka záručnej doby
  • údaje potrebné na uplatnenie záruky.


Ak záručný list neobsahuje všetky uvedené náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky. Vyhlásením v záručnom liste môže predávajúci poskytnúť dlhšiu záručnú dobu, ako je zákonná (t. j. viac ako 24 mesiacov).

via
Občiansky zákonník

Stanovuje záručné doby, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť:

  • 24 mesiacov u predaného tovaru
  • 24 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
  • 3 mesiace pri oprave a úprave vecí
  • 18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách
  • 3 roky pri zhotovení stavby
  • 12 mesiacov pri predaji použitých vecí


"Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe, inak právo zanikne. Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim," potvrdila D. Krkošová z UI SOI.

Záruka sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka. Ak ide o chyby, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu od zistenia chyby, najneskôr do uplynutia určenej záručnej doby. Po uplynutí záručnej doby právo na reklamáciu zanikne.

via
Anketa

Reklamovali ste niekedy vianočný darček?

Veronika Balážová z Prešova: "Zatiaľ sa mi to ešte nestalo, ale vždy pri nákupe sa pre istotu pýtam, či mi to vymenia v prípade, že bude zlá veľkosť."

Iveta Hrašková z Ľubotíc: "Tento týždeň som bola vymeniť termobielizeň, pretože bola malá. Nebol s tým žiadny problém, keďže som mala doklad o zaplatení."

Matúš Škovránek z Kapušian: "Doteraz som nemusel nič reklamovať a dúfam, že sa mi to ani nestane. Pri kúpe vianočných darčekov sa snažím vyberať také, aby s tým potom nebol problém."

Viktória Lancošová z Benkovíc (okres Vranov n/Topľou): "Nikdy som nič nereklamovala a hádam ani nebudem musieť."

Peter Caban z Prešova: "Vianočné darčeky som zatiaľ nemusel nikdy reklamovať."

via

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike
  2. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  3. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  2. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  3. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  4. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  7. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 480
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 337
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 840
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 445
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 243
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 293
  7. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 753
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 523

Blogy SME

  1. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  2. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  3. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  6. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  7. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  8. Monika Chovanová: Adaptácia dieťaťa na škôlku
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 191
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 448
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 262
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 479
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 195
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 566
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 231
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  2. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  3. Jozef Bednár: Prečo súčasný riaditeľ TANAPu neuvádza vo svojom životopise všetko úplne a pravdivo?
  4. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  5. Miroslav Daniš: Mráz prichádza z Kremľa (a u nás zo Súmračnej) - II
  6. Café Európa: Správa o stave Európskej únie 2022
  7. Pavel Macko: Ako von z energetickej krízy?
  8. Monika Chovanová: Adaptácia dieťaťa na škôlku
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 191
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 448
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 262
  4. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 5 479
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 195
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 566
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 4 231
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 429
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu