PREŠOV. Slováci údajne nakupujú impulzívne. Podľa prieskumu, ktorý realizovala spoločnosť GfK Slovakia, je nákupné správanie Slovákov veľmi ovplyvniteľné.
Údajne zaberajú letáky
Televíznou reklamou sa dá často ovplyvniť aj Jana Stašková z Prešova: „Zopárkrát som už na základe reklamy kúpila prášok na pranie, aviváž, som typická gazdinka, ktorá rada skúša nové veci. Ale pravdou asi je, že niektoré reklamné slogany a obaly sú lepšie ako samotný produkt. Ale o tom to celé aj je. Ja sa však viem na to občas namotať.“
Takmer každý tretí Slovák sa pri nakupovaní riadi aj letákmi z hypermarketov. „Podľa letákov nakupujú skoro všetky vekové kategórie ľudí bez ohľadu na vzdelanie. Najčastejšie sa však letákmi riadia dôchodcovia a ľudia citlivejší na ceny. Letáková kampaň je efektívna najmä u stredoškolsky vzdelaných ľudí. Približne 40 percent z nich si letáky nielen prezerá, ale aj podľa nich nakupuje,“ potvrdila Daniela Čekovská zo spoločnosti GfK Slovakia, ktorá realizovala prieskum.
Riadia sa vkusom a cenou
Prešovčan Jaroslav Dúbravský pracuje v médiách, napriek tomu sa pri nakupovaní spolieha skôr na rady od známych: „Pri bežných produktoch sa riadim vlastným vkusom a cenou a keď si chcem kúpiť nejakú dôležitejšiu vec, nechám si poradiť od odborníkov alebo známych. Často si pred kúpou daný výrobok preverím aspoň cez internet.“
Fakty
Rozhoduje kvalita
Pri potravinách je stále najdôležitejším faktorom čerstvosť a kvalita tovaru. Na druhom mieste je cena a na treťom zreteľné označenie ceny výrobku. Ďalej je to šírka sortimentu a čistota predajného miesta.
Zdroj: GfK Slovakia
ANKETA
Ovplyvňuje vás reklama?
Prešovčanov sme sa opýtali, aký druh reklamy na nich vplýva a čo si naposledy kúpili na jej podnet.
Zuzana Zuštinová (54), učiteľka: „Pri pozeraní televízie sa nedá nevšímať si reklamy, ale ja ich pravdupovediac dosť ignorujem, neovplyvňujú ma. Skôr pozerám na kvalitu výrobku a tiež na cenu.“
Zuzana Želinská (19), študentka: „Nakupujem väčšinou v zahraničí, reklamy nevnímam a nejako ma nezaujímajú. Pozerám na kvalitu, na to, či sa mi daná vec páči a či si ju môžem dovoliť.“
Dominik Opiela (18), študent: „Pri nakupovaní pozerám na to, či si to môžem dovoliť, na čo mám chuť a čo potrebujem. Reklama v tom nezohráva rolu, aj keď niektoré slogany sú fakt vydarené.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári