Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Po Vianociach sa najčastejšie reklamuje oblečenie a elektronika

Vianočné darčeky sú rozdané, nie všetky sú však aj použiteľné. Košeľa je o číslo menšia a medzi hrnčekmi je jeden rozbitý. Aj pri výmenách a reklamáciách tovaru platia presné pravidlá.

Pri reklamácii je dôležitý doklad o kúpe.Pri reklamácii je dôležitý doklad o kúpe. (Zdroj: Ilustračné foto Veronika Janušková)



PREŠOV. „Minulý rok sa mi stalo, že som dostala od manžela vázu, ale zistili sme, že má zospodu prasklinky, tak sme to šli hneď medzi sviatkami reklamovať a vďakabohu, nebol s tým žiadny problém,“ priznala sa nám Prešovčanka Danka Pribulová.

Pri reklamácii je najdôležitejšie mať doklad o kúpe. „Ak pri kúpe dal preukázateľne predajca právo aj na vrátenie, či výmenu bezchybného výrobku, má spotrebiteľ takéto právo reklamovať na výmenu či vrátenie peňazí za takýto výrobok. Inak je to vec dohody,“ informuje riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Miroslav Tulak.

“Niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase - niekoľkých dní po kúpe, tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze. Jednoznačne však platí, že kúpou tovaru jeho vlastnícke právo prechádza z predávajúceho na kupujúceho,“ uviedla Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Predavačka: Výmena je vec dohody

Zo skúseností predavačov sa najčastejšie reklamuje oblečenie a elektronika. „Väčšinou hneď medzi sviatkami prídu dvaja, traja, že by chceli vymeniť sveter, lebo je malý alebo rukavice, je to ale všetko vec dohody,“ povedala nám predavačka Mária.

Stáva sa aj to, že rádio, ktoré ste dostali, funguje iba pár hodín. „Je dôležité, aby zákazník mal doklad o kúpe, pretože, už sa nám stalo, že sa prišiel pán sťažovať, že mu nejde rádio, ktoré dostal ako darček, ale bloček o zakúpení nemá, pretože mu ho daroval syn, ktorý žije v Prahe,“ potvrdil obchodník s elektronikou Ján Macej.

Ako reklamovať

Spotrebiteľ je oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy pri podomovom predaji do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia písomnej informácie o možnosti odstúpenia, najneskôr však odo dňa uzavretia zmluvy.
Ak spotrebiteľ už tovar prevzal, v lehote 7 pracovných dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vráti tovar predávajúcemu.

Predávajúci je povinný tovar prevziať späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo vrátiť preddavok najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy.

Pri zásielkovom predaji je spotrebiteľ oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Odstúpením od zmluvy sa zmluva od začiatku zruší.

Pri internetovom obchode platí sedemdňová lehota na odstúpenie od zmluvy, začína plynúť prevzatím tovaru spotrebiteľom, resp. dňom uzatvorenia zmluvy, ak ide o služby.

via
Zistili sme

Aká je záručná doba tovaru

Občiansky zákonník stanovuje záručné doby, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť. Ide o:

24 mesiacov pri predanom tovare

24 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku

3 mesiace pri oprave a úprave vecí

18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách

3 roky pri zhotovení stavby

12 mesiacov pri predaji použitých vecí

„Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe, inak právo zanikne. Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim,“ potvrdila Danuša Krkošová zo SOI.

Záruka sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka. Ak ide o chyby, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu od zistenia chyby, najneskôr do uplynutia určenej záručnej doby. Po uplynutí záručnej doby právo na reklamáciu zanikne.

Výrobok môžeme reklamovať do konca záručnej doby. Ak ide o výmenu alebo vrátenie bezchybného tovaru, platia podmienky predajcu. Pri reklamácii je potrebné doložiť nákupný doklad, záručný list, ak bol vydaný, vec, ktorú ideme reklamovať, vrátane príslušenstva. V prípade, že chce spotrebiteľ daný výrobok vrátiť či vymeniť, predajca má právo stanoviť si podmienky vrátenia, napr. výrobok vrátiť aj s pôvodným obalom a podobne.

via
Anketa

Pýtali sme sa ľudí, či už niekedy museli reklamovať či vymeniť vianočný darček a aké s tým majú skúsenosti.

Rasťo Papp (37) Prešov
„Neviem si predstaviť, ako by som vôbec reklamoval darček od Ježiška. Azda by som na druhý rok rozpísal podrobnejšie moje želanie, aby nedošlo k omylu. Ale nie, vážne, zatiaľ som nič také nemusel riešiť.“

Stanislava Jarkovská (31) Prešov
„Áno, raz som reklamovala v obchode elektronický terč a hneď mi vrátili peniaze, lebo ďalší nemali a na mojom zlyhala elektronika. Záleží od obchodu, jednoduchšie je to v obchodných domoch, u menších predajcov si dávajú 30–dňové lehoty na vyjadrenie, dlho sa čaká.“

Ján Hurčík (24) Ostrovany
„Ja som nemusel reklamovať, ale keď som si raz objednal tovar cez internet a po mesiaci stále nič, povedali mi, že sa cestou ku mne niekde stratil. No rýchlo mi poslali nový tovar, takže nebol problém.“

via

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 507
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 620
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 267
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 793
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 618
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 313
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 113
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 539
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop