Radnica dostala ponuku na vstup strategického investora do Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP). Má záujem o odkúpenie 51 percent akcií za sumu 1,6 milióna eur. Ponuku predložila istá bratislavská spoločnosť, ktorá má za sebou zahraničného investora.
PREŠOV. Vo vozovom parku DPMP je v súčasnosti 68 autobusov a 45 trolejbusov, ku ktorým pribudnú 4 nové v hodnote 2 milióny eur.
Tento rok radnica prispela do ich rozpočtu sumou 3,3 milióna eur na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme. Suma bola nižšia ako vlani, preto muselo vedenie šetriť a prijať opatrenia.
V júni čiastočne obmedzili dopravu, niektoré zľavy zrušili, ale cena jednorazových lístkov sa nezmenila. Ďalšie korigovanie spojov nasledovalo v septembri, a to ovplyvnilo aj vývoj tržieb. Už teraz je jasné, že tržby klesli najmenej o 10 percent.
Primátor: Je jedno, kto je vlastníkom
Zaujímalo nás, ako ponuku prijal primátor Pavel Hagyari (nez.), keďže spoločnosť zatiaľ stojí na pevných nohách a vlani skončila rok so ziskom vo výške 33-tisíc eur.
„Pre obyvateľov mesta a pre mňa ako primátora je dôležité, aby MHD bola prioritnou v rámci dopravy, aby bola bezpečná, aby cena lístka a prepravného bola úmerná nákladom a príjmom obyvateľov mesta, aby mesto doplácalo na MHD čo najmenej. A aby dopravný podnik a jeho vedenie nakladalo so zverenými prostriedkami čo najefektívnejšie a transparentne. Po splnení týchto podmienok si myslím, že každému z nás bude jedno, kto je vlastníkom. O navýšení či prípadnom predaji časti akcií môže rozhodnúť len mestské zastupiteľstvo,“ konštatuje primátor.
Janus: Nebránime sa vstupu investora
Zaujímal nás aj názor riaditeľa DPMP Petra Janusa na ponuku.
„Nebránime sa vstupu investora, ak nájde lepší model financovania. Teraz musíme služby predávať tak, aby pokryli vstupné náklady. Problém je, že žijeme v neregulovanom prostredí, čo sa týka vstupov. Vyše 80 percent našich nákladov tvorí nafta, elektrina a mzdy zamestnancov,“ reagoval Janus dodávajúc, že DPMP funguje spoľahlivo.
Čipové karty a ekologická doprava
Na otázku, čo hovorí na zámer investora zaviesť medzinárodnú dopravu, odpovedal, že aj DPMP mal v minulosti zájazdové spoje, ale zrušil ich, keď sa trh presýtil a nebol o ne záujem.
Na tento účel mali 8 autobusov. „Chce to len licenciu a investície do nových autobusov. Dá sa to, ale je tu otázka dopytu, lebo na dovolenky ľudia cestujú väčšinou letecky a ľudia už menej migrujú za prácou ako pred rokmi,“ dodal.
V súvislosti s čipovými kartami poznamenal, že sa využívajú už tri roky a v roku 2012 ich plánovali vymeniť za novšie typy s väčšou ochranou, a teda investor neponúka nič, čo by už sami nepripravovali.
Reagoval aj na ambíciu investora postupne do roku 2020 zaviesť ekologickú dopravu. „Aj my sme mali taký zámer, chceli sme investovať do elektrobusov a plynobusov, ale neprešlo to,“ zdôraznil.
Zistili sme
Čo ponúka investor?
Medzi strategické ciele zaradil pokusne do konca roku 2012 zaviesť na dvoch linkách elektrobusy.
Medzi priority zaradil tiež postupný nákup nových vozidiel z vlastných zdrojov, dosiahnutie primeraného zisku a agresívny rozvoj služieb.
V zámere garantujú nezvyšovať cestovné, ak nedôjde k zásadným zmenám na trhu s pohonnými hmotami.
Okrem iného chcú zaviesť aj medzinárodnú dopravu a čipové karty podľa najnovších štandardov.
Medzi dlhodobými cieľmi je aj záväzok do roku 2020 zabezpečiť plne ekologickú dopravu zavedením elektrobusov.
ako
Anketa
Ako ste spokojní so službami DPMP?
V uliciach Prešova sme sa ľudí opýtali, či sú s mestskou dopravou spokojní a čo by na nej zmenili, keby mali tú moc.
Milan Stajanča,71 rokov, Prešov: „Som spokojný, cestujem zadarmo, ale keby som mohol niečo zmeniť, boli by to nové trolejbusy. Premáva ešte veľa starých a asi nie sú v dobrom technickom stave, ale musíme byť spokojní s tým, čo máme.“
Alena Toporová, 30 rokov, Prešov: „Ja cestujem mestskou dopravou veľmi málo, ale myslím, že frekvencia liniek vyhovuje, len je veľká hustota dopravy a spoje idú dosť pomaly. Inak som spokojná, len cestovné je dosť vysoké. Prekvapila ma napríklad cena 24–hodinového lístka. Zvýšila sa z 1,80 na 2,50 eura, a to je dosť veľa.“
Jarmila Fabiánová, 28 rokov, Prešov: „Máme veľa starých trolejbusov a v niektorých sa slabšie kúri. Prekáža mi, že naraz ide v jednom smere viac spojov a potom je dlhšia pauza a tiež to, že keď nemám drobné mince, nemôžem si kúpiť cestovný lístok v automate. V novinových stánkoch ich už predávajú len zriedka.“
ako
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári