PREŠOV. Prešovskí inšpektori práce dnes na odpočívadle na diaľnici medzi Prešovom a Košicami kontrolovali spolu s políciou predovšetkým vodičov kamiónov a nákladných áut nad 3,5 tony.
V prípade poľského kamióna mali síce podozrenie, že vodič porušil predpisy a šoféroval viac ako je za 14 dní povolených 90 hodín, dôkazy o tom však nenašli. Vodič mal totiž z firmy potvrdenie, že len pred pár hodinami nastúpil po dovolenke do práce.
Od deviatej do jedenástej skontrolovali prešovskí inšpektori práce sedem kamiónov, pričom zistili sedem porušení.
V jednom prípade išlo o závažnejší priestupok – nedodržanie predpísaného času vedenia motorového vozidla a vodič dostal pokutu 120 eur.
"Takéto kontroly budú pravidelne pokračovať do konca roka. „Nízke pokuty za priestupky lákajú na Slovensko nezodpovedných vodičov. Ak zaplatia za priestupok nízku pokutu na Slovensku, nasledujúcich 28 dní nemôžu byť pokutovaní za tento priestupok v žiadnej členskej krajine EÚ. To je jeden z dôvodov, prečo na tranzit využívajú Slovensko. Pritom neoddýchnutí vodiči môžu spôsobiť vážne tragické nehody na slovenských cestách,“ uviedol hovorca Národného inšpektorátu práce (NIP) Košice Igor Holéczy.
Žiadajú vyššie pokuty za porušovanie predpisov
Generálna riaditeľka Národného inšpektorátu práce Jana Popovičová (na snímke TASR) dnes na brífingu informovala, že inšpekcia práce chce dosiahnuť sprísnenie sankcií za porušenie predpisov voči vodičom kamiónov a autobusov.
Nízke pokuty a nedostatočné kompetencie inšpektorov práce urobili zo Slovenska atraktívnu tranzitnú krajinu pre zahraničné kamióny.
„Naša legislatíva v tejto oblasti zaostáva za krajinami Európskej únie. Maximálna pokuta na Slovensku je aj niekoľkonásobne nižšia ako v iných, aj susedných krajinách. Pre nedostatočné kompetencie inšpektorov je tiež nízka vymožiteľnosť pokút od zahraničných vodičov a Slovensko tak prichádza o nemalé finančné prostriedky. V rokovaniach s ministerstvom dopravy a ministerstvom vnútra chceme dosiahnuť zmenu,“ povedala generálna riaditeľka Jana Popovičová.
Popovičová doložila, že kým maximálna pokuta, ktorú môžu slovenskí inšpektori práce vodičovi za porušenie predpisov uložiť, je 165 eur, napríklad v Maďarsku môže byť v rovnakom prípade až 1 600 eur.
Pri odhalení používania magnetu na znefunkčnenie záznamového zariadenia môže byť pokuta v niektorých krajinách až niekoľko tisíc eur.
„Nedostatočné sú tiež kompetencie inšpektorov práce, ktorí nemôžu kamión napríklad pri nezaplatení pokuty odstaviť. V tejto oblasti sme dosiahli pokrok pri rokovaniach s Prezídiom Policajného zboru, návrh novely zákona 8/2009 o cestnej premávke nám umožní nariadiť odstavenie problematického vozidla. Verím, že návrh prejde celým schvaľovacím procesom,“ povedala Popovičová.
Inšpektori práce vlani skontrolovali 2 566 zahraničných vodičov vozidiel nad 3,5 tony. Zistili 2 594 porušení predpisov. Medzi najčastejšie zistenia porušení predpisov patrilo nedodržanie limitov jazdy, nedodržanie odpočinku a prestávok počas jazdy.
Vozidlá a vodičov okrem inšpektorov práce kontrovali aj príslušníci dopravnej polície a mýtni policajti. Na snímke kontrola a váženie motorových vozidiel. Foto: TASR/Milan Kapusta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári