PREŠOV. Štátne cesty aj mestské komunikácie pripomínajú tankodróm. Vodiči hromžia, obávajú sa znehodnotenia áut. Zima ešte poriadne ani nezačala a na vozovkách sú obrovské výtlky. Niektoré hlboké aj desiatky centimetrov. Na takýchto úsekoch, ktoré nie sú ani označené, je reálna hrozba nielen poškodenia vozidiel, ale hrozí aj nebezpečenstvo havárie a následného úrazu. Zároveň komplikujú plynulosť a bezpečnosť premávky, keďže šoféri sa ich snažia obchádzať.
"Je to strašné. Ak to technológia dovoľuje, mali by to opraviť. Jednoznačne sa na takých jamách ničí auto," skonštatoval 28-ročný Matúš Vencúrik z Prešova.
Päťdesiatjedenročný Miloš Čulka si myslí, že nemá zmysel to teraz opravovať: "Ja to chápem. Zima je zima. Budeme musieť jazdiť po takýchto cestách."
Spôsobili ich teplotné výkyvy
Správcom mestských komunikácií v Prešove je mesto. To plánuje výtlky zatiaľ provizórne zasypať štrkom.
"Poveternostné podmienky momentálne neumožňujú realizáciu dlhodobejších opráv vozovky. Ak to však počasie dovolí, mesto už v najbližších dňoch zabezpečí, aby boli najnebezpečnejšie výtlky na mestských komunikáciách aspoň provizórne zasypané štrkom," informovala hovorkyňa mesta Prešov Iveta Adamová.
Štátne cesty prvej triedy má na starosti Slovenská správa ciest. Jej hovorkyňa Iveta Fedorová uviedla, že o stave vozoviek vedia: "Výtlky opravujeme priebežne buď obaľovanou drvinou za studena alebo štrkodrvinou. Tvorbu výtlkov spôsobujú náhle teplotné výkyvy, zima, mráz, následné oteplenie, dážď," dodala.
Dôkladné opravy až na jar
Optimálne podmienky na opravu výtlkov by mali byť teplota okolo 0 stupňov Celzia a sucho. Preto oprava asfaltovou drvinou bude možná až na jar. Podľa primátora Prešova Pavla Hagyariho najúčinnejším riešením týchto problémov je realizácia plánu súvislej opravy miestnych komunikácií, ktorý nebol bývalým mestským zastupiteľstvom schválený počas posledných troch rokov.
Poškodenie auta si vymáhajte
Jedným z tých, ktorým sa na výtlkoch podarilo poškodiť auto je 29-ročný Vladimír Junek z Prešova: "Vošiel som do neoznačeného výtlku, zničil som koleso. Oprava ma stála 180 eur." Spôsobenú škodu plánuje vymáhať od správcu komunikácie.
Podľa hovorkyne jednej z poisťovní Lucie Muthovej, poškodenie motorového vozidla výtlkmi na cestách kryje zvyčajne poisťovňa havarijným poistením. Bez ohľadu na to, či udalosť vyšetrovala polícia. "Pokiaľ ho nemá motorista uzatvorené, môže si náhradu škody uplatniť z poistenia zodpovednosti za škodu správcu komunikácie, u správcu komunikácie mimosúdnou dohodou alebo od správcu komunikácie na súde v občiansko-právnom konaní," dodala Muthová.
Cesta z Ľubotíc smerom na Sekčov. Je plná obrovských výtlkov, nie sú označené. Foto: tim
Miloš Čulka. Situáciu chápe, podľa neho nemá zmysel v zime opravovať výtlky. Foto: tim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári