PREŠOV. Obyvatelia metropoly Šariša sú vystavení obťažujúcim a škodlivým účinkom hluku. Tento stav sa dlhodobo nezmenil. Naďalej je výrazným zdrojom hluku doprava, ktorá nie je odklonená z obytných zón.
„Bývam na Ulici 17. novembra a tam je to dosť hlučné. Našťastie nás to v noci nebudí, lebo máme inde spálňu. Prekáža nám to, keď mame v obývačke nejakú návštevu. Vtedy nás doprava, ktorá je na tejto ulici veľmi frekventovaná, veľmi otravuje,“ posťažovala sa Prešovčanka Lenka Červenická (25).
Aj pani Anna Zálková (76) tvrdí, že áut v meste bolo kedysi omnoho menej. „Bývam na Dúbrave, nie je to až také. Niekedy to bolo oveľa lepšie. Teraz sa čudujem. Stále vidím ísť auto za autom. Stále a stále.“
Majú mapu hlučnosti
Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Prešove vypracoval hlukovú mapu mesta Prešov ešte v rokoch 1995-96. Obnovili ju v rokoch 2007 až 2010 po dohode s vedením mesta. Zamerali sa na ulice, ktoré sú najviac zaťažené dopravným hlukom.
„Namerané hodnoty hluku vo vonkajšom prostredí sa pohybovali v dennom čase v rozmedzí 59,2 – 74,5 decibelov (dB), vo večerných hodinách v rozmedzí 58,3 – 71,7 dB a v nočných v rozmedzí 52,7 – 67,6 dB, čo bolo podľa platnej legislatívy vo väčšine prípadov hodnotené ako nadlimitné,“ informovala regionálna hygienička RÚVZ v Prešove Anna Bencová.
Prípustná hodnota hladiny zvuku je pre denné a večerné hodiny 60 dB a pre noc 50 dB.
Mestom prejdú denne desaťtisíce áut
Hygienici merali aj počet áut na prešovských cestách. Intenzita cestnej dopravy v denných hodinách sa pohybovala od 8 338 do 12 754 vozidiel. Vo večerných hodinách prešlo počas merania od 906 do 3 174 vozidiel a v nočných od 563 do 2 076 vozidiel.
„O výsledkoch merania boli informovaní zástupcovia mesta a zároveň boli upozornení, že zlepšenie existujúceho stavu je závislé od dopravného riešenia v celom meste, a to vybudovaním dopravných obchvatov podľa schválenej územnoplánovacej dokumentácie,“ uviedla A. Bencová.
„Ľudia sú rôzni. Niektorí uprednostňujú tichšie bývanie, nízkopodlažné byty so zeleňou, iní chcú bývať blízko obchodného centra. A najradšej by boli všetci, keby bývalí v tichom prostredí, ale mali všetky obchody i úrady po ruke,“ povedala nám realitná maklérka Mária Feťková.
Chcú vylúčiť dopravu z obytných zón
Hluk sa však mesto snaží eliminovať hlavne v dvoch oblastiach. „Snažíme sa vylúčiť tranzitnú nákladnú dopravu z obytných zón. Tiež chceme zabezpečiť čo najhladší povrch ciest a vozovky, aby sa eliminoval hluk z pneumatík,“ povedala hovorkyňa mesta Prešov Veronika Gazdová.
Mesto neeviduje žiadne sťažnosti na hlučnú dopravu. „Vždy ide len o výtržnosti a rušenie nočného pokoja,“ uviedla V. Gazdová.
Bývanie v Prešove
Najtichšie lokality
Sídlisko III (za Centrumom)
Sídlisko II (okolo Centrálu)
Pod Kalváriou
Rúrky
Šidlovec
Teriakovce (časť nad Šalgovikom)
Najhlučnejšie lokality
Sídlisko Sekčov
Sídlisko Šváby
Levočská ulica
Ulica 17. novembra
Šafárikova ulica za Táboriskom
Čo možno neviete?
Aké su decibely?
rušná ulica s dopravným ruchom predstavuje okolo 90 dB
štandardný vysávač 70 dB
hlasná hudba v slúchadlách 85 dB
kuchynský robot 74 decibelov
motor bežiaci naprázdno 120 dB
rocková kapela 110 dB
pneumatická vrtačka 100 dB
vlak 80 dB
rozhovor 40 dB
ticho na dedine 10 dB
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári