Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (SÚC PSK) má oddnes 15 nových vozidiel. Ide o čistiacu techniku - zametače a polievacie vozy – ktoré majú nahradiť ručnú prácu. Celkový náklad na kúpu techniky bol 5,6 mil. €, hradený bol s podporou zdrojov Európskej únie.
PREŠOV. Anton Fech robí šoféra techniky SÚC PSK dva roky, v tomto fachu sa však pohybuje dlhší čas. Nákup nových vozidiel privítal.
„Pomôže to, doteraz sme nemali žiadnu techniku. Prakticky len traktor a lopata. Zametacie vozy sme nemali,“ povedal.
Doteraz jazdil na podobnom vozidle, ale na sypači. „Upratovalo sa lopatou,“ podotkol. Predpokladá, že práce bude dosť a nové vozidlá budú v teréne často.
Peniaze preplatí únia
Novú čistiacu techniku kúpila cestárom SÚC PSK za vyše 5,6 mil. €. Väčšina peňazí išla z eurofondov, župa uhradila päťpercentné spolufinancovanie (cca 300-tis. €).
Doteraz mali krajskí cestári len 4 kusy funkčnej čistiacej techniky s priemerným vekom 38 rokov. Teraz by malo ručne zametajúcich cestárov nahradiť sedem zametačov, sedem postrekových cisterien a jedna špeciálna cisterna. Toto vozidlo s minimálne 40-ročnou životnosťou je vyvinuté pre všetky oblasti.
„Je to nezmar. Vývoj pre armádu umožnil toto vozidlo vyšperkovať tak, aby vydržalo všetky terény, všetky podmienky, mrazy, horúčavy... Dostane sa na miesta, ak neprejde bežná cisterna,“ vysvetlil Roman Malček, zástupca dodávateľskej spoločnosti.
Podľa jeho slov býva čistiaca technika na konci, prednosť máva zimná údržba. „Cieľom je hlavne po silných zimných obdobiach upratať cesty, aby krajnice boli čisté a aby ľudia nemuseli každý druhý deň chodiť s autom do umyvárne,“ dodal.
Slúžia na zníženie prašnosti
Nové vozy teda nie sú určené na zimnú údržbu, i keď technicky je možné na ne primontovať radlice. „To je náš sen, ktorý je zatiaľ vo vývoji. Musíme dodržať pravidlá EÚ, je to zamerané na životné prostredie. Budeme hľadať formy, aby sme také kvalitné mašiny vedeli využiť aj v mimosezónnom období,“ konštatoval riaditeľ SÚC PSK Vladimír Kozák.
Spresnil, že ide o techniku potrebnú na zabezpečenie zníženia prašnosti. Vo všetkých oblastiach kraja by sa vozidlá mali objaviť do dvoch týždňov.
Aj ďalšiu techniku chcú z eurofondov
„Táto technika nie je lacná. Preto sa budeme snažiť z našich prostriedkov riešiť cesty, zosuvy, opravy mostov a cez európske peniaze by sme ešte išli do novej techniky,“ povedal župan Peter Chudík (Smer-SD).
Šéf SÚC PSK doplnil, že v rámci zimnej údržby vymenili zatiaľ 23 sypačov (z prostriedkov PSK a úveru Európskej investičnej banky) a ďalšie nákupy závisia od dostatku zdrojov. „Sledujeme vývoj eurofondov,“ dodal V. Koz
Foto: SITA/Viktor Zamborský.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári