PREŠOV. Väčšina pacientov sa z tejto zmeny teší. Tvrdia, že v čakárňach obvodných lekárov často trávili zbytočne veľa času. Božena Balážová mala napríklad takú skúsenosť, že kým získala odporúčanie k špecialistovi, už sa k nemu v rovnaký deň nedostala a z práce musela kvôli vyšetreniu odísť dvakrát.
"Načo by som čakala v čakárni s ľuďmi, ktorí majú chrípku, keď mňa bolí chrbát? Bol to nezmysel," myslí si Drahomíra Olexyová.
Podobne reagoval aj Peter Berko, hoci sa priznal, že zatiaľ sa lekárom skôr vyhýba: "Keď už budem potrebovať vyšetrenie, tak budem len rád, keď nebudem musieť navštíviť dve ambulancie."
"Nezmyselné bolo napríklad to, že aj na kontrolu u špecialistu som musela mať výmenný lístok," konštatovala Valéria Furdíková.
Niektorým pacientom zase výmenné lístky vôbec neprekážali. Myslia si, že odporúčanie praktického lekára malo aj iný zmysel. "Som laik, a keď ma niečo bolí, práve obvodný lekár vie najlepšie určiť, aké vyšetrenie potrebujem. Pri chronických ochoreniach zvlášť. Ja sa radšej vždy poradím," podotkla Jana Demjanová.
Môže nastať chaos
Praktická lekárka Iveta Harvišová sa po zrušení výmenných lístkov obáva chaosu. Ak sa k nej pacienti s výsledkami nevrátia, už nebude mať rovnaký prehľad o ich celkovom zdravotnom stave ako doteraz: "Môže sa stať, že im špecialisti predpíšu lieky, ktoré majú nežiaduce účinky pri vedľajších diagnózach, prípadne môže nastať predávkovanie. Mám z toho trochu obavy." Podľa jej skúseností sa pacienti na výmenné lístky nesťažovali. Zvykli si.
Nelogické to bolo len pri chronických pacientoch. "Zaviedli sme taký systém, že nám pacienti mohli telefonovať, odkonzultovať potrebu vyšetrenia a sestrička im pripravila lístok, ktorý si už len vyzdvihli. Nemuseli zbytočne čakať," dodala Harvišová.
Podobne to zariadili aj s receptami pre chronických pacientov. Pri ambulancii majú schránku, do ktorej hádžu pacienti požiadavku, lekárka ich posúdi, a ak nie je nevyhnutné aj osobné vyšetrenie, pripraví recepty a pacienti alebo ich príbuzní si ich môžu vyzdvihnúť na druhý deň v ambulancii či priamo v lekárni.
Špecialisti: Sú tu isté riziká
Podľa rádiologičky Márie Leškovej je dobré, že sa výmenné lístky zrušia: "Bolo to zbytočné šikanovanie pacientov, ktorí prichádzali často v bolestiach. Potrebovali diagnózu a rýchle riešenie. Myslím si, že vedomosti ľudí sú už dnes také, že vedia, ktorého špecialistu v danej situácii potrebujú."
Otorinolaryngológ Peter Šilla tiež súhlasí so zrušením výmenných lístkov, ale vidí v tom aj isté riziká: "Pre pacientov je to určite výhoda, ale je tu aj také riziko, že keď vypukne epidémia viróz, budeme mať v ambulanciách nával a zdravotné poisťovne nám preplatia len istý objem výkonov. Ostáva nám len dúfať, že pacienti sa budú vedieť správne rozhodnúť, kedy našu pomoc potrebujú."
Pacienti, ktorých sme oslovili, s čakacími lehotami rátajú. Podľa Valérie Furdíkovej na dobrého lekára je ochotná radšej dlhšie čakať, prípadne si zaplatiť poplatok za prednostné ošetrenie. "Nie je to len o odbornosti, ale aj o ľudskom prístupe. Stalo sa mi, že u istej lekárky som bola len raz a už by som tam nešla," dodala.
FAKTY
Výmenné lístky
Výmenné lístky zaviedla minulá vláda v januári 2008. Po novele zákona o zdravotných poisťovniach sa očakávalo, že po zavedení tejto povinnosti bude v čakárňach odborných lekárov menej pacientov a ich výkony budú kontrolovateľnejšie. Pod vplyvom protestov sa postupne odbúrala táto povinnosť pri návštevách gynekológov, zubárov, očných lekárov a psychiatrov. Počet pacientov pred ambulanciami však závisel od limitov, ktoré stanovili zdravotné poisťovne zmluvným lekárom, a to bude platiť aj po zmene, ktorá nadobudne účinnosť 1. apríla. Špecialisti vyšetria len toľko ľudí, za koľko im poisťovne zaplatia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári