Zvažovaný nákup obrazov Andyho Warhola vzbudil rozruch. Zastupiteľstvo Prešovského samosprávneho kraja (PSK) neschválilo milión eur na kúpu portfólia 10 Židov 20. storočia. Poslancom sa zdala cena vysoká. Ako sme sa informovali, niektoré aukčné portály predávajú túto kolekciu za 40-tisíc eur. Daniel Brogyányi, o ktorého stanovisko sa župa pri stanovení ceny opierala, to považuje za nezmysel.
PREŠOV. Dielo zo súkromnej zbierky Eugena Gališina, ktoré visí v Múzeu moderného umenia Andyho Warhola (MMUAW) v Medzilaborciach, ocenil výtvarný umelec Daniel Brogyányi na 1,45 mil. €.
"Výstava ponúka nielen skvelý pohľad na umeleckú tvorbu Andyho Warhola, ale tiež skúma prínosy týchto desiatich osobností do modernej kultúry, vedy, politiky a ponúka nové úvahy a pohľady na sociálno-historický kontext umenia, významu portfólia, ktoré do tejto výstavy nikdy nebolo vystavené tak ucelene a komplexne," cituje v posudku historika umenia Connieho Wolfa.
Podľa dokumentu sa cena jednotlivých singlov (listov) pohybuje od 55-tisíc do 100-tisíc eur.
Ponuka sa mu zdá podozrivá
Brogyányi označil tvrdenie, že rovnaká kolekcia sa dá zakúpiť za 40-tisíc eur, za "totálny nezmysel". V takej cenovej relácii sa podľa jeho vyjadrenia pohybujú ceny slabších singlov. Aukčnú doménu artprice.com nepovažuje za smerodajnú pri určovaní diel. Tlmočil aj slová majiteľa obrazov, s ktorým sa kontaktoval telefonicky a poprel mu, že by predmetná kolekcia bola v ponuke aukčnej spoločnosti Darte. Priestory MMUAW nikdy neopustila.
Daniel Brogyányi poznamenal, že ak by sa autentické portfólio 10 Židov 20. storočia skutočne dalo kúpiť za sumu 40-tisíc až 132-tisíc eur, odporúča "okamžite investovať".
Jemu sa však zdá táto ponuka "podozrivá" a upozornil na to, že na trhu sa v súčasnosti pohybuje 30 percent falzifikátov Warholových diel. Diela vystavené v medzilaborskom múzeu pritom boli "nadobudnuté z pozostalosti Andyho Warhola, majiteľ to kúpil pred 10 rokmi z primárneho zdroja".
Cenu ovplyvňuje viac vecí
Ako uviedol, pri cenotvorbe sa zohľadňuje aj to, o akú edíciu ide: "V našom prípade išlo o edíciu AP - autorská tlač." K cene, ktorú odporučil, ešte povedal: "Dôraz kladiem na kondíciu. V tomto prípade išlo o diela kondície 100 %, diela z primárneho zdroja, ktoré okrem MMUAW neboli inde vystavované."
Podľa Brogyányiho je stanovenie ceny záležitosťou predávajúceho a kupujúceho, ale aj toho, kto dáva odborný alebo súdnoznalecký posudok. "Poskytol som odborný posudok. Podotýkam, že ceny sa môžu líšiť rovnako u majiteľa, kupujúceho i súdneho znalca a žiaden z nich nie je stopercentným ukazovateľom, že cena diela v tom čase nie je nízka, adekvátna alebo navŕšená," konštatoval D. Brogyányi.
Na svojom posudku trvá: "Zohľadňuje všetky tie záležitosti a z môjho osobného pohľadu cenu, ktorú som spomenul v stanovisku, považujem za aktuálnu. Koniec koncov, stanovenie ceny je aj vecou dohody a pod. Nepredávali sa a nekupovali sa rožky, ale umelecké diela."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári