Pripravovaný návrh o regulácii statickej dopravy ostro kritizuje SDKÚ-DS. Podľa nej de facto zavádza novú daň, ktorú označuje za extrémne vysokú. Radnica považuje tieto tvrdenia za nepravdivé a nepodložené.
PREŠOV. Podpredseda prešovskej SDKÚ Radoslav Milčo vyjadril znepokojenie nad konaním radnice, ktoré podľa jeho slov smeruje k spoplatneniu parkovísk na sídliskách a v obytných zónach.
„Nové pravidlá regulácie statickej dopravy de facto zahŕňajú novú daň. Považujeme to za zlý krok. Mesto problém roky neriešilo a dnes hádže zodpovednosť na bedrá občanov,“ povedal R. Milčo.
Mochnacký: Extrémne drahé parkovanie
Parkovanie na sídliskách by malo stáť euro na deň, teda 365 eur ročne.
Ako uviedol člen komisie pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie Rastislav Mochnacký z SDKÚ, v návrhu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) sa hovorí o cifre 150 eur za rezidenčnú kartu pre invalidných dôchodcov.
Vyplýva z nej, že klasická rezidenčná karta by mala stáť minimálne 300 eur. „Je to extrémne vysoký poplatok,“ zdôraznil Mochnacký, podľa ktorého pôjde o výrazný zásah do života ľudí.
Ešte horšie na tom budú sviatoční vodiči - dôchodcovia. „Ľudia budú vypudení. Zavedie sa zákaz parkovania na miestnych komunikáciách, ako to už je na Volgogradskej. Ak budú chcieť ostať parkovať pod oknami, budú si musieť kúpiť rezidenčné karty. Z nedostatku sa robí kšeft, dopyt po parkovacích miestach bude vynútený,“ vyslovil svoje obavy.
Podľa Mochnackého už komisia o návrhu VZN dvakrát rokovala, schvaľované by malo byť v jesenných mesiacoch, avšak „paralelne sa dejú aktivity, ktkré zónu regulovaného parkovania už zavádzajú“.
Podľa jeho slov by malo mesto šetriť a postupne budovať vlastné parkoviská: „Pri eurofondoch sa prešustrovalo 3,255 mil. €. Za túto sumu sa dalo postaviť 2 300 parkovacích miest.“
Inde to nie je
Milčo poukázal na to, že Prešov je jediné mesto, ktoré zvažuje zavedenie nejakej formy spoplatnenia parkovania na sídliskách: „Toto by bol náš unikát, experiment, ktorý sa zapíše do dejín.“
Bezplatné parkovanie bolo jednou z podmienok poslaneckého klubu KDH, SDKÚ-DS, SaS, Most-Híd pre zvažovanú koaličnú spoluprácu s primátorom Pavlom Hagyarim (nez.).
„Tá podmienka vychádza z nášho volebného programu a stále trvá,“ dodal podpredseda SDKÚ-DS v Prešove.
Spoplatnenie sa nepáči ani Smeru
Problém s prijatím VZN bude mať zrejme aj ľavicový klub. „Spoplatnenie parkovísk na sídliskách nemá nič spoločné s regulovaním dopravy. Akurát s regulovaním príjmov súkromnej firme, ktorá by sa na tom chcela nabaliť. Prekvapila ma preto odvaha naformulovať VZN, ktoré je zo svojej podstaty proti ľuďom. Tak ako cesty a chodníky, aj parkoviská sú verejnou službou a verejné služby by sa nemali privatizovať. V tomto mi dala za pravdu aj komisia na ochranu verejného poriadku, na ktorej sme prijali odporúčanie, aby poslanci nepodporili tento zámer,“ povedal poslanec Michal Kaliňák (Smer)
Ten potvrdil, že s takouto reguláciou statickej dopravy doposiaľ neprišlo žiadne iné mesto na Slovensku. Proti tomuto zámeru chystá aj vlastnú aktivitu na internete.
„Netreba pritom zabúdať, že medzičasom boli v meste vybudované tri platené parkoviská a treba si iba počkať na to s akým záujmom vodičov sa stretnú,“ dodal.
Obavy zo spoplatnenia, o ktorom sa hovorí už od volieb, majú aj vodiči. „Je to nezmysel, zaviesť platené parkovanie ľuďom, čo bývajú v bytovkách. Je dosť málo parkovacích miest a keď ich ešte aj spoplatnia, tak neviem, čo bude,“ povedal Prešovčan Slavomír Soták.
Radnica to označila za nezmysel
Radnica označila všetky informácie, s ktorými vyšla SDKÚ, za zmätočné. „Tvrdenia sú nepravdivé a nepodložené - v danej veci absentujú informácie,“ uviedla hovorkyňa mesta Veronika Gazdová.
„Mesto Prešov v súčasnej dobe nepripravuje žiadne spoplatňovanie doteraz bezplatných plôch, práve naopak, hľadajú sa zdroje na výstavbu nových parkovacích miest.“
Podľa jej slov je súčasťou všetkých rokovaní aj pravicový klub. Primátor Hagyari prostredníctvom hovorkyne odkázal, že nemá problém ukázať a doložiť „všetky relevantné informácie, ktoré však poslanci z SDKÚ majú“.
Návrh VZN bol podľa Gazdovej len prvotný, ktorý sa „spoločným konsenzom“ vrátil späť do komisií. „Materiál sa pripravuje ako komplexný návrh riešiaci statickú dopravu v meste Prešov na základe už osvedčených vzorov na najväčšom pražskom sídlisku a bude predmetom ďalších rokovaní tak v komisiách a rade, ako aj v politických kluboch,“ povedala hovorkyňa.
„Je však smutné, že tieto útoky a 'poplašné správy' sú zo strany, ktorá v čase, keď bola vo vedení mesta, predala plochy firme im blízkej. Napríklad na Jarkovej, Hurbanistov, Masarykovej. Návratnosť bola v prípadoch týchto parkovísk necelý rok,“ dodala Gazdová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári