Mesto v tomto roku zvýšilo dane a pocíti ich každá domácnosť. Väčšinu z nich bude nutné zaplatiť už začiatkom roka. Vyššie dane sa budú týkať všetkých, ktorí vlastnia dom, byt, záhradu, zastavanú plochu, trvalý trávnatý porast, rekreačnú chatu či garáž. Poplatok za komunálny odpad sa zvýšil až 40 percent pre fyzickú osobu, pre právnickú dokonca o 50 percent.
PREŠOV. Podľa primátora Pavla Hagyariho (nez.) boli v minulosti dane nastavené zle a posledné väčšie úpravy sa robili v roku 2007.
„Napríklad daň z nehnuteľnosti bude drahšia asi o 50 centov, ale my tým odstránime všetky najpálčivejšie problémy mesta s parkoviskami, detskými ihriskami, školami, škôlkami, cestami aj chodníkmi,“ argumentoval primátor. Podľa radných navýšenie daní nie je nijako dramatické a museli k tomu pristúpiť aj iné mestá.
Ako primátor dodal, pri zvýšení daní z nehnuteľností a poplatku za odpad radnica získa do rozpočtu 2 milióny eur a tie plánuje investovať späť do potrieb mesta.
V tomto prípade bola pôvodná sadzba 0,25 eura za meter štvorcový a tá sa po novom zvýšila na 0,30 eura. Napríklad majiteľ bytu s výmerou 70 metrov štvorcových tak zaplatí namiesto 17,50 rovných 21 eur.
Majiteľ rodinného domu s výmerou 100 metrov štvorcových namiesto 25 eur zaplatí o 5 viac. Za 1-poschodový dom s väčšou výmerou už zaplatí daň 40 eur. Len poplatok za garáž ostal v pôvodnej výške, teda 19,90 eura.
Poplatok za odpad bude vyšší takmer o polovicu
V prípade komunálneho odpadu je navýšenie oveľa citeľnejšie. Sadzba je o 40 až 50 percent vyššia, ako vlani.
„Mesto doplácalo na odpad zo svojho rozpočtu asi milión eur ročne. Ak nám milión zostane v rozpočte, môžeme ho investovať opäť do skvalitnenia života,“ vysvetlil primátor.
Štvorčlenná domácnosť doteraz platila ročne za odvoz a likvidáciu komunálneho odpadu necelých 76 eur, podľa nových sadzieb to bude 106,58 eura, čo v prepočte znamená navýšenie o 0,64 eura na osobu mesačne. V domácnosti s jedným členom sa za odpad platilo 19,71 eura, po novom to bude 27,67 eura. Rodina, kde sú dvaja dospelí a 4 deti, však už zaplatí 129 eur.
Daň za psa ostala rovnaká
Návrh na zníženie sadzby dane za psa neprešiel. Na presadenie chýbal jeden poslanecký hlas. Poplatok nie je malý, ide o 66 eur na rok pre chovateľa v byte a 16 eur v rodinných domoch. Psičkári na sídliskách však majú pocit, že za tieto peniaze pre nich mesto už roky nič nerobí.
Napriek plánom v meste je málo výbehov, venčoviská urobené z bývalých pieskovísk sa na ne vôbec nepodobajú a aj košov na exkrementy je málo. Celkom oprávnene sa pýtajú, kde končia ich príspevky mestu.
Zistili sme
Ľubotičanom dane za nehnuteľnosti nezvýšili
Pre porovnanie, v Ľuboticiach, teda v obci susediacej s mestom Prešov postupovali miernejšie. Daň za nehnuteľnosti zvýšili len v kategórii ostatné stavby na 1,161 eura. „V minulosti bol veľký rozdiel medzi touto kategóriou a stavbami na podnikanie, preto sme to zjednotili,“ vysvetlil nám starosta Štefan Krajči (nez.).
Zvýšili však daň za psa asi o 3 eurá a zároveň požiadali obyvateľov, aby ju uhradili do konca januára. Za psa držaného v rodinných domoch obyvateľ Ľubotíc zaplatí 10 eur, v bytoch 17 eur a v objektoch na podnikateľské účely 30 eur. „ Týmto miernym zvýšením ročného poplatku chceme našetriť prostriedky určené na spoluprácu s prešovskou mestskou políciou v súvislosti s odchytom túlavých psov,“ povedal o dôvode starosta.
Zvýšili tiež poplatok za odpad a to jednotne zo 7 na 10 eur ročne na každého obyvateľa. Aj na to mali dôvod. Ľubotičania si už totiž zvykli, že každý víkend sú v obci veľkoobjemové kontajnery na rozmernejší či drobný stavebný odpad. Ich vývoz zaťažoval obec a zvýšením poplatku sa teraz uhradí aspoň časť týchto nákladov.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári