PREŠOV. „Minulý rok sa mi stalo, že som dostala od manžela vázu, ale zistili sme, že má zospodu prasklinky, tak sme to šli hneď medzi sviatkami reklamovať a vďakabohu, nebol s tým žiadny problém,“ priznala sa nám Prešovčanka Danka Pribulová.
Pri reklamácii je najdôležitejšie mať doklad o kúpe. „Ak pri kúpe dal preukázateľne predajca právo aj na vrátenie, či výmenu bezchybného výrobku, má spotrebiteľ takéto právo reklamovať na výmenu či vrátenie peňazí za takýto výrobok. Inak je to vec dohody,“ informuje riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Miroslav Tulak.
“Niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase - niekoľkých dní po kúpe, tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze. Jednoznačne však platí, že kúpou tovaru jeho vlastnícke právo prechádza z predávajúceho na kupujúceho,“ uviedla Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Predavačka: Výmena je vec dohody
Zo skúseností predavačov sa najčastejšie reklamuje oblečenie a elektronika. „Väčšinou hneď medzi sviatkami prídu dvaja, traja, že by chceli vymeniť sveter, lebo je malý alebo rukavice, je to ale všetko vec dohody,“ povedala nám predavačka Mária.
Stáva sa aj to, že rádio, ktoré ste dostali, funguje iba pár hodín. „Je dôležité, aby zákazník mal doklad o kúpe, pretože, už sa nám stalo, že sa prišiel pán sťažovať, že mu nejde rádio, ktoré dostal ako darček, ale bloček o zakúpení nemá, pretože mu ho daroval syn, ktorý žije v Prahe,“ potvrdil obchodník s elektronikou Ján Macej.
Ako reklamovať
Spotrebiteľ je oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy pri podomovom predaji do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia písomnej informácie o možnosti odstúpenia, najneskôr však odo dňa uzavretia zmluvy.
Ak spotrebiteľ už tovar prevzal, v lehote 7 pracovných dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vráti tovar predávajúcemu.
Predávajúci je povinný tovar prevziať späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar alebo za službu alebo vrátiť preddavok najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy.
Pri zásielkovom predaji je spotrebiteľ oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Odstúpením od zmluvy sa zmluva od začiatku zruší.
Pri internetovom obchode platí sedemdňová lehota na odstúpenie od zmluvy, začína plynúť prevzatím tovaru spotrebiteľom, resp. dňom uzatvorenia zmluvy, ak ide o služby.
via
Zistili sme
Aká je záručná doba tovaru
Občiansky zákonník stanovuje záručné doby, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť. Ide o:
24 mesiacov pri predanom tovare
24 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
3 mesiace pri oprave a úprave vecí
18 mesiacov pri stavebných opravách a úpravách
3 roky pri zhotovení stavby
12 mesiacov pri predaji použitých vecí
„Pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe, inak právo zanikne. Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim,“ potvrdila Danuša Krkošová zo SOI.
Záruka sa nevzťahuje na chybu, kvôli ktorej bola dojednaná nižšia cena. Ak pri reklamácii dôjde k výmene tovaru, záručná doba začína plynúť znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka. Ak ide o chyby, ktoré sa vyskytnú po kúpe, treba ich vytknúť bez zbytočného odkladu od zistenia chyby, najneskôr do uplynutia určenej záručnej doby. Po uplynutí záručnej doby právo na reklamáciu zanikne.
Výrobok môžeme reklamovať do konca záručnej doby. Ak ide o výmenu alebo vrátenie bezchybného tovaru, platia podmienky predajcu. Pri reklamácii je potrebné doložiť nákupný doklad, záručný list, ak bol vydaný, vec, ktorú ideme reklamovať, vrátane príslušenstva. V prípade, že chce spotrebiteľ daný výrobok vrátiť či vymeniť, predajca má právo stanoviť si podmienky vrátenia, napr. výrobok vrátiť aj s pôvodným obalom a podobne.
via
Anketa
Pýtali sme sa ľudí, či už niekedy museli reklamovať či vymeniť vianočný darček a aké s tým majú skúsenosti.
Rasťo Papp (37) Prešov
„Neviem si predstaviť, ako by som vôbec reklamoval darček od Ježiška. Azda by som na druhý rok rozpísal podrobnejšie moje želanie, aby nedošlo k omylu. Ale nie, vážne, zatiaľ som nič také nemusel riešiť.“
Stanislava Jarkovská (31) Prešov
„Áno, raz som reklamovala v obchode elektronický terč a hneď mi vrátili peniaze, lebo ďalší nemali a na mojom zlyhala elektronika. Záleží od obchodu, jednoduchšie je to v obchodných domoch, u menších predajcov si dávajú 30–dňové lehoty na vyjadrenie, dlho sa čaká.“
Ján Hurčík (24) Ostrovany
„Ja som nemusel reklamovať, ale keď som si raz objednal tovar cez internet a po mesiaci stále nič, povedali mi, že sa cestou ku mne niekde stratil. No rýchlo mi poslali nový tovar, takže nebol problém.“
via
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári