Ešte pred necelými dvoma rokmi bola akciová spoločnosť Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) príkladom funkčnej mestskej firmy. S dobrým hospodárením, finančnou kondíciou i verejnou prospešnosťou. Dnes je situácia iná a po zoškrtaní dotácie hrozí, že DPMP bude robiť nepopulárne opatrenia. Radní však vyhlasujú, že nie je dôvod na paniku.
PREŠOV. Zvyšovanie ceny lístkov, zníženie zliav, zrušenie niektorých spojov, prepúšťanie v podniku. Toto všetko reálne hrozí a dotkne sa cestujúcich v prešovskej mestskej hromadnej doprave. Radní sú však stále optimisti.
Poslanci: Je to otvorená otázka
„Vieme, ako dopravný podnik stojí. Oni kuloárne riešili, ako hľadať zdroje pri 10–percentnom krátení a 5–percentnej viazanosti, schválené v rozpočtových opatreniach. Prepúšťanie v DPMP je len krajný prípad. Objavilo sa to na verejnosti, ale nič také sa nedeje,“ tvrdí poslanec Mikuláš Komanický (Smer-SD).
Ďalší člen mestskej rady, nezávislý poslanec Ľudovít Malaga hovorí, že krátenie dotácie nemusí byť definitívne: „Keď budeme vidieť, že príjmová časť sa napĺňa podľa očakávaní alebo lepšie, nikde nie je povedané, že poslanci nemôžu znovu zvýšiť príjmy DPMP a vrátiť tých desať percent z rezevy.“
Radikálne rozhodnutia neprijali
Zdražovanie, rušenie spojov a prepúšťanie zatiaľ odmieta aj prednosta Mestského úradu v Prešove Jozef Višňovský: „Všetky tieto veci sú predčasné a zatiaľ sa o nich neuvažuje.“
Podľa jeho slov žiadne rozhodnutie o zvyšovaní cestovného nepadlo, avšak priznal, že bola „debata o tom“. Konštatoval, že podnik bude najprv hľadať vnútorné rezervy.
Napríklad pri vysokej položke na opravu a údržbu vozidiel, znížením zliav pri časových lístkoch či obmedzením niektorých spojov počas takzvaného sedla (mimo špičky).
Kuloárne informácie hovoria o tom, že sa uvažuje aj o radikálnejších krokoch, napríklad o zrušení všetkých nočných spojov a zdražení cestovného v MHD.
Problémy v MHD sa nakopili
Finančný problém v DPMP nastal po tom, čo zastupiteľstvo rozhodlo o znížení sumy na vykrytie strát vo verejnom záujme o 360-tisíc eur a viazanosti ďalších 300-tisíc eur. Prepravcovi uškodilo aj zvýšenie cien pohonných hmôt a zvýšenie DPH.
Riaditeľ podniku Peter Janus tvrdí, že predstavenstvo spoločnosti bude hľadať rezervy. Medzi ne môže patriť zmrazenie miezd, zníženie výkonov, ale aj uvedené nepopulárne opatrenia.
Problém vidí aj v tom, že pri odleve cestujúcich po eventuálnom zdražení lístkov a obmedzení spojov sa už k MHD nevrátia, ale nájdu si iné spôsoby prepravy.
Potvrdzujú to skúsenosti dopravcu z minulosti. Spoločnosť ukončila minulý rok s hospodárskym výsledkom 33 683 eur. Tieto peniaze majú putovať do rezervného fondu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári