O nič lepšie nie sú na tom ani v rodine mladého vodiča. Jemu hrozí za hazardnú jazdu prísny trest.
PREŠOV. Na štvorkolke sa viezli v osudný pondelok pred treťou popoludní traja chlapci po Lipovej ulici v Kanaši v miestnej časti Veľkého Šariša (okres Prešov).
Viedol ju 16-ročný Dávid z Kanaša, prisadli si k nemu aj dvaja Prešovčania. Jedným z nich bol už aj nebohý Ľubo. Po náraze do pletenej ohrady všetci traja spadli.
Vážne sa zranil iba Ľubomír. On ako jediný nemal prilbu. Utrpel združené poranenia hrudníka, brucha a krku. Ďalej zlomeninu lebečnej a krčnej chrbtice. Zlyhalo mu dýchanie, zastalo srdce. Zranenia boli nezlučiteľné so životom. Hodinu a pol po nehode zomrel.
Začali stíhanie
Podľa polície vodič štvorkolky po prejdení tiahlej ľavotočivej zákruty zišiel vpravo mimo cestu, narazil do kovovej brány oplotenia a s motocyklom sa prevrátil nabok.
Vodič utrpel otras mozgu, pomliaždenie pravej lopatky, ľavého ramena, hrudníka, podvrtnutie krčnej chrbtice, odreniny pravého lakťa a brucha, tržné rany dolnej pery s dobou liečenia 10-14 dní.
Jeho druhý spolujazdec, 20-ročný Prešovčan, utrpel pomliaždenie stehna, pravého predlaktia a odreniny na ľavom predlaktí s dobou liečenia 7-10 dní.
Pri nehode vznikla škoda na motocykli vo výške 200 eur, na oplotení rovnako. Alkohol u vodiča nezistili. Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie pre prečin usmrtenia.
Môžu štvorkolky na cestu?
Podľa zákona smie štvorkolka opatrená prideleným evidenčným číslom jazdiť na všetkých komunikáciách ako ostatné motorové vozidlá. Pokiaľ to nie je zakázané príslušným dopravným značením.
Cestný zákon určuje, že vodič takéhoto motocykla musí mať vodičské oprávnenie skupiny AM, B1 a B v závislosti od zdvihového objemu valcov, výkonu motora vozidla, konštrukčnej rýchlosti a podľa hmotnosti vozidla. Sem patria aj niektoré štvorkolky.
Počet osôb, ktoré sa môžu na motocykli viezť, je uvedený v osvedčení o evidencii vozidla. Vodičák na skupinu AM môže získať aj osoba staršia ako 15 rokov, na podskupiny A1 a B1 o rok staršia.
Motorkári na cestách v kraji zomierajú každý rok
Iba v Prešovskom kraji minulý rok havarovalo 38 motorkárov. Traja z nich zomreli. V roku 2009 malo kolíziu 55 motorkárov o rok skôr až 68. V každom roku zahynuli traja z nich.
V priebehu prvého polroka tohto roka havarovalo v kraji 15 motorkárov, z nich jeden na malom motocykli. Štatistiky za prvých šesť mesiacov evidujú 1 mŕtveho. V júni havaroval pred obcou Chminianska Nová Ves 25-ročný čerstvý inžinier. Na motorke sa zrazil s jeleňom.
FAKTY
Každý desiaty mŕvy je motorkár
Od začiatku roka prišlo na slovenských cestách o život 17 motocyklistov, nehodu zavinilo 11 z nich. Od začiatku tohto roka do konca júla zavinili motocyklisti viac ako 2 percentá dopravných nehôd. Z celkového počtu nehôd motocyklistov viac ako polovicu (108) zavinili motorkári v obci. „Pod vplyvom alkoholu sme zaznamenali 29 nehôd motocyklistov,“ informovala hovorkyňa Prezídia PZ Denisa Baloghová. Za jazdu pod vplyvom alkoholu však motocyklistovi hrozí pokuta od 200 eur do 1000 eur a zákaz činnosti do piatich rokov.
Najčastejšou príčinou dopravných nehôd je prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. Veľkú úlohu pri takýchto nehodách, podľa Baloghovej, zohráva aj výstroj motorkára. Ovplyvňuje tenkú hranicu medzi smrteľnými následkami a ťažkým zranením. „Nemali by zabúdať, že pri zrážke s autom, s pevnou prekážkou, len málokedy vyjdú bez vážnejšieho poranenia a zničenia motocykla. Odporúčame preto jazdiť na motocykli v bezpečnostnom odeve a riadne upevnenej ochrannej prilbe,“ dodala hovorkyňa. Za jazdu bez riadne upevnenej ochrannej prilby hrozí pokuta 60 eur.
Polícia eviduje však aj veľa nehôd, ktoré motocyklisti nezavinili. Napriek tomu mali tragické následky. Svedčí o tom aj prípad z posledných dní, keď na diaľnici D2 prišiel o život 55-ročný český vodič motocykla Harley Davidson. Zatiaľ nezistený vodič nezabezpečil náklad a z vozidla odletel kovový zakladací klin. Motocyklista sa mu nedokázal vyhnúť, narazil predným kolesom do klina a potom do stredových zvodidiel. Na internetovej stránke zverejnili policajti nehodové úseky, aby si aj vodiči uvedomili, že sa musia aj sami pričiniť k zníženiu nehôd bezpečnou jazdou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári