Dodávateľ tepla Spravbytkomfort tam postavil novú kotolňu, no žiadosť o kolaudáciu podal až včera. Kúriť zrejme v týchto bytoch nebude ani ďalší týždeň.
PREŠOV. Zapnuté ohrievače, sporáky, oblečené svetre a deky. Tak to vyzerá v asi päťdesiatich bytoch v centre Prešova. V jednom z nich býva aj Kvetoslav Moravčík, ktorý sa s rodinou musí dočasne odsťahovať.
„Nič iné nám neostáva. Mám tri malé deti, najmladšie má dva roky a na noc hlásia mínus štyri stupne. Keďže mám správy, že do pondelka sa nič diať nebude, tak nemám inú možnosť,“ povedal nám.
Opísal aj terajšiu situáciu: „Riešime to tak, že v kúpeľni máme elektrickú podlahu, ktorá kúri neustále, a naobliekame deti. Našťastie to počasie nebolo až také studené, avšak už hlásia pokles teploty.“
Kolaudácia ešte nebola
K. Moravčík už dva týždne, od ochladenia, denne komunikuje so správcom bytov. Problémom je nová kotolňa, ktorá ešte nie je spustená. „Rozhodnutie o tom, že Spravbytkomfort bude stavať novú kotolňu, bolo v polovici mája... Dokončili ju koncom augusta,“ uviedol.
Obyvatelia očakávali, že kotolňu v septembri sprevádzkujú, ale nestalo sa tak. Obyvatelia zistili, že ešte nie je ani skolaudovaná. Kvetoslavovi Moravčíkovi ešte v pondelok tvrdili, že „je to otázka hodín, kedy sa začne kúriť“.
Včera sa zasa na osobnom stretnutí dozvedel, že všetko je pripravené a má nastať kolaudácia. „Teda z toho vyplynulo, že kotolňa nie je skolaudovaná a nemajú ani zmluvu s dodávateľom plynu. Na stavebnom úrade sme zistili, že samotná žiadosť o kolaudáciu bola podaná až včera.“
Ako dlho potrvá táto situácia, nevie. „Spravbytkomfort sa listom ospravedlnil za vzniknutú situáciu. V jeho závere píše, že verí, že sa situácia dá v dohľadnom čase do poriadku, teda bez uvedenia presných termínov, a ponúkli ako kompenzáciu 50 eur,“ dodal.
Domová dôverníčka: Všetci drkoceme zubami
„Od začiatku vykurovacej sezóny ešte vôbec nekúrili. Vedeli sme, že sa tam robí nová kotolňa. Od šiesteho mali byť tlakové skúšky, ale nič sa nedialo,“ konštatovala domová dôverníčka Vlasta Švecová a tiež opísala situáciu u seba a susedov: „Máme zimu. Obehla som všetkých susedov, ja vykurujem ohrievačmi, suseda, ktorá je chorá, má tiež elektrický ohrievač od dcéry. Sused podo mnou to má ťažšie, vykuruje elektrickým sporákom.“
Obáva sa aj finančného dopadu, najmä pre starších ľudí: „Pýtala som sa na spotrebu a ohrievač je nastavený len na prikurovanie, ale teraz musí byť zapnutý nepretržite. Takže to budú vysoké pálky za elektriku. Odzrkadlí sa to pri vyúčtovaní.“
Ako domová dôverníčka tiež komunikuje so Spravbytkomfortom, ale situáciu nevidí optimisticky: „Očakávame, aby už dnes, čo je neskoro, sme mali teplo a nemuseli používať ohrievače. Už však vieme, že teplo nebude, lebo tam chýba plynomer.“
Spravbytkomfort problém mrzí
Správca a dodávateľ tepla Spravbytkomfort konštatoval, že je mu ľúto, že zákazníci nemajú dodávku tepla z novovybudovanej kotolne, seba však z toho neviní.
„Dôvodom je právny spor medzi vnútornými smernicami SPP - distribúcia a stavebným úradom. Uvedomujeme si, že samotných zákazníkov táto skutočnosť v súčasnosti vôbec nezaujíma a chcú mať v tomto chladnom období dodávku tepla zabezpečenú. Spravbytkomfort hľadá východisko, aby táto nepríjemná situácia, aj pre nás, bola doriešená do konca budúceho týždňa,“ uviedla riaditeľka spoločnosti Natália Banduričová.
Potvrdila, že ľuďom odoslali list, že „sme si vedomí spoluzodpovednosti za túto situáciu a zaviazali sme sa kompenzovať zvýšené náklady za kúrenie v bytoch vlastnými vykurovacími telesami“.
Ako dodala, nepríjemné je, že v Prešove začali vykurovať 23-tisíc bytov a sezóna sa začala hladko. „Dúfame, že tento problém bude zároveň posledným, ktorý sa vyskytne v priebehu tohtoročnej zimy,“ zdôraznila.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári