Cesty sú túto zimu neuveriteľne zničené v celom kraji. Zaťažuje ich najmä hustá kamiónová doprava, ale aj kolísanie teplôt. Povrchom neprospieva náhle zmrazovanie a rozmrazovanie. Jednou z problémových je aj hlavná komunikácia cez sídlisko Sekčov, ktorá je samá diera a vodiči cez ňu musia kľučkovať, nie jazdiť.
PREŠOV. Keďže hlavná cesta cez Sekčov je frekventovaná a sťažnosti sa množia, počas tohto víkendu začali krajskí cestári plátať aspoň tie najväčšie diery.
"Tu sa už naozaj nedá jazdiť bez obavy, že si poškodím auto alebo niekoho ohrozím. Diery sú doslova na každých dvoch-troch metroch. Kým kamióny chodili cez Šafárikovu ulicu, nebola cesta taká zaťažená, ako teraz. Myslím, že by sa to malo riešiť, lebo za chvíľu sa to nebude dať nazvať cestou. Už teraz je to tankodrom," povedal nám obyvateľ Sekčova Michal Berko.
Dominika Poliaková sa priklonila k jeho názoru: "Síce nejazdím autom, ale také diery som tu predtým nevidela. Ani sa nečudujem. Raz som si čas do príchodu trolejbusu krátila počítaním kamiónov. Za sedem minút som ich narátala 24. Myslím si, že je to vysoká frekvencia a ak k tomu pripočítam stovky áut obyvateľov sídliska, tak tá cesta to nemôže vydržať."
Zareagovali na sťažnosti
Správa a údržba ciest (SÚC) Prešovského samosprávneho kraja (PSK) na desiatky sťažností obyvateľov zareagovala. Cez víkend začala frézovať kryt vozovky v časti Ul. arm. gen. Svobodu v Prešove. "Ťažké vozidlá prichádzajú do Prešova diaľničným privádzačom na Petrovanskú ulicu, kde už došlo k sieťovému rozpadu vozovky. Potom pokračujú cestou 06802 na Solivar, kde budeme musieť riešiť čelo spadnutého klenbového mosta. Na záver sa presúvajú na spomínanú cestu 06815, ktorá je skutočne v zlom stave," uviedol riaditeľ SÚC Vladimír Kozák.
Podľa jeho slov by bolo ideálne, keby túto trasu kamiónov prevzal do svojej správy štát, pretože podľa doterajších predpokladov budú kamióny prechádzať mestom do roku 2018. "Nevieme v tejto chvíli, ako to vyriešime do budúcnosti, ale jedno je isté. Cesta je v katastrofálnom stave. Cez víkend začneme Ulicu arm. gen. Svobodu frézovať," sľúbil v piatok Vladimír Kozák.
Na údržbu pôjde viac peňazí
Po skúsenostiach z predchádzajúcich rokov PSK vyčlenil z rozpočtu na údržbu ciest o 300-tisíc eur viac ako vlani. Podľa hovorkyne PSK Veroniky Fitzekovej pôjde o 15,3 milióna eur.
"Stále sme pod tlakom škôd z povodní, ktoré budeme riešiť ešte minimálne tri roky. Po tejto zime bude zrejme nutné vyčleniť viac peňazí na opravu vozoviek, ale bude to mať dopad na celkovú údržbu v lete, teda na cestné príslušenstvo, priekopy, bezpečnostné zariadenia a podobne," vysvetlila.
Komplexnejšie opravy vozoviek sú síce prioritou, ale plošne sa začnú robiť až na jar."Technológia využívaná v tomto počasí je až trojnásobne drahšia, než bežná oprava na jar, koncom marca, preto sa teraz robí len v nevyhnutných prípadoch na najfrekventovanejších úsekoch," uviedla Fitzeková.
Fakty
Župy chcú kamióny vytlačiť z ich ciest
Samosprávne kraje uvažujú o obmedzení nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy. Pripravujú spoločný postup a chcú žiadať o úpravu legislatívy. Aj prešovská župa sa pripája.
Chcú kombináciu dvoch opatrení. Dopravným značením obmedziť nákladnú dopravu na cestách II. a III. triedy podľa technicko-prevádzkových parametrov ciest. Inak povedané podľa nosnosti mostov, konštrukcie vozovky, šírkového a smerového usporiadania. Druhou požiadavkou je obmedziť zákonom tranzitnú dopravu, ak nejde o zdroj alebo cieľ dopravy, prípadne sídlo dopravcu. Týmto návrhom sa má sekcia dopravy a ciest Združenia predsedov samosprávnych krajov SR zaoberať na najbližšom zasadnutí. Sformulujú spoločné stanovisko.
Čo je dôvodom na takúto požiadavku v podmienkach PSK? "Dôvodom je zavedenia platenia mýta na diaľniciach a vybraných úsekoch rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Spôsobilo to veľký nárast nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, ktorý spôsobuje trvalé poškodenie ciest opravovaných od roku 2004 z úverových zdrojov samosprávnych krajov," zdôvodnila hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková. Dodala, že úvery budú z rozpočtu župy splácané desťročia, ale cesty a mosty sa pri takej záťaži zničia za dva-tri roky.
(ak)
Diery. Sú po celej dĺžke cesty. Foto: ako
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári