Ešte pred niekoľkými dňami zástupcovia samosprávy tvrdili, že o žiadnych radikálnych krokoch v Dopravnom podniku mesta Prešov (DPMP) neuvažujú. Realita je taká, že o prácu v DPMP prišlo 6 vodičov a chystajú sa zmeny grafikonu, zníženie zliav i ďalšie opatrenia. Včera o nich rozhodlo predstavenstvo tejto mestskej akciovej spoločnosti. K zrušeniu nočných spojov, zvýšeniu ceny lístka a prepusteniu 30 ľudí sa neprikročilo. Zatiaľ.
PREŠOV. Slavomír Nemec bol ako vodič zamestnancom SAD. Do prešovského dopravného podniku nastúpil preto, lebo mu pred rokom zomrela manželka a nechcel nechávať doma samotného 13-ročného syna.
Deň pred uplynutím skúšobnej lehoty ho z DPMP prepustili. Podobne aj jeho piatich kolegov. „Prečo nás potom prijali? Nevedeli, aká je situácia?“ pýta sa šofér.
Nie tak dávno lákal DPMP vodičov do svojich radov a preplácal im kurzy. „Preto som si myslel, že je to perspektívna práca,“ vraví S. Nemec, ktorý je momentálne práceneschopný. „Musím zobrať hocičo, veď nemôžeme ostať bez finančných prostriedkov. Situácia je vážna.“
Štrajková pohotovosť
Jedna z alternatív hovorila o prepustení ďalších, dovedna 30 zamestnancov, zrušení 16 liniek a zvýšení cestovného. Zamestnanci podniku vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Nedohodli sa na novej kolektívnej zmluve a vyjednávať chcú cez sprostredkovateľa.
„V tejto chvíli ešte nemáme oficiálne oznámenie. Čakáme na výsledok predstavenstva a veľa si sľubujeme od zasadnutia mestského zastupiteľstva, ktoré bude 25. mája,“ hovorí odborový predák v DPMP Milan Gáll.
Zamestnanci DPMP vyzvali v otvorenom liste primátora a poslancov, aby prehodnotili rozhodnutie o krátení dotácie o 360-tisíc eur a 10–percentnú viazanosť príspevku na MHD oproti minulému roku.
„Veríme, že zrušíte krátenie dotácie pre mestskú hromadnú dopravu v Prešove pre rok 2011, a tým vyšlete signál pre obyvateľov mesta o podpore MHD a pomôžete nezhoršovať dopravnú situáciu v meste.“
Nové opatrenia
Výkonný riaditeľ DPMP Peter Janus konštatuje, že predstavenstvo včera prijalo opatrenia. Niektoré z nich musí odsúhlasiť mesto.
Opatrenia sa týkajú zmrazenia miezd a príplatkov, zníženia pohyblivej zložky či náhrada mzdy vo výške 60 percent zárobku na jeden deň v týždni. Dopravný podnik prepúšťa zamestnancov, ktorí sú v skúšobnej lehote, v zmysle Zákonníka práce.
Ak by podnik pristúpil k prepúšťaniu z dôvodu nadbytočnosti, vyplácal by aj odstupné. Terajšie prepúšťanie sa týka 6 vodičov, ďalší 4 majú onedlho odísť do dôchodku. Šoférov je dostatok, DPMP eviduje 150 žiadostí o zamestnanie.
Zmeny by mali stačiť
Podľa hovorkyne mesta Veroniky Gazdovej boli informácie o tom, že sa prepúšťať nebude „pravdivé a sú nemenné“. Mesto ako akcionár zatiaľ nerokoval o znižovaní počtu zamestnancov.
„Mesto viackrát deklarovalo, že prepúšťanie a zvyšovanie cestovného bude tou poslednou možnosťou,“ tvrdí Gazdová.
„Navrhované zmeny by mali byť postačujúce. Uvidíme v septembri, či bude nutné uvažovať o redukcii dopravných výkonov MHD,“ vysvetľuje riaditeľ P. Janus, podľa ktorého nemá prepravca inú možnosť, než redukovať spoje.
Intervaly v špičke sa majú predĺžiť z 10 na 12, resp. z 20 na 30 minút, mimo špičky o 5 až 10 minút.
Na ťahu je mesto
Zmeny sa majú týkať aj zľavnených lístkov, ktoré majú byť znížené z 50 na 40 percent. Základnej tarify sa zatiaľ nedotknú. Predstavenstvo DPMP očakáva, že by všetky opatrenia mohli ušetriť 200- až 300-tisíc eur.
Podľa Janusa robil podnik úsporné opatrenia už v minulých rokoch. Na ťahu je mesto, či chce dotovať verejnú dopravu, pretože s redukciou spojov a zvýšením cestovného sa automaticky spája úbytok cestujúcich.
„To je cesta do pekla. Nenatŕčame ruky, aby nám niekto platil, ale vychádzame z reality,“ dodáva riaditeľ.
ČO ČAKÁ DPMP
Úsporné opatrenia podľa návrhu Predstavenstva DPMP od 1. 6. 2011:
Zmrazenie miezd, mzdových taríf a príplatkov na súčasne dohodnutej výške podľa kolektívnej zmluvy.
Zmrazenie odmien členov štatutárnych orgánov spoločnosti.
Náhrada mzdy vo výške 60 percent priemerného zárobku z vážnych prevádzkových dôvodov jeden deň v týždni (iná prekážka v práci na strane zamestnávateľa - § 142, ods. 4 Zákonníka práce).
Zníženie pohyblivej zložky mzdy (prémie) paušálne pre všetkých zamestnancov akciovej spoločnosti.
Úprava tarify cestovného - redukcia zliav a bezplatných prepráv podľa návrhu cenového výmeru.
Zrušenie osobitnej tarify (zamestnanci DPMP, mestského úradu, hasiči a ostatní)
ČO ČAKÁ CESTUJÚCICH
Zmeny intervalov spojov MHD OD 1. 6. 2011 podľa návrhu Predstavenstva DPMP:
Linka špička mimo špičky
1 z 10 na 12 min z 15 na 20 min.
2 z 20 na 30 z 12 na 15
4 z 10 na 12 z 12 na 15
5 z 20 na 30 z 20 na 30
8 z 10 na 12 z 12 na 15
32, 32A z 10 na 12–15 bez zmeny
34 z 20 na 30 nepremáva
36, 36A z 12 na 20 bez zmeny
38 z 20 na 30 z 20 na 30
43 ráno bez zmeny zrušená
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári