Z havárie obvinili oboch vodičov, ktorí sa zrazili na križovatke ulíc Jantárová a Palackého a zmietli z deliaceho ostrovčeka tam stojacu mladú ženu. Kým jeden z nich pokorne pyká, druhý sa snaží zbaviť viny.
PREŠOV. Pri havárii 21. septembra minulého roka do seba narazili dve autá na frekventovanej košickej križovatke.
Jej výsledok bola smrť mladej ženy, ktorá stála na deliacom ostrovčeku so svojím 9-mesačným synčekom v kočiari. Dieťatko akoby zázrakom prežilo, nezranili sa ani vodiči áut.
Vodič terénneho BMW, 51-ročný Miroslav B., prijal 2-ročný trest a už si ho odpykáva vo väzení. Šofér Audi A4, 35-ročný Vladislav C., podal voči trestnému rozkazu odpor, cíti sa nevinný. Preto súd nariadil pojednávanie.
Svoju obhajobu postavil na tom, že sa pomýlil a šiel na zelenú, ktorá dávala signál pre autá odbočujúce vpravo.
„Priznáva omyl. No smrteľný následok mu nie je možné vyčítať v rovine trestnej zodpovednosti,“ uviedol pre Korzár jeho advokát Mário Buxa.
Projektant Titl: Signálny plán bol v poriadku
Podľa obžaloby šli obaja vodiči na červenú. Obhajoba sa snažila spochybniť nastavenie svetelnej signalizácie.
To však rezolútne odmietol zodpovedný projektant Pavel Titl, ktorý svetelný signalizačný plán na križovatke vypracoval.
V rámci výstavby obchodného centra síce došlo k zmene organizácie dopravy, ale signalizáciu pre dopravné skupiny áut nemenili. Iba pre chodcov. „Nie je pravda, že boli upravované signálne plány. Jednoznačne šli obaja na červenú,“ vyhlásil.
Podľa neho ide o jednu z najvyťaženejších košických križovatiek: „Prejde tadiaľ denne 50-tisíc áut. Nie je vedená ako nehodový uzol.“
Na margo možného zásahu do signalizácie uviedol: „Môžu tak robiť iba oprávnené osoby, keď treba vymeniť žiarovku či odstrániť inú poruchu. Ale do programového vybavenia siaha iba výrobca či dodávateľ. A na to nebol dôvod. Riadenie dopravy je vážna vec. Neexistuje, aby niekto prišiel a niečo si tam menil. Pri akejkoľvek úprave v radiči musí byť križovatka vypnutá. Tá je nonstop online monitorovaná políciou, pri jej vypnutí sú tam policajti do piatich minút a riadia dopravu.“
Dodal, že tento typ signalizácie je riadený mikroprocesorom a je presný na tisícinu sekundy. Obhajoba žiadala, aby sa vyjadril k ďalšiemu signalizačnému plánu, ktorý získali od obchodného centra. „Sú úplne totožné,“ skonštatoval.
Znalec: Obe autá vošli na červenú
Súd vypočul aj dvoch znalcov z odboru dopravy. Ján Mandelík z Košíc vyhlásil, že jedinou príčinou nehody je to, že obe autá vošli na červenú.
Z kamerových záznamov a výpočtov je podľa neho úplne jasné, že vodič BMW chcel prejsť na konci oranžovej a pridal.
Šofér audi prešiel stop čiaru, spomalil a pred zrážkou začal zrýchľovať, lebo chcel opustiť križovatku: „Na zázname je zreteľné, že audi vošlo v pravom jazdnom pruhu a v ľavom stáli autá na ten istý signál, ktorý platil pre neho. A stáli tam aj v čase zrážky.“
Pripustil však, že na križovatke sú „výrazne sťažené výhľadové pomery.“ Odôvodnil ich tam umiestneným svetelným obrazovým monitorom. Dodal, že vodič mohol vychádzať z nesprávneho signálu.
Podobný výsledok zistil aj znalec Michal Furík z Martina. Podľa neho je isté, že „BMW šlo na červenú a audi nevošlo na zelenú“.
Jeho názor je, že vodič audi sa pomýlil. Keď rozprával o tom, že ťažiskom nehody bola rýchlosť a hmotnosť béemvé, čo malo vplyv na to, že audi zasiahlo chodkyňu, Vladislav C. sa rozplakal.
Mama sudkyne: Prežíva tragédiu ťažko
Poškodených na súde zastupoval ich splnomocnenec Vladimír Bajtoš. „Prežívajú tragédiu veľmi zle. Najmä mama, ktorá považuje trest za nízky. Bolo by lepšie, keby aj ten druhý vodič s pokorou prijal trest.“
Súd pojednávanie odročil na 13. januára. Obhajoba i prokuratúra navrhla prehrať kamerový videozáznam zachytávajúci nehodu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári