Škola ich však pripravuje aj osobnostne na to, aby sa dokázali presadiť na vysokých školách a rozvíjať svoje danosti ďalej.
PREŠOV. O rodine GJAR–ovcov hovoríme preto, že na tomto "dolnom" prešovskom gymnáziu študovalo niekoľko generácií Prešovčanov, potom ich deti, vnuci a ďalší príbuzní. Nikto z nich na gymnaziálne časy tak ľahko nezabudol. Táto škola totiž bola vždy niečím výnimočná.
Kvalitou učiteľov, systémom vzdelávania, vštepovaním morálnych zásad aj prísnymi pravidlami. Absolventi sa v živote nestratili. Skôr naopak.
Mnohí dosiahli úspechy a aj preto neskôr dopriali svojim deťom či iným príbuzným rovnaké základy vzdelania. Postupne sa vytvorili také putá, že sa absolventi snažili pomáhať pri ďalšom rozvoji školy.
Vznik sa datuje do roku 1961
Vtedy bolo založené na ulici Svojdomov. Prešlo však viacerými zmenami. Premenovalo sa na SVŠ a v roku 1971 zase na gymnázium vtedy už na Ulici Tarasa Ševčenka. Až od roku 1994 sa názov zmenil na Gymnázium J. A. Raymana (GJAR).
V roku 1997 sa škola presťahovala na Mudroňovu ulicu a tam našli svoje stále zázemie. Prestavba však nebola ľahká a o tej by mohli veľa hovoriť učitelia aj študenti. Najviac však riaditeľ Miroslav Krajňák. Stal sa ním totiž práve v roku sťahovania.
„Rekonštrukcia budovy školy, prebudovávanie a dotváranie nových učební nebolo ľahké, ale s podporou zriaďovateľa, učiteľov aj sponzorov sme to zvládli. Dnes môžeme byť spokojní s množstvom odborných učební, dvoma telocvičňami, posilňovňou aj školskou jedálňou,“ povedal nám riaditeľ M. Krajňák.
Zaujímavé tiež je, že za celú polstoročnicu mala škola len piatich riaditeľov. V rokoch 1961-62 to bol Sergej Krenický, po ňom až do roku 1972 riadil školu Anton Repka. V rokoch 1972 až 1991 to bol Viliam Ovád a po ňom až do roku 1997 žezlo pevne držala v rukách Tatiana Matlovičová.
Vzdelávajú 634 študentov
V súčasnosti na GJAR pôsobí 46 pedagógov, ktorí vzdelávajú 634 študentov v 21 triedach. Ponúkajú 4-ročné a 8-ročné gymnaziálne štúdium. Alternatívny učebný plán zaviedli v roku 1998, po jeho experimentálnom overovaní od roku 1994. Získané skúsenosti učitelia už štvrtý rok využívajú pri tvorbe školského vzdelávacieho programu.
Znamená to, že štvrtáci si môžu v programe vybrať 15 voliteľných hodín. Vychádzajú tak v ústrety individuálnym záujmom žiakov a zároveň ich už rok pred maturitou pripravujú na zvolené vysoké školy.
Pevé putá medzi žiakmi, učiteľmi a rodičmi
Faktom je, že na GJAR sa počas dlhých rokov vybudovala pevná spolupráca medzi žiakmi, učiteľmi a rodičmi. Bez nej by to zrejme nešlo tak hladko.
„Rodičia nás podporujú morálne aj materiálne a bez nich by sme len ťažko mohli úspešne naplniť všetky vzdelávacie zámery aj rozvíjať záujmovú činnosť,“ vysvetlil riaditeľ.
Inak povedané, spoločne sa snažia vytvoriť čo najlepšie podmienky pre rozvoj aj kvalitu vzdelania. Často si opakujú motto Alfreda Merciera o tom, že čo sa naučia s radosťou, nikdy nezabudnú.
„Čo nevidieť, objaví sa v laviciach školy tretia generácia členov rodín študujúcich na našom gymnáziu. Myslím si, že aj táto skutočnosť má svoju výpovednú hodnotu a je aj vážnym záväzkom do budúcnosti,“ dodala zástupkyňa riaditeľa Viera Kundľová.
GJAR je zapojené do mnohých projektov. V súčasnosti pracujú na projekte Učíme sa pre život, čo je moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť. Vďaka projektu Comenius sa zase študenti dostali na pobyty do takých krajín, ako je Taliansko, Turecko, Poľsko, Island či Portugalsko.
Hrali divadlo po francúzsky
Študenti francúzskeho jazyka na GJAR sa venujú aj bohatej krúžkovej činnosti, kde sa okrem prípravy na certifikačné skúšky DELF zapájajú aj do rôznych aktivít spojených s jazykom aj kultúrou. Pravidelne sa zapájajú do francúzskych večerov, ktoré nesú názov FrancUFOni. Prezentujú sa hudbou aj divadlom.
S komédiou Cendrillon ou presque (Takmer Popoluška) sa vlani prvýkrát predstavili verejnosti na scéne Divadla Alexandra Duchnoviča. S tou istou hrou sa zúčastnili na festivale frankofónnych divadiel IGRAM v Košiciach, kde získali ocenenie za najlepšie predstavenie. „Intenzívne spolupracujeme s Francúzskou alianciou v Košiciach a lektorom Thomasom Laurentom, ktorý už štyri roky pôsobí na Prešovskej univerzite,“ povedala nám učiteľka francúzštiny Janka Monoková.
Spomienky študentov
Absolventka GJAR Dominika Kuižová v súčasnosti študuje v Bratislave, ale na gymnaziálne roky spomína veľmi rada. „Zbožňujem francúzštinu a divadlo a predstavenia mi dali možnosť venovať sa aj zábavnejšej stránke jazyka. Bola to jedna z najlepších aktivít, ktoré som na GJAR zažila a vďaka nej som spoznala skvelých ľudí,“ zaspomínala si.
Štvrták Michal Kubík sa divadlu začal venovať preto, aby zúročil vedomosti z jazyka. „Cením si prístup profesorky, ktorá s nami do toho šla,“ zhodnotil Michal. Tretiačka Jana Novacká spomína nielen na zábavu pri skúšaní hry, ale aj na nové skúsenosti. „Hrať v cudzom jazyku je dosť náročné, ale je to perfektný spôsob, ako si rozšíriť vedomosti. Mladším kolegom odporúčam vyskúšať si tento zážitok,“ dodala Katarína Hrabčáková.
Takmer Popoluška. Nacvičili hru po francúzsky a zvíťazili. Foto: archív GJAR.
ak
Raymanov týždeň býva vo farbách dúhy
Popri krúžkovej činnosti majú GJAR–ovci aj svoje tradičné akcie, ktoré sa rokmi stali neodmysliteľnými. Patrí k nim napríklad Raymanov týždeň, ktorý sa koná každý rok v apríli.
Odetí vo farbách dúhy si rôznymi aktivitami pripomínajú narodenie i úmrtie J. A. Raymana. „Tento týždeň je v škole spestrením aj odľahčením. Už zrána nás víta hudba, takže raňajšie príchody do školy sú príjemnejšie a každý deň sa konajú rôzne podujatia. Napríklad predstavenie nášho Študentského divadla GJAR. Tento rok mali pripravenú hru Čaj u pána senátora, potom sú to rôzne prezentácie vo vestibule školy alebo súťaž jednotlivých tried o najkrajšie vyzdobené dvere a podobne,“ povedala o atmosfére a niektorých aktivitách štvrtáčka Daniela Straková.
Maturanti si s učiteľmi menia úlohy
Aj vyučovanie má inú príchuť. Maturanti si totiž v tomto týždni menia s učiteľmi úlohy. Učia v nižších triedach dejepis, občiansku náuku, slovenčinu, literatúru, umenie a kultúru. Na hodinách anglického jazyka organizujú besedy s bývalými študentmi, ktorí pôsobia v zahraničí a získali už pracovné skúsenosti. „V tých dňoch sa všetko učíme zábavnou formou. Unikáme zo školského stereotypu a vždy sa na ten čas tešíme. Jeden deň sme žltí, druhý modrí, tretí červení,“ podelila sa s nami o dojmy Katarína Zakuťanská. Štvrtáčka Anna Rakovská dodala, že ona najviac oceňuje zahraničné návštevy, ktoré zakaždým prinášajú zaujímavé informácie.
Pokusy z Raymanovej lekárne
Na počesť J. A. Raymana si pripomínajú aj jeho vedecké zásluhy. Venujú sa pokusom z jeho lekárne či meteorologickým pozorovaniam. Pre tých, ktorí potrebujú viac pohybu, je tu šanca vyčistiť okolie školy alebo si zahrať volejbal v medziročníkovom turnaji. „V našom repertoári sa striedajú aj iné aktivity, napríklad súťaž v schopnostiach medzi profesormi a študentmi, pitie japonského čaju s miestnou Japonkou vyučujúcou tento jazyk na našej škole a ďalšie, ktoré každý rok obohacujeme,“ dodala druháčka Eva Cangárová.
ak
Už päť rokov organizujú ples GJAR-ovcov
Školský ples patrí medzi veľmi obľúbené podujatia. Už päť rokov ho organizuje žiacka rada a všetci sa naň tešia. Škola sa v ten deň zmení na jednu veľkú plesovú sálu s upravenými a slávnostne odetými študentmi. Aj učitelia ich majú občas problém spoznať.
„Vždy sa na ples tešíme a deň pred jeho konaním vyzdobíme sálu vlastnými výtvormi, aby mala nádych noblesy. Tematika je každý rok iná. Na poslednom plese mala sála vzhľad ľadového kráľovstva,“ popísala nám proces prípravy plesu štvrtáčka Nina Pavlovová. Dodala, slávnostné šaty a obleky im diktovali aj dôstojné správanie.
Nechýba večera ani tombola
Ples vždy slávnostne otvára riaditeľ valčíkom a parket nikdy nie je prázdny. Organizátori nezabúdajú ani na občerstvenie, večeru, ba ani tombolu, na ktorú sa vždy tešia, lebo v nej môžu vyhrať vtipné aj hodnotné veci. Po polnoci sa len ťažko rozchádzajú a zakaždým žobronia ešte aspoň o jedno tanečné kolo.
„Na zážitky z týchto plesov nezabudneme a mne osobne je ľúto, že pre mňa bol posledný. Nie každá škola sa môže pýšiť tým, že má plesy v školských priestoroch. Myslím si, že aj touto akciou sme ako rodina GJAR–ovcov jedineční,“ dodala Nina Pavlovová. „Plesy sú dobrá myšlienka. Stmelila ľudí, ktorí sa ešte cez deň delili na učiteľov a žiakov, no večer v uvoľnenej atmosfére zistili, že patria do rodiny GJAR–ovcov, kde má každý svoje miesto, ale je rešpektovaný,“ poznamenala o päťročnej tradícii plesov štvrtáčka Alexandra Mosejová.
Areál školy sa každý rok na jednu noc zmení na plesovú sálu. Foto: archív GJAR.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári