PREŠOV. Zlú skúsenosť má za sebou živnostník Michal Gajdoš. Je dôkazom toho, že aj pravidelní platcovia odvodov do Sociálnej poisťovne môžu ostať na maródke bez nemocenských dávok.
“Platím si odvody, aj keď občas s oneskorením. Dnes je ťažká doba a nie vždy za svoju prácu dostanem načas zaplatené. Potom sa to už vezie. Stalo sa mi, že som mal úraz a liečil som sa mesiac. V poisťovni mi povedali, že na nemocenské dávky nemám nárok, a tak som ostal ďalší mesiac bez príjmu. Načo ich potom máme platiť, keď nám zákon neposkytuje žiadnu ochranu?“ opísal svoju situáciu.
Poverená riaditeľka prešovskej pobočky Sociálnej poisťovne (SP) Zdenka Harčaríková nám potvrdila, že pracovníci postupovali správne. “V danom mesiaci bol oslobodený od platenia poistného, ale ak mal nejaký dlh z minulosti alebo platil odvody s oneskorením, nevznikol mu nárok na nemocenské,“ konštatovala.
Najčastejšie chyby
Mnohým ľuďom sa nepáči, že aj keď majú všetky odvody zaplatené, dokonca dostali oznámenie o preplatku, aj tak sa našli v zoznamoch.
“Stáva sa to, ale s každým klientom pružne riešime tieto veci. Chybu odstránime, obyčajne ide o vratky po ročnom zúčtovaní, ktoré sme viedli ako nedoplatky,“ povedala Z. Harčaríková.
Dodala, že často ide aj o dlhy staré niekoľko rokov, na ktoré klient už zabudol. Hneď ako pohľadávku uhradí, zo zoznamu ho vyradia. Medzi najčastejšie sťažnosti zaradila prípady, keď sa ľudia ohradzujú, že platia úhrady a aj tak sú v zozname dlžníkov. “Zvyčajne sa to stáva vtedy, ak platia s oneskorením. Napríklad januárový odvod uhradia v marci, a preto sú aj oni na webe,“ vysvetlila Harčaríková.
Veľkí dlžníci nereagujú
Nastal trend, keď aj susedia či priatelia upozornia svojich známych alebo obchodných partnerov na to, že figurujú v zozname, a tak prichádzajú na pobočku a riešia situáciu. Iní sa spoliehajú na to, že pohľadávka po premlčaní zanikne.
“Nie je to také jednoduché a musíme to riešiť individuálne s každým človekom, lebo v rôznych obdobiach sa na ich pohľadávku vzťahuje viac zákonov. Vždy musíme vychádzať z platnej legislatívy v danom období. Dokonca ani nemáme také prípady, aby sme mohli uznať zánik pohľadávky v rámci 10-ročnej lehoty od splatnosti,“ uviedla riaditeľka. Zdôraznila, že v poslednom mesiaci sa síce k svojim dlhom hlásia aj niektoré firmy, ale veľkí dlžníci stále mlčia. Výber v pokladnici sa zvýšil len vďaka fyzickým osobám.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári