PREŠOV. Mesto plné odpadkov. Aj tak by možno vyzeral Prešov, ak sa nevyrieši situácia so zberom odpadu. Technické služby mesta Prešov (TSMP, a.s.), ktoré vývoz zabezpečujú, budú túto službu realizovať pravdepodobne len do konca leta.
„Mesto vo svojom rozpočte na rok 2011 vyčlenilo len toľko peňazí, ktoré postačujú do polovice septembra. Touto situáciou sme sa zaoberali v orgánoch spoločnosti a informovali sme o tom aj pána primátora,“ informovala riaditeľka TSMP, a. s., Andrea Marcinková.
Mesto neplatilo, zvýšila sa cena za skládkovanie
Táto situácia vznikla hlavne preto, že mesto Technickým službám neplatilo za služby a práce, ktoré boli urobené ešte v roku 2010.
„Peniaze nám za výkony realizované v druhom polroku neprišli v čase splatnosti faktúr, presnejšie, výkony roku 2010 boli finančne vykryté približne vo výške 690-tisíc eur už z rozpočtu na rok 2011,“ uviedla A. Marcinková.
V minulom roku došlo aj k navýšeniu ceny za skládkovanie odpadu. „S navýšením za skládkovanie odpadu sa nerátalo a nikdy sa to v priebehu roka 2010 nedorovnalo. Navýšenie predstavovalo približne 300-tisíc eur. Už vtedy sa vedelo, že tieto prostriedky, ktoré my platíme za skládkovanie prevádzkovateľovi skládky, nám budú chýbať. Tie sa nedoplnili ani do tohoročného rozpočtu, ktorý sa schvaľoval v marci,“ povedala Marcinková.
Rozmýšľali, že zredukujú zber odpadu
Vedenie TSMP, a. s., malo pripravené dva scenáre. „Rozmýšľali sme, že zredukujeme cyklickosť zberu komunálneho odpadu už od začiatku tohto mesiaca. Ale nepristúpili sme k tomu, pretože produkcia odpadu sa nezmení tým, že my pôjdeme odpadu vyviesť menej. Ostal by na mieste a my by sme ho museli tak či tak raz vyviesť. Takže sme k tejto krajnej alternatíve nepristúpili. Tou redukciou by sa v podstate nič nezmenilo, len by sa zhoršila celková situácia v meste,“ zdôraznila riaditeľka TSMP.
Marcinková preto predložila mestu požiadavku na vyčlenenie ďalších finančných prostriedkov, ktoré sú potrebné.
„Robili sme si analýzy a odhady prípadných dopadov. Rozpočet na rok 2011 je pre činnosti spojené s nakladaním s odpadmi, na zber separovaného odpadu, údržbu smetných boxov a zákonný poplatok celkom vo výške 2 889 000 eur. Za všetky tieto činnosti, ktoré zmluvne zabezpečujeme a realizujeme pre mesto, riadne fakturujeme, keďže medzi nami a mestom funguje klasický obchodný vzťah, z ktorého medzi nami vyplývajú mnohé obojstranné povinnosti,“ dodala riaditeľka.
Mesto požiadavku o navýšenie financií eviduje
Stanovisko mesta k danému problému je nasledovné: „V rámci nevyhnutnosti zabezpečovať komplexnú činnosť nakladania s odpadmi odbor správy mestského majetku zaradil do návrhu rozpočtovým zmien k schválenému rozpočtu mesta na rok 2011 s výhľadom na roky 2012-2013 požiadavku o navýšenie finančných prostriedkov nevyhnutných na uvedenú činnosť. V rámci výsledku schvaľovacieho procesu budeme následne postupovať pri činnostiach nakladania s odpadom,“ informovala hovorkyňa mesta Prešov Veronika Gazdová.
Toto by sa malo preberať na augustovom zastupiteľstve v časti rozpočtové opatrenia.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári