Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

V Prešove vybudujú kryté parkovacie boxy pre bicykle

V súčasnosti je v Prešove 16,5 kilometra cyklistických chodníkov. Aby sa odľahčila zhustená doprava, potrebovali by zhruba 60 kilometrov.

Lídri Central MeetBike chcú presadiť rozšírenie cyklistickej dopravy.Lídri Central MeetBike chcú presadiť rozšírenie cyklistickej dopravy. (Zdroj: Anna)

Verejnosť by mala byť natoľko vyspelá, aby pred autom uprednostnila dvojkolesového tátoša a mestskú dopravu. Tento prístup chcú presadiť lídri projektu Central MeetBike. Pre Prešov je to zároveň príležitosť na vytvorenie dlhodobého plánu cyklistickej dopravy v meste.

PREŠOV. „Konkrétnym výstupom bude to, že vydáme mapu cyklotrás v Prešove a okolí, ktorá bude voľne dostupná v tlačenej verzii, ale aj na stránke mesta. Ďalším zámerom je vytvoriť na najobývanejších sídliskách dlhodobé kryté aj krátkodobé parkovacie bicyklové boxy. Zatiaľ skúšobne a postupne ich preniesť aj do centra, do blízkosti inštitúcií,“ uviedla predsedníčka združenia Prešovská bicyklová skupina (PBC) Kostritras Viera Štupáková.

Ide o spoločný projekt s ďalšími 11 partnermi z Českej republiky, Poľska, Nemecka aj Slovenska. Celkový rozpočet je 2,5 milióna eur a mesto Prešov môže počas troch rokov čerpať sumu 209-tisíc eur.

Bicykel pred obchodom nenechá

Fakt, že bezpečné parkovanie Prešovčanom chýba, nám potvrdil aj Anton Fajner. „Ja sa pohybujem často na bicykli, ale investoval som doň veľa peňazí a nemám odvahu ho nechať niekde pred úradom v stojane. Paradoxne chodím tak, že bicykel si veziem v aute. Keď mám čas, zaparkujem niekde a preveziem sa po cyklochodníku. Keby boli parkovacie boxy také, ako som videl v Rakúsku či Nemecku, uvítal by som to,“ podelil sa s nami o názor.

Ako je to u susedov

Slovensko je na chvoste

Ekologický spôsob dopravy presadzujú aj v Žiline. Ako uviedol odborník zo Žilinskej univerzity Marián Gogola, vstup investorov do mesta priniesol zvýšenú automobilizáciu, preto sa snažili
investovať čo najviac do cyklotrás. Teraz vznikla potreba budovanie občianskeho vybavenia, teda parkovania.

Uherské Hradište je v Čechách na špičke z hľadiska počtu cyklotrás aj vybavenia. Podarilo sa im nielen vybudovať množstvo trás, ale aj cyklopruhy pri cestách a vytlačiť veľké parkoviská za mesto. „Výsledkom je, že máme cyklistickú dopravu na úrovni 24 percent a preprava mestskou dopravou stúpla o 15 percent. Sme síce na špičke českých miest, ale chceme v trende pokračovať,“ povedal viceprimátor Zdeněk Procházka. „Kým v roku 1989 boli na tom nemecké mestá podobne ako naše, v súčasnosti patria k vyspelým cyklistickým mestám a ostatné krajiny stagnujú,“ argumentoval Procházka.

Nemecký koordinátor Gerd Axel Ahrens pripomenul, že v ich krajine sa už v 80-tych rokoch začali snahy o multimodel inej dopravy. Od roku 2003 postupne stúpala obľúbenosť prepravy na bicykloch. „V Drážďanoch a Lipsku používa bicykel okolo 16 percent obyvateľstva. V Berlíne stúpol počet na 14 percent a zrazu vznikol problém nedostatku cyklistických chodníkov. Teraz to musíme doriešiť,“ vysvetlil.

Aj v Poľsku majú svoje skúsenosti, ktoré chcú ďalej rozvíjať. Ekonóm Piotr Kuropatwinski tvrdí, že za náklady na postavenie 1 kilometra diaľnice sa dá postaviť celá cyklistická infraštruktúra vo veľkom meste. Oni stavili na tento argument a samosprávy v Poľsku chcú presvedčiť o tom, že konečný benefit zo zavedenia cyklodopravy bude vysoký.

ako

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 306
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 176
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 805
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 008
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 953
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 006
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 147
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 600
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 513
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Začínajú s plošným testovaním (minúta po minúte)

Odberné miesta v Bardejove sú pripravené na celoplošné testovanie na Covid-19.

Odberné miesta v Bardejove sú pripravené.
Polyfunkčný objekt, za ktorým je obytný súbor Park Anička.
Ilustračný záber tréningu mládeže v Aréne sršňov.

Mesto Prešov chce predať dom v Soľnej Bani jeho nájomcom

Krajňák nesúhlasí s takýmto zbavovaním sa majetku.

Soľná Baňa. Vľavo dom ešte vo vlastníctve mesta, vpravo pamiatka koniareň.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop