PREŠOV. Prešovská výrobňa hostií zásobuje svojimi výrobkami určenými na liturgické účely farnosti na celom Slovensku.
Výrobňu spravujú rehoľné sestry z rádu Congregatio Jesu – Inštitútu Preblahoslavenej Panny Márie. Odtiaľ ich posielajú do jednotlivých farností podľa objednávok.
Sortiment je bohatý čo do vzorov na oplátke, ale rozlišujú sa aj hrúbkou a veľkosťou. Najviac sa ich minie počas kresťanských sviatkov, dominujú Vianoce a Veľká noc, kedy je viac bohoslužieb a na prijímanie prichádza mnoho veriacich.
Pred vianočnými sviatkami z prešovskej pošty odchádzalo s hostiami denne veľké množstvo balíkov. Najviac sa finišovalo posledné týždne pred Vianocami.
Na ich výrobe sa podieľajú civilní zamestnanci a 30 rehoľných sestier, ktoré sa pri tejto činnosti striedajú.
Ako povedala sestra Marta, ktorá má na starosti distribúciu, veľké okrúhle hostie používajú kňazi pri slávení bohoslužieb, vyrábajú aj veľké primičné hostie a pre veriacich sú určené malé hostie.
Vyrábajú sa hrubé aj tenké. Závisí to od zvyku vo farnosti a množstva ľudí na bohoslužbách. Hostie sa podávajú z kalicha.
Keď sú sviatky alebo odpustová slávnosť, kňazi používajú radšej tenké, aby sa do nádoby zmestilo čo najviac kusov. Starší kňazi, ktorí nemajú v prstoch už potrebný cit, obľubujú hrubšie hostie.
Voda a pšeničná múka
Sestra Marta uviedla, že pri výrobe cesta je potrebné dodržať dve základné podmienky – musí byť vyrobené z vody a hladkej múky a na prípravu sa nesmie použiť iná múka, iba pšeničná.
V jednej miestnosti majú uskladnené vrecia s múkou, ktorú im vozia priamo z mlynov. Na výrobu denne minú štyri až päť vriec múky.
Cesto sa pripravuje v elektrickom kotle, kde sa dá na jednu dávku 30 litrov vody a 16 – 17 kilogramov múky, z čoho sa vymiesi cesto. Hrubšie oplátky sa vyrábajú na automatickom stroji a majú tvar obdĺžnika.
Tenké hostie sa pečú na ručných strojoch. Na okrúhly platňu sa naberačkou naleje malá vrstva cesta, priloží sa vrchná časť platne so vzorom a pečenie trvá iba niekoľko sekúnd.
Pred krájaním sa upečené pláty musia navlhčiť, aby sa nelámali. Potom nasleduje vykrajovanie do tvaru veľkého alebo malého kolieska.
Za veľkým stolom rehoľné sestry vytriedia nekvalitne vyrezané hostie. Nasleduje príprava na distribúciu. Podľa objednávky zabalia hostie do papierových škatúľ a pošlú na konkrétnu adresu.
Hostie sa vyrábajú hlavne pre katolícku, ale aj pre evanjelickú cirkev. Svojim vzorom sa neodlišujú. Na oplátke sú vyobrazené znaky kríža, alebo iné náboženské symboly.
Tradícia od roku 1921
Sestra Vojtecha pracovala pri výrobe hostií už v 50. rokoch minulého storočia, kedy výrobňu totalitný režim presťahoval do Spišskej Soboty, neskôr ju preložili do Čiech, kde pracovali pri deťoch.
Po rokoch sa k výrobe hostií vrátila. Považuje to za krásny apoštolát.
„Cez hostie ide Ježiš k všetkým ľuďom dobrej vôle. V každej hostii posielame veriacim srdečný pozdrav, aby ho všetci ľudia s láskou prijali, aby ho milovali, neurážali, aby ho odprosovali za všetko zlo, čo je vo svete,“ uviedla sestra Vojtecha.
Pečenie hostií v Prešove má tradíciu od roku 1921. Pôvodne rehoľné sestry piekli hostie len pre svoju potrebu, neskôr pre prešovskú farnosť a košickú diecézu.
Pápež Pius X. odporúčal časté sväté prijímanie a tak sa zvýšila ich spotreba. V roku 1930 biskup Jozef Čársky poveril rehoľné spoločenstvo, aby piekli hostie pre celú košickú diecézu.
V roku 1955 boli rehoľné sestry z Prešova vysťahované do sústreďovacích kláštorov, kde v ťažkých podmienkach vyrábali hostie na miestach, kde práve žili – v Spišskej Sobote, Ivanke pri Nitre, Báči, Zborove.
Do Prešova sa vrátila výroba hostií vo februári 2007.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári