PREŠOV/ĽUTINA. Šoféri hromžia. Pri zlom počasí majú problém udržať sa na cestách tretej triedy, ktoré sú slabo označené. Takou je napríklad aj cesta tretej triedy z Ľutiny do Pečovskej Novej Vsi v Sabinovskom okrese.
"Minule bola taká hmla, keď som tadiaľ šiel, že som mal čo robiť, aby som nezišiel z cesty. Keby som nebol domáci, tak určite skončím v poli, keďže medzi poľom a cestou veľký rozdiel v noci nie je," povedal Miroslav Čorný.
"Cesty v zahraničí sa s našimi nedajú porovnať. Všetky cestné úseky sú tam riadne označené, nie ako u nás... Pracujem v Holandsku a tam sa cesty neplátajú len čiastočne, ale menia celé úseky," pridal svoj názor Miloš Jozefčík.
Šofér: Pre začiatočníka je to stresujúce
"Neoznačená cesta je strašná katastrofa. Zvlášť pre začínajúcich šoférov je to veľmi stresujúce. Nevedia sa zmestiť na cestu, a keď nie je vyznačená krajnica alebo stred cesty, tak je to ešte horšie," povedal Lukáš Vranko.
Tento problém pocítil na vlastnej koži aj Tomáš Leško z Lipian: "Už neraz som mal problém trafiť niekde po neoznačenej ceste. Dokonca niekedy musím navigovať ľudí, aby niekam trafili, keďže dopravné značenia často chýbajú."
Fitzeková: Nedokážeme robiť zázraky
Na cestách tretej triedy často nie je ani stredová čiara. "Vodorovné značenie sa robí podľa dopravného významu komunikácií a podľa finančných možností rozpočtu. Cestná sieť 2. a 3. triedy bola štátom dlhodobo zanedbávaná a finančne poddimenzovaná dlhé desaťročia. My tieto cesty spravujeme šesť rokov a nedokážame robiť zázraky napriek tomu, že sme do ciest investovali už viac ako 70 miliónov eur," povedala hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková.
PSK: Osadzujeme len poškodené stĺpiky
Cestné smerové stĺpiky patria k bezpečnostným prvkom a hustota ich osadenia sa riadi príslušnými technickými normami. "V rámci bežnej údržby ciest druhej a tretej triedy, ktoré spravuje Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja, sa robí iba obnova úsekov s poškodenými stĺpikmi. Nové sa osadzujú tiež v závislosti od možností rozpočtu bežných výdavkov organizácie a podľa dopravného významu cesty," informovala Fitzeková.
Výtlky verzus stĺpiky
Výmena stĺpikov je zahrnutá v rámci bežnej údržby ciest. Vlani táto položka predstavovala 15 miliónov eur, v tomto roku je v rozpočte 15,3 milióna. "Znamená to, že v tomto jednom balíku máme prostriedky určené na letnú údržbu ciest, na zimnú údržbu i na údržbu po povodniach. Prostriedky musíme účelne vynakladať práve tam, kde je to najviac potrebné. Je to o rozhodnutiach, kde je situácia najhoršia a čo musíme akútne riešiť. Nemáme odkiaľ vziať viac financií, máme len voľbu, kde budú prostriedky chýbať menej," vysvetlila V. Fitzeková.
Smerové stĺpiky v posledných rokoch osadzovali hlavne pri modernizácii ciest. "Tu boli plánované a realizované bezpečnostné prvky, pričom správca má povinnosť udržať aktuálny stav minimálne päť rokov," zdôraznila Fitzeková.
Cestné stĺpiky by však naozaj mali byť na všetkých cestách. "Stáva sa, že niekde sú zničené alebo ich niekto ukradol. Pri kontrolách ciest sa správcovia zameriavajú aj na kontrolu stĺpikov. Ak sú zničené alebo ukradnuté, tak ich priebežne dopĺňame," uviedla hovorkyňa Slovenskej správy ciest Iveta Fedorová.
To, že chýba stĺpik, sa niekedy vodičom môže iba zdať. Nebývajú totiž vždy rozmiestnené s rovnakým odstupom. "Vzdialenosť medzi stĺpikmi je rozličná. Napríklad iná je na rovine, iná v zákrutách," vysvetlila Fedorová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári