Korzár logo Korzár Prešov

Prešovu ponúkli predaj polovice dopravného podniku

Prešovská radnica dostala ponuku na vstup strategického investora do Dopravného podniku mesta Prešov. Má záujem o kúpu 51 percent akcií za 1,6 milióna eur.

Mestská doprava. Investor chce zaviesť elektrobusy.Mestská doprava. Investor chce zaviesť elektrobusy. (Zdroj: Anna Košuthová)

Radnica dostala ponuku na vstup strategického investora do Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP). Má záujem o odkúpenie 51 percent akcií za sumu 1,6 milióna eur. Ponuku predložila istá bratislavská spoločnosť, ktorá má za sebou zahraničného investora.

PREŠOV. Vo vozovom parku DPMP je v súčasnosti 68 autobusov a 45 trolejbusov, ku ktorým pribudnú 4 nové v hodnote 2 milióny eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tento rok radnica prispela do ich rozpočtu sumou 3,3 milióna eur na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme. Suma bola nižšia ako vlani, preto muselo vedenie šetriť a prijať opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu

V júni čiastočne obmedzili dopravu, niektoré zľavy zrušili, ale cena jednorazových lístkov sa nezmenila. Ďalšie korigovanie spojov nasledovalo v septembri, a to ovplyvnilo aj vývoj tržieb. Už teraz je jasné, že tržby klesli najmenej o 10 percent.

Primátor: Je jedno, kto je vlastníkom

Zaujímalo nás, ako ponuku prijal primátor Pavel Hagyari (nez.), keďže spoločnosť zatiaľ stojí na pevných nohách a vlani skončila rok so ziskom vo výške 33-tisíc eur.

„Pre obyvateľov mesta a pre mňa ako primátora je dôležité, aby MHD bola prioritnou v rámci dopravy, aby bola bezpečná, aby cena lístka a prepravného bola úmerná nákladom a príjmom obyvateľov mesta, aby mesto doplácalo na MHD čo najmenej. A aby dopravný podnik a jeho vedenie nakladalo so zverenými prostriedkami čo najefektívnejšie a transparentne. Po splnení týchto podmienok si myslím, že každému z nás bude jedno, kto je vlastníkom. O navýšení či prípadnom predaji časti akcií môže rozhodnúť len mestské zastupiteľstvo,“ konštatuje primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Janus: Nebránime sa vstupu investora

Zaujímal nás aj názor riaditeľa DPMP Petra Janusa na ponuku.

„Nebránime sa vstupu investora, ak nájde lepší model financovania. Teraz musíme služby predávať tak, aby pokryli vstupné náklady. Problém je, že žijeme v neregulovanom prostredí, čo sa týka vstupov. Vyše 80 percent našich nákladov tvorí nafta, elektrina a mzdy zamestnancov,“ reagoval Janus dodávajúc, že DPMP funguje spoľahlivo.

Čipové karty a ekologická doprava

Na otázku, čo hovorí na zámer investora zaviesť medzinárodnú dopravu, odpovedal, že aj DPMP mal v minulosti zájazdové spoje, ale zrušil ich, keď sa trh presýtil a nebol o ne záujem.

Na tento účel mali 8 autobusov. „Chce to len licenciu a investície do nových autobusov. Dá sa to, ale je tu otázka dopytu, lebo na dovolenky ľudia cestujú väčšinou letecky a ľudia už menej migrujú za prácou ako pred rokmi,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s čipovými kartami poznamenal, že sa využívajú už tri roky a v roku 2012 ich plánovali vymeniť za novšie typy s väčšou ochranou, a teda investor neponúka nič, čo by už sami nepripravovali.

Reagoval aj na ambíciu investora postupne do roku 2020 zaviesť ekologickú dopravu. „Aj my sme mali taký zámer, chceli sme investovať do elektrobusov a plynobusov, ale neprešlo to,“ zdôraznil.

Zistili sme

Čo ponúka investor?

Medzi strategické ciele zaradil pokusne do konca roku 2012 zaviesť na dvoch linkách elektrobusy.

Medzi priority zaradil tiež postupný nákup nových vozidiel z vlastných zdrojov, dosiahnutie primeraného zisku a agresívny rozvoj služieb.

V zámere garantujú nezvyšovať cestovné, ak nedôjde k zásadným zmenám na trhu s pohonnými hmotami.

Okrem iného chcú zaviesť aj medzinárodnú dopravu a čipové karty podľa najnovších štandardov.

Medzi dlhodobými cieľmi je aj záväzok do roku 2020 zabezpečiť plne ekologickú dopravu zavedením elektrobusov.

ako

Anketa

Ako ste spokojní so službami DPMP?

V uliciach Prešova sme sa ľudí opýtali, či sú s mestskou dopravou spokojní a čo by na nej zmenili, keby mali tú moc.

Milan Stajanča,71 rokov, Prešov: „Som spokojný, cestujem zadarmo, ale keby som mohol niečo zmeniť, boli by to nové trolejbusy. Premáva ešte veľa starých a asi nie sú v dobrom technickom stave, ale musíme byť spokojní s tým, čo máme.“

Alena Toporová, 30 rokov, Prešov: „Ja cestujem mestskou dopravou veľmi málo, ale myslím, že frekvencia liniek vyhovuje, len je veľká hustota dopravy a spoje idú dosť pomaly. Inak som spokojná, len cestovné je dosť vysoké. Prekvapila ma napríklad cena 24–hodinového lístka. Zvýšila sa z 1,80 na 2,50 eura, a to je dosť veľa.“

Jarmila Fabiánová, 28 rokov, Prešov: „Máme veľa starých trolejbusov a v niektorých sa slabšie kúri. Prekáža mi, že naraz ide v jednom smere viac spojov a potom je dlhšia pauza a tiež to, že keď nemám drobné mince, nemôžem si kúpiť cestovný lístok v automate. V novinových stánkoch ich už predávajú len zriedka.“

ako

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 14 362
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 12 319
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 395
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 327
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 3 517
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 793
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 2 637
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 129
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 605
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 247
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 324
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 542
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 605
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 710
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 377
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  2. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  3. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  4. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  5. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  6. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  7. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  8. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 605
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 247
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 68 324
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 542
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 605
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 710
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 9 377
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 566
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu