Na Vihorlatskej a Sibírskej je ohrozená plynulosť a bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Niektoré autá sú odstavené na chodníkoch, trávnikoch i pred vchodom do bytovky.
PREŠOV. Na sídlisku Sekčov v Prešove sú notoricky známe problémy s parkovaním.
„Na uliciach Vihorlatská a Sibírska, kde bývam, prerástol do rozmerov, keď je ohrozená plynulosť a bezpečnosť účastníkov cestnej premávky na spomínaných uliciach. Vodiči parkujú neraz na krajoch vozovky so zatiahnutou ručnou brzdou a blokujú tak vstup ostatným autám na vozovku. Na ulici, kde sa hrá množstvo detí, kde ľudia prechádzajú z jednej strany cesty na druhú, tak vzniká patová situácia, keď nikdy neviete, či sa spoza zaparkovaného auta nevyrúti ďalšie auto,“ povedal nám Peter Čuha.
Tento Prešovčan sa rozhodol prísť s vlastným riešením problému, oslovil príslušný výbor mestskej časti. „Ja ako občan sa pokúšam spraviť niečo pre toto mesto a nechcem len čakať na (ne)ochotu pánov poslancov,“ zdôraznil. Navrhuje zrušiť niektoré zelené plochy.
Sekčovčanka: Autá stále pribúdajú
V apríli 2009 si rodina Kolesárovcov kúpila byt na Karpatskej ulici na sídlisku Sekčov, odvtedy tam aj býva. S parkovaním majú, podobne ako ďalší Sekčovčania, problémy.
„Po príchode do Prešova sme si všimli, že autá neustále pribúdajú a parkovacích miest je málo. Poniektorí neváhajú zaparkovať aj na trávniky alebo na chodníky pozdĺž bytoviek. My využívame miesto na parkovanie pred našou bytovkou na bočnej ceste pri obchodíkoch, kde večer parkujú aj iní,“ opisovala Lenka Kolesárová.
Primátor: Vydržte do konca budúceho roka
Bytovky na Sekčove boli postavené prevažne v 80. rokoch. Vtedy sa počítalo na sedem rodín jedno parkovacie miesto, teraz je to inak.
„Dopravná situácia v lokalite ulíc Sibírska - Vihorlatská je skutočne nepriaznivá. Podľa analýzy statickej dopravy z roku 2009-2010 chýba na časti sídliska Sekčov (od ul. Šrobárova po ul. Vihorlatská, Sibírska) reálne cca 600 parkovacích miest a to z dôvodu enormného nárastu počtu osobných vozidiel,“ informovala hovorkyňa mesta Prešov Veronika Gazdová.
Čoskoro na uliciach Vihorlatská, Ďumbierska a Karpatská postaví 180 parkovacích miest. „Investorom týchto stavieb je súkromná osoba, no ešte sa nezačalo s výstavbou,“ uviedla V. Gazdová.
V lokalite Sibírskej ulice je tiež v legislatívnej príprave parkovisko s kapacitou asi 180 parkovacích miest a garážový dom s kapacitou približne 70 garáží, rovnako ide o súkromné investície.
Mesto pripravuje nový komplexný systém parkovania spolu s výstavbou nových parkovacích miest. „Potrebné je však prijať všeobecne záväzné nariadenie o statickej doprave, v rámci ktorého radi privítame všetky podnety v pripomienkovom konaní. Ja pevne verím, že do konca budúceho roka by mohol byť problém s parkovaním na sídliskách vyriešený. Pripravených je niekoľko modelov, o konečnej podobe nariadenia však rozhodnú poslanci v mestskom zastupiteľstve,“ informoval primátor mesta Pavel Hagyari (nez.).
Fakty
O čo ide v novom nariadení?
Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o statickej doprave potrebuje nové pravidlá a o tých teraz rokujú všetky politické kluby. Do zastupiteľstva by mali predložiť návrh, ktorý by prešiel hlasovaním.
Keďže mesto na postavenie parkovísk nemá zdroje, základná otázka, ktorou sa zaoberajú, je spoplatňovanie parkovacích miest. Súčasné VZN totiž vyberanie parkovného neumožňuje.
Základná filozofia je taká, aby vo VZN bola klauzula o tom, že druhé, prípadne tretie vozidlo majiteľa bude môcť parkovať už len za poplatok.
Realita je totiž taká, že v súčasnosti majú niektoré rodiny aj dve až tri vozidlá, prípadne používajú služobné.
„Zatiaľ sme dospeli k takej zhode, že minimálne jedno auto by malo parkovať pri paneláku grátis. Z poplatku za parkovanie druhého, alebo firemného auta by sme mohli kumulovať prostriedky na výstavbu ďalších parkovísk,“ vysvetlil primátor P. Hagyari (nez.).
Upozornil tiež na rozpor vnímania občianskej vybavenosti. Podľa Hagyariho by to platilo v prípade nájomných bytov, ale v súčasnosti je väčšina panelákov v súkromných rukách, ľudia si byty odkúpili a mali by znášať aj náklady spojené s parkovaním. Taký model funguje napríklad vo Švédsku.
„Ja som za to, aby sa parkovacie plochy najprv postavili a až potom by sa uviedlo také VZN do života, ale k tomu potrebujeme investorov. Hľadáme optimálne riešenie pre parkovanie aj sociálnu spravodlivosť pre menej solventných s jedným autom. Trpezlivo hľadám spôsob, ako sa s poslancami dohodnúť,“ dodal Hagyari.
ak
Poznámka
Nikto nám nedá toľko, koľko môže sľúbiť...
Parkovanie na Sekčove je nočnou morou už roky. Jedni si na ňu pomaly zvykajú, iným stúpa adrenalín každý deň. Trpezlivo čakajú na riešenie a hoci sa vlani zdalo, že ľady sa pohli, ostalo len pri očakávaniach.
A kedy sa ľady pohli? Vlani, keď radnica zaplatila drahý audit parkovacích miest na Sekčove a zistilo sa, že ich chýba najmenej 600. Potom prišiel na rad projekt 180 parkovacích miest na kúskoch trávnikov a na detských ihriskách. Plán bol taký, že mesto dá spoločnosti mestské pozemky do dlhodobého prenájmu, tá upraví trávnaté plochy a ihriská na parkoviská, založí rampy a bude za parkovanie vyberať poplatok 1 euro na deň.
No a zase prišla vlna nevôle. Väčšina ľudí odmieta platiť a bývalí mestskí poslanci preto viedli s radnými boj. Naštartovaný proces sa zastavil.
Súkromným investorom mala byť rovnaká spoločnosť ako tá, ktorá zriadila parkoviská na Sídlisku III. Kameňom úrazu bolo len to, či radnica uzavrie s nimi zmluvu priamym zadaním, alebo či sa návrh na dlhodobý prenájom pozemkov predloží na schválenie poslancom. Vlani sa tak nestalo a tento rok ešte tiež nie. Nepohli sme sa teda ani o krok.
Sľubovaný garážový dom pre 70 parkovacích miest je tiež v nedohľadne. Faktom je, že súkromný investor má na mestský pozemok na Sibírskej ulici územné rozhodnutie. Chcel začať stavať v máji a medzi Sekčovčanmi už mal aj predbežné zmluvy so záujemcami o garáže. Tí netrpezlivo čakajú a on v ich očiach teraz vyzerá ako podvodník.
Poslanci totiž na júlovom zastupiteľstve zrušili verejnú súťaž, do ktorej sa prihlásili dvaja uchádzači. Ten, ktorý už mal aj územné rozhodnutie, a na poslednú chvíľu aj ďalší, ktorý ponúkol cenu o 4 centy vyššiu. O súťaži kolovali pochybnosti, preto ju súčasní poslanci zrušili a začalo sa z bodu nula. Nová súťaž zatiaľ nebola vyhlásená a reálne tu hrozí, že aj keď prebehne, môže priniesť problémy. Ten záujemca, ktorý už má platné územné rozhodnutie, môže totiž súpera blokovať celé dva roky. Namiesto riešenia tu máme teda nový sľub. Sekčovčania, vydržte do konca budúceho roka.
Hlava mesta hovorí, že na vyriešenie problému potrebujeme nové všeobecne záväzné nariadenie (VZN). Potrebuje však podporu poslancov a tú zatiaľ nemá. Nové VZN by nastavilo poplatky za parkovanie, a to sa väčšine obyvateľov mesta nepáči. V panelákoch totiž bývajú roky a nasťahovali sa tam v čase, keď sa parkoviská považovali za klasickú občiansku vybavenosť. Štandard si chcú udržať. Je len málo takých, ktorí si môžu dovoliť a chcú parkovacie miesta platiť. Napokon, potvrdzuje to aj skúsenosť zo Sídliska III. Aj tam chýbali parkoviská. Keď tam začali vyberať euro na deň, sú poloprázdne.
A investori? Plánov má mesto habadej, chýba však ochota kolektívne rozhodnúť o prijateľnom kompromise a nastavenú líniu aj dodržať.
Sekčovčania, neostáva vám nič iné, len sa zmieriť s čakaním na ďalšie sľuby.
Anna Košuthová
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári