Pripomína skôr poľnú cestu. Obyvatelia pravidelne žiadajú radnicu o riešenie situácie, ale zatiaľ bez úspechu.
PREŠOV. Štvrť Kúty a Surdok sa každým rokom rozrastá. Lokalitu začali vyhľadávať dokonca aj cudzinci. Stavebníci sa vyrovnali s tým, že tam nie sú dotiahnuté inžinierske siete.
Majitelia domov vec riešili cez žumpy a septiky, niektorí majú vlastné studne, ale s cestou si poradiť nevedia. Ich zástupcovia požiadavku na jej výstavbu, alebo aspoň provizórnu opravu, predkladajú radnici aj mestským poslancom pravidelne. Zatiaľ bez odozvy.
Auto je v servise každých pár mesiacov
„Musíme jazdiť po tej rozbitej ceste a autá dávame do servisu každých pár mesiacov. Nové auto sme kúpili v marci a už v máji bol opravovaný stabilizátor. Opravy naozaj nie sú lacné a nikoho to nezaujíma,“ povedala nám mama troch detí Lucia Čechová.
Vozieva deti do škôl aj k lekárom do mesta. Jediný spoj MHD – č. 41 premáva len raz za hodinu. V lete ich čaká ďalšie obmedzenie, pôjde len raz za dve hodiny.
„Zmierili sme sa s tým, že tu nie sú siete. Vraj tu bola od roku 1965 stavebná uzávera, ale cestu potrebujeme. Je tu komunikácia, ktorú dal kedysi postaviť Lesostav v štýle lesnej štrkovej cesty, a mesto odvtedy nič nerobilo,“ dodal Albín Kostelník, ktorý na Surdoku býva už 5 rokov.
Problém s opakujúcimi sa opravami áut nám potvrdili aj Vladimír Centek a Miroslav Potocký.
Súvislá cesta je v pláne už roky
Agáta Baňasová si už pripadá ako obohratá platňa. Pravidelne totiž chodí na radnicu a pripomína kompetentným, aby problém s cestou a chodníkom riešili.
Do investičného plánu bola zaradená už pred rokmi, ale súvislej cesty sa nedočkali. Teraz žiadajú, aby im mesto opravilo aspoň najväčšie diery.
„Požiadavku na výstavbu, respektíve rekonštrukciu miestnej komunikácie evidujeme a nevyradili sme ju z plánu. Začiatok realizácie je podmienený ukončením podzemných potrubných rozvodov vody a kanalizácie, keďže ich trasa bude uložená do tejto komunikácie,“ informovala nás hovorkyňa radnice Veronika Gazdová.
Investíciu do cesty ešte neschválilo mestské zastupiteľstvo a ani odbor strategického rozvoja nedal pokyn na spracovanie projektovej dokumentácie. Celý proces môže trvať ešte roky.
Strašiakom sú diviaky
Na Surdoku chýba základné občianske vybavenie. Nie je tam ani verejné osvetlenie a obyvateľom aj to komplikuje život.
„Večer je tu tma, a keď som sa vracala domov od autobusu, zakopla som a narazila si prst na nohe. Musela som mať prsty spevnené a s barlami sa mi aj bez toho chodí ťažko,“ dodala Mária Kostelníková.
Absencia svetla je nepríjemná aj z iných dôvodov. Ich častými spoločníkmi sú totiž diviaky. Ľudia nám potvrdili, že už narazili aj na 27-členné stádo, ktoré prišlo z lesa a mašírovalo si pomedzi domy k rieke Sekčov. P
odľa ich výpovedí je len otázkou šťastia, že doteraz nezaútočili a nikomu sa nič nestalo. „Napríklad v zime ide autobus len po Kúty a ja si netrúfam ísť na Surdok peši práve kvôli diviakom. Nevidno ani na krok, baterka veľa svetla nedá a nikdy nevieme, kedy sa objavia,“ dodáva pani Lucia.
ZISTILI SME
Kanalizácia má byť len vtedy, keď je ekonomicky výhodná?
Radnica v roku 2004 zabezpečila projektovú dokumentáciu a z vlastných zdrojov zrealizovala I. etapu výstavby vodovodu a kanalizácie na Surdoku. Presnejšie v časti od Duklianskej ulice po areál Elektroplastu v hodnote 248 954 eur.
Následne s Východoslovenskou vodárenskou spoločnosťou (VsVS), a. s., Košice pripravili projektovú prípravu II. etapy výstavby vodovodu a kanalizácie v úseku od areálu Elektroplastu po koniec záhradkárskej oblasti (ul. Kúty). Táto časť bola urobená vlani s rozpočtom 414 923 eur.
Ďalej sa však nepokračovalo. „Uskutočnili sa viaceré rokovania s vodárenskou spoločnosťou, ale doteraz táto požiadavka nebola zaradená do ich výrobného plánu. Odôvodnili to tým, aby mesto zaradilo do požiadaviek len ekonomicky výhodné investície s ohľadom na dĺžku trasy potrubných rozvodov a počet odberných miest,“ informovala nás hovorkyňa radnice Veronika Gazdová.
Dodala, že napojenie Surdoku je prevažne vedené v nezastavanom území, čo by zvýšilo finančný objem investície vzhľadom na počet odberných miest. Všetko je teda otvorené a závisí od ďalších rokovaní, ale radnica stavbu komunikácie podmienila práve ukončením týchto rozvodov.
Mesto sa zrejme spolieha na to, že cestu opraví Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pri stavbe obchvatu Prešova. Cez Surdok totiž pôjde prístupová trasa pre ťažké mechanizmy a NDS ráta s tým, že ju musí dať do pojazdného stavu pred začiatkom stavby aj po ukončení.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári