Korzár logo Korzár Prešov

V Prešove vybudujú kryté parkovacie boxy pre bicykle

V súčasnosti je v Prešove 16,5 kilometra cyklistických chodníkov. Aby sa odľahčila zhustená doprava, potrebovali by zhruba 60 kilometrov.

Lídri Central MeetBike chcú presadiť rozšírenie cyklistickej dopravy.Lídri Central MeetBike chcú presadiť rozšírenie cyklistickej dopravy. (Zdroj: Anna)

Verejnosť by mala byť natoľko vyspelá, aby pred autom uprednostnila dvojkolesového tátoša a mestskú dopravu. Tento prístup chcú presadiť lídri projektu Central MeetBike. Pre Prešov je to zároveň príležitosť na vytvorenie dlhodobého plánu cyklistickej dopravy v meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. „Konkrétnym výstupom bude to, že vydáme mapu cyklotrás v Prešove a okolí, ktorá bude voľne dostupná v tlačenej verzii, ale aj na stránke mesta. Ďalším zámerom je vytvoriť na najobývanejších sídliskách dlhodobé kryté aj krátkodobé parkovacie bicyklové boxy. Zatiaľ skúšobne a postupne ich preniesť aj do centra, do blízkosti inštitúcií,“ uviedla predsedníčka združenia Prešovská bicyklová skupina (PBC) Kostritras Viera Štupáková.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o spoločný projekt s ďalšími 11 partnermi z Českej republiky, Poľska, Nemecka aj Slovenska. Celkový rozpočet je 2,5 milióna eur a mesto Prešov môže počas troch rokov čerpať sumu 209-tisíc eur.

Bicykel pred obchodom nenechá

Fakt, že bezpečné parkovanie Prešovčanom chýba, nám potvrdil aj Anton Fajner. „Ja sa pohybujem často na bicykli, ale investoval som doň veľa peňazí a nemám odvahu ho nechať niekde pred úradom v stojane. Paradoxne chodím tak, že bicykel si veziem v aute. Keď mám čas, zaparkujem niekde a preveziem sa po cyklochodníku. Keby boli parkovacie boxy také, ako som videl v Rakúsku či Nemecku, uvítal by som to,“ podelil sa s nami o názor.

Ako je to u susedov

Slovensko je na chvoste

Ekologický spôsob dopravy presadzujú aj v Žiline. Ako uviedol odborník zo Žilinskej univerzity Marián Gogola, vstup investorov do mesta priniesol zvýšenú automobilizáciu, preto sa snažili
investovať čo najviac do cyklotrás. Teraz vznikla potreba budovanie občianskeho vybavenia, teda parkovania.

SkryťVypnúť reklamu

Uherské Hradište je v Čechách na špičke z hľadiska počtu cyklotrás aj vybavenia. Podarilo sa im nielen vybudovať množstvo trás, ale aj cyklopruhy pri cestách a vytlačiť veľké parkoviská za mesto. „Výsledkom je, že máme cyklistickú dopravu na úrovni 24 percent a preprava mestskou dopravou stúpla o 15 percent. Sme síce na špičke českých miest, ale chceme v trende pokračovať,“ povedal viceprimátor Zdeněk Procházka. „Kým v roku 1989 boli na tom nemecké mestá podobne ako naše, v súčasnosti patria k vyspelým cyklistickým mestám a ostatné krajiny stagnujú,“ argumentoval Procházka.

Nemecký koordinátor Gerd Axel Ahrens pripomenul, že v ich krajine sa už v 80-tych rokoch začali snahy o multimodel inej dopravy. Od roku 2003 postupne stúpala obľúbenosť prepravy na bicykloch. „V Drážďanoch a Lipsku používa bicykel okolo 16 percent obyvateľstva. V Berlíne stúpol počet na 14 percent a zrazu vznikol problém nedostatku cyklistických chodníkov. Teraz to musíme doriešiť,“ vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Aj v Poľsku majú svoje skúsenosti, ktoré chcú ďalej rozvíjať. Ekonóm Piotr Kuropatwinski tvrdí, že za náklady na postavenie 1 kilometra diaľnice sa dá postaviť celá cyklistická infraštruktúra vo veľkom meste. Oni stavili na tento argument a samosprávy v Poľsku chcú presvedčiť o tom, že konečný benefit zo zavedenia cyklodopravy bude vysoký.

ako

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 87 630
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 646
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 354
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 204
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 436
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 226
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu