PREŠOV. Slovenské výrobky v našich obchodoch už takmer ani nevidno. Podľa najnovších prieskumov EÚ potravinová sebestačnosť Slovenska dosahuje iba 47 percent.
„Predstihli nás aj také krajiny ako napríklad Malta, čo je alarmujúce,“ hovorí Dušan Janíček, podpredseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK).
Kupujúci by privítali viac slovenskej zeleniny
Tridsaťročná Prešovčanka Mária Hudačková si v obchodoch vyberá hlavne domáce produkty: „Napríklad pri jogurtoch dávam zvlášť prednosť tým našim východoslovenským. Myslím si, že slovenský tovar je v mnohých prípadoch oveľa kvalitnejší, ako ten, čo dovážame, len má slabú reklamu.“
Podľa prieskumu spoločnosti GfK Slovakia až 72 percent Slovákov by bolo ochotných si priplatiť za výrobok slovenskej výroby, aj keby bol drahší, ako podobný produkt zo zahraničia. „Asi tretina ľudí nevie v obchodoch na prvý pohľad rozoznať slovenské potraviny od tých zahraničných, pričom väčšina z opýtaných ľudí odpovedala, že často sleduje krajinu pôvodu pri nákupe potravín. Zo slovenských výrobkov im najviac chýba ovocie a zelenina, ale aj mliečne a mäsové výrobky,“ informovala Daniela Beráková zo spoločnosti GfK.
Slovenské výrobky by mali byť jasne rozlíšené
Podľa zistení SPPK podiel na Slovensku vyrobených potravín na vnútornom trhu dosiahol minulý rok iba 32,4 percenta.
„Porovnali sme údaje o domácej výrobe, vývoze a dovoze, ktoré reálne zodpovedajú skutočnému podielu u nás vyrábaného tovaru a jeho realizácii v obchode. Kým ešte v roku 2008 predstavoval podiel slovenských výrobkov v obchodoch 42,8 percenta, o rok neskôr to bolo 39,4 percenta a vlani o ďalších 7 percent menej,“ podotýka Janíček.
Podľa SPPK je mimoriadne dôležitý jednotný postup štátu i všetkých účastníkov trhu. Slovenské výrobky by mali byť jasne rozlíšené od iných: „Myslíme si, že v prvej etape by na to mohol poslúžiť čiarový kód 858, k tomu by mohli poslúžiť aj podporné programy s jasným označovaním slovenských výrobkov, ktoré však musia byť podporené reklamou.“
Snahou SPPK je presadiť projekt garantovanej domácej kvality, ktorý by bol pre spotrebiteľov nielen zrozumiteľný, ale aj atraktívny, pretože by im poskytoval potrebné záruky.
Anketa
Všímate si, z ktorej krajiny je výrobok, ktorý kupujete?
V uliciach mesta Prešov sme sa pýtali, či si ľudia všímajú na výrobkoch krajinu, v ktorej boli vyrobené, či uprednostňujú domáce produkty pred zahraničnými a čo im najviac zo slovenských produktov chýba v obchodoch?
Milan Darák (26) z Lipian: „Všímam si našu výrobu, najmä pri mliečnych výrobkoch sa mi osvedčilo, že slovenské jogurty sú chutnejšie a podľa mňa aj kvalitnejšie. V obchodoch mi chýba stopercentná bryndza.“
Mária Micenková (37) z Prešova: „Veľmi nepozerám na to, kde sú vyrobené tie výrobky, skôr manžel. Ale uprednostnila by som viac slovenskej zeleniny a ovocia, všetko je dovezené a pritom tu máme svoje vlastné.“
Mária Huľová (60) z Prešova: „Nakupujem hlavne zeleninu, ryby, keďže mäso nemám rada a pokiaľ sa dá, tak slovenské. Záleží však aj na cene.“
via
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári