Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Po tejto zime sú všetky cesty v Prešovskom kraji ako ementál. Správa a údržba ciest (SÚC) Prešovského samosprávneho kraja (PSK) dnes začala s opravou výtlkov na cestách. Sústredia sa na najfrekventovanejšie cesty.
PREŠOV. Sústredia sa na cesty 1. triedy, ktoré pod správu SÚC PSK nepatria, ale ako zdôraznila hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková, ide o objednávku zo strany Slovenskej správy ciest. Náklady na opravy s využitím technológie teplou obaľovacou zmesou im preplatia. V okolí Prešova cestári včera nasadili štyri vozidlá.
"Začali sme na diaľničnom privádzači v Záborskom a na ceste I. triedy č. 18 v úseku Pusté Pole - Ľubotín. Jedno vozidlo je nasadené na ceste III. triedy smerom do Víťaza," opísal plán prác riaditeľ SÚC PSK pre oblasť Prešova Jaroslav Humeník.
Postup prác môže ešte ovplyvniť počasie aj zásoby obaľovacej zmesi, ale podľa riaditeľa SÚC sú odhodlaní pracovať aj cez víkend. Humeník nevylučuje ani dvojzmennú prevádzku, "pretože situácia po zime je veľmi nepriaznivá".
Väčší rozsah výtlkov spôsobil charakter zimy s kolísaním teplôt, keď dochádza k zamŕzaniu a odmrazovaniu vozoviek. To je dôvod, prečo sú cesty plné dier. Netrúfol si odhadnúť ani rozsah opráv, ani spôsobených škôd. Možné to bude až po podrobných jarných prehliadkach.
Kto to zaplatí?
Vodiči hromžili celú zimu. "Jazdiť po takých cestách bolo stresujíce a sú z roka na rok horšie. Hlavne, že platíme cestnú daň aj opravy áut z vlastného vrecka, ale o cesty sa nestarajú. Sám som zvedavý, do akého stavu ich dajú teraz na jar," myslí si Ján Šarišský.
Fakt, že mnoho vodičov muselo počas zimy využiť služby mechanikov, nám potvrdil aj pracovník istého autoservisu. "Akékoľvek nerovnosti na ceste spôsobujú, že trpia tlmiče, ložiská, čapy a geometria auta. Vozidlá sú konštruované na to, aby jazdili po hladkom povrchu," povedal nám Peter Hronský.
Na letnú a zimnú údržbu ciest PSK pre rok 2011 schválili rozpočet vo výške 15,3 milióna eur. Je to približne o 300-tisíc eur viac ako vlani. Zaujímalo nás, či si SÚC stanovila nejaké limity, keďže spravuje 2 438 kilometrov ciest II. a III. triedy a väčšina z nich je poškodená.
Podľa hovorkyne V. Fitzekovej SÚC PSK použije toľko finančných prostriedkov, koľko bude potrebné. Bude to však mať dopad na štandard údržby iných vykonávaných činností, napr. údržba zelene, cestného príslušenstva, priekop, priepustov, údržby bezpečnostných zariadení a podobne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári