Škrty v rozpočte mesta Prešov zrejme výrazne zasiahnu do mestskej dopravy aj nakladania s odpadmi. Dopravu zrejme čaká zdražovanie a menej spojov, odpadové hospodárstvo obmedzovanie rozsahu a kvality služieb.
PREŠOV. Poslanci Mestského zastupiteľstva v Prešove (MsZ) schválili krátenie výdavkov samosprávy a čiastočné viazanie rozpočtu. Prijaté rozpočtové opatrenia sa výrazne dotknú fungovania dopravného podniku a technických služieb.
Mestská doprava: Menej spojov, zvýšenie cestovného
Riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) Peter Janus uviedol, že zníženie peňazí na vykrytie strát v mestskej hromadnej doprave o 360 000 eur a viazanie ďalších 300 000 eur sa musí prejaviť na poskytovaných službách.
Dodal, že bez týchto peňazí nebudú môcť zabezpečiť služby podľa plánov na rok 2011. Jedným z riešení by mohla byť redukcia výkonov cez pracovné dni a radikálnejšie obmedzenie dopravy cez prázdniny.
Janus pripomenul, že zvýšené náklady z dôvodu nárastu ceny nafty a zníženie tržieb kvôli zmene DPH chceli kompenzovať znížením zliav.
"Vyzerá, že to nepomôže, že budeme asi musieť navrhovať úpravu celkovej tarify cestovného v rámci mestskej hromadnej dopravy. Keď to dáme dokopy, tak uvidíme, aké budú čísla a ako bude doprava v meste vyzerať," povedal Janus.
Technické služby: Obmedzenie separácie a zberných dvorov
Rozhodnutie poslancov nepotešilo ani riaditeľku Technických služieb mesta Prešov (TSMP) Andreu Marcinkovú. Tá tvrdí, že už pôvodne navrhovaný rozpočet spoločnosti bol znížený o 200 000 eur.
"O to viac nás mrzí, že pri rozpočtových opatreniach opäť MsZ schválilo krátenie prostriedkov, ktoré sú určené na nakladanie s odpadmi o zhruba 300 000 eur," konštatovala Marcinková.
Spoločnosť, podľa nej, bude musieť prijať radikálnejšie úsporné opatrenia, ktoré sa budú týkať samotnej činnosti a pravdepodobne redukcie už rozbehnutej separácie odpadov. Zrejme prehodnotia aj prevádzkový čas na zberných dvoroch.
Hagyari uvažuje o mestskom holdingu
Primátor Pavel Hagyari pre médiá povedal, že efektivitu treba hľadať nielen na úrade, ale aj v mestských firmách.
"Ak niektoré autobusy chodia poloprázdne, tak ten interval predĺžime. Budeme hľadať spôsob, aby sme nezvyšovali cestovné, to vidím len ako krajnú možnosť," povedal Hagyari.
Jednou z možností ako zvýšiť efektivitu by mohlo podľa neho byť aj zlúčenie mestských firiem. Dodal, že predbežne sa uvažuje o majetkovom holdingu Mestská správa služieb, Real a IPZ. Budú sa zrejme prehodnocovať aj ďalšie aktivity.
"Určite sú rozhodnutia, ktoré nás očakávajú a ktoré nebudú populárne, kde sa bude uvažovať o prípadnom zvýšení, či už sú to dane, odpadky alebo cestovné, alebo zníženie dotácií na jednotlivé akcie," povedal primátor.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári