Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 12:18

Štrajk prerušil na hodinu prešovskú mestskú dopravu

Prešovská mestská doprava medzi ôsmou a deviatou ráno nejazdila. Odborári a zamestnanci podniku štrajkovali za zvýšenie miezd.

Mestská doprava v Prešove hodinu nejazdila, štrajkovalo sa.Mestská doprava v Prešove hodinu nejazdila, štrajkovalo sa. (Zdroj: Michal Frank)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

V Prešove dnes hodinu nepremávali spoje mestskej hromadnej dopravy. Takmer všetci zamestnanci Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) pristúpili na ostrý výstražný štrajk. Jeho trvanie skrátili zo zamýšľaných troch na jednu hodinu. Štrajková pohotovosť stále trvá.

PREŠOV/ĽUBOTICE. Ráno premávali všetky linky. Po ôsmej hodine však už došli len na konečnú zastávku a tam zotrvali celú hodinu.

Ďalší zamestnanci DPMP sa stretli v areáli spoločnosti v Ľuboticiach. Štrajk avizoval odborový zväz už dlhšie, o jeho presnom priebehu sa ale cestujúci dozvedeli na poslednú chvíľu.

Prekážala im forma

„Mali by to ináč riešiť. Nie tak, že to ide na úkor cestujúcich, obyčajných ľudí,“ povedal nám Prešovčan Andrej Nemec, ktorý ešte stihol posledný spoj pred začatím štrajku.

„Je to správna vec. Lebo keď ľudia nekričia, nič nemajú,“ vyjadrila svoj názor Vlasta Kolisnyková.

Súhlasila s ňou aj Alena Bodnárová, ktorej však prekážala forma štrajku: „Nebolo to seriózne, ako to oznámili. Tie oznamy si ráno nemusel každý všimnúť. Po autobusoch vylepujú kadejaké sprostosti, ale včera v nich nebol žiadny oznam.“

Štrajk skrížil plány aj Jane Valachovej: „Sme tu s kočiarom. Neviem, či nás vôbec taxík zoberie, lebo nemáme autosedačku.“

Dvadsaťdeviatky sa nedočkali

Pavlína Antolíková sa vybrala zo Sídliska III na Levočskú ulicu. „Pôjdem pešo, zvládnem to,“ povedala a na margo pracovníkov DPMP dodala: „Nech štrajkujú, aby sa mali lepšie.“

Mladý Prešovčan Martin Kovalík prišiel na zastávku v nádeji, že linka č. 29 by ísť mohla. „Je to dôležitý spoj, ktorý vedie ľudí k nemocnici. Ako vidím, nejde ani tá.“ Do práce chodí touto linkou denne. Včera si zháňal odvoz: „Hádam sa dovolám niekomu známemu.“

Na margo štrajku uviedol, že možno si to situácia vyžadovala. Nepáčia sa mu opatrenia ako zníženie počtu spojov a zliav na cestovnom. Na linku č. 29 čakala aj dôchodkyňa, ktorá napriek štrajku verila, že príde. „Nemám inú možnosť, na sanitku asi nemám nárok,“ povzdychla si.

Namiesto trolejbusu auto

Na ďalšej zo sídliskových zastávok sme zastihli Annu Sikorovú. „Pri stanici mám lekárku, mala som ísť na preventívnu prehliadku, zrejme zavolám, že sa musí preobjednať. Auto mám, ale nemám vodičák,“ podotkla.

Štrajk sa jej zdal byť nešťastnou formou, ale zároveň povedala, že vodiči si vyššie platy zaslúžia. Absencia spojov MHD prekvapila Valentína Brodu. Prekvapila, ale nezaskočila: „Nevedel o tom, chcel som ísť do mesta. Vyriešim to jednoducho, pôjdem autom.“

Ako dodal, nevie posúdiť, koľko zarábajú vodiči, ale „ak majú pravdu, môžu štrajkovať“. Po deviatej hodine začali vozidlá MHD premávať podľa obvyklého grafikonu.

Zamestnanci: Bez peňazí to nejde

V spoločnosti DPMP pracuje Vladimír Nosaľ 25 rokov, na nepretržitej prevádzke ako elektrikár. Zažil niekoľko úspešných štrajkových pohotovostí.

„Je to slušná a pokojná forma protestu, na ktorú máme zákonné právo,“ komentoval včerajší výstražný štrajk a zdôraznil: „Môj názor je taký, že peniažky treba. Aj pre dopravný podnik, aj kolektívnu zmluvu vyjednať. Bez peňazí sa nedá žiť, či už firma, alebo zamestnanci.“

Podľa jeho slov mali doterajšie reštrikčné opatrenia nepriaznivé dopady: „Určité úseky museli byť na 60 percentách doma, už tam boli ľudia ukrátení. Málo zarábajú a ešte dostali menej. Firma musela prepustiť niektorých vodičov v skúšobnej dobe. Ľudia sa trošku potešili, že majú prácu a o pár mesiacov boli prepustení. Takže to nikam nevedie. Pocítili to aj cestujúci. Keď sa obmedzujú spoje, znižuje sa kvalita cestovania, dostupnosť.“

František Langa pracuje v DPMP 33 rokov, z toho 25 ako vodič. Podľa jeho slov sa platy zvyšovali minimálne, dnes zarobí možno o stovku viac ako pred desiatimi rokmi. Mzda sa pohybuje od 450 do 530 eur. Hodinová mzda je necelé tri eurá.

„Žiadame dotáciu od mesta. Problémom je aj vozový park. Niektoré autobusy majú 15 - 20 rokov,“ povedal skúsený šofér, ktorý sa obáva obmedzenia dopravy: „Teraz sa ešte dá, ale keď príde v septembri nával ľudí, bude to horšie.“

Aj on bojuje za zvýšenie tarifnej mzdy. Medzi požiadavky však platí aj možnosť cestovať MHD zadarmo ako doteraz. Po novom si musia zamestnanci DPMP kúpiť celoročný lístok asi za 50 eur.

Rozhodovať budú poslanci

"Takmer sto percent zamestnancov dopravného podniku, ktorí boli dnes v práci, vstúpilo do výstražného štrajku. Okrem toho prišli asi dve desiatky ďalších pracovníkov, ktorí mali voľno," konštatoval predseda Základnej organizácie Integrovaného odborového zväzu pri DPMP Milan Gáll.

Štrajkovú pohotovosť vyhlásili odbory a zamestnanci DPMP v pondelok 1. augusta. Ako dôvod uviedli to, že sa od jesene minulého roka nepodarilo kolektívne vyjednať 10-percentné zvýšenie tarifných miezd a zachovanie niektorých zamestnaneckých výhod.

Po pondelkovom rokovaní s primátorom avizovaný trojhodinový ostrý štrajk skrátili na hodinový.

Do zlej finančnej situácie sa DPMP dostal po zvýšení cien pohonných látok, DPH, krátení rozpočtu a viazaní prostriedkov z mestského rozpočtu.

O vyčlenení prostriedkov pre DPMP by mali rozhodnúť poslanci zastupiteľstva v rámci návrhu rozpočtových opatrení 10. augusta.

frk, tasr

Foto k článku: Michal Frank

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 480
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 035
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 816
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 376
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 933
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 874
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 307
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 179
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 036
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 917
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fotky, Fotografie a fotogalérie

Neprehliadnite tiež

Centrála Záchrannej služby Košice by mala po zmenách sústrediť väčšinu košických staníc.

Zmenu čaká tretina staníc na východe.

2m
Ľudia by sa čoskoro mohli vrátiť do mesta.

Poslanec: Čím skôr, lebo bude viac psychiatrických pacientov ako nakazených.

2m
V čase, keď v Sosne natáčali Fontánu pre Zuzanu II, neexistovala ešte vyššia prístavba. Dostavali ju až neskôr.

Zámer padol na zmarenom územnom pláne Štrby.

2m
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

11 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

59m

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop