Avizované prepúšťanie na radnici sa stalo realitou. Primátor Pavel Hagyari (nez.) podpísal novú organizačnú štruktúru, ktorá už nadobudla účinnosť. Podľa nej z úradu bude musieť postupne odísť okolo 20 zamestnancov.
PREŠOV. Toto rozhodnutie ovplyvnil zámer nastaviť na úrade efektivitu práce, ale dôvodom bolo aj zníženie mzdových a prevádzkových nákladov. V rozpočte je totiž na mzdy o 150-tisíc eur menej, ako vlani.
„Ide aj o zvýšenie efektivity vo vzťahu k občanom a v rámci úradu,“ vysvetlil primátor. Zdôraznil pritom, že bude trvať na vyššej zodpovednosti vedúcich pracovníkov.
Zo súčasných 12 odborov a 21 oddelení vznikne podľa novej štruktúry 5 sekcií. Zatiaľ ich bude viesť 5 poverených pracovníkov a radnica vypíše na obsadenie šéfov výberové konanie. Podľa primátora sa uskutoční asi v marci.
Koľko pracovníkov reálne pracuje na úrade?
Podľa primátora optimálny stav na radnici by bol 210 ľudí a keď prepustia 20 až 25 pracovníkov, dosiahnu ho. Poslanci z klubu Smer-SD však tvrdia, že ich je na úrade podstatne viac.
„Urobili sme poslanecký prieskum na personálnom oddelení a záver je taký, že k 27. decembru bolo na úrade 254 zamestnancov s tým, že dvaja mali zmluvu na dobu určitú do konca roka. Ďalej je 12 žien na materskej dovolenke, čiže celkom je v stave 266 ľudí,“ argumentoval Miroslav Benko (Smer-SD). Dodal, že v roku 2006 mal úrad 215 pracovníkov, po príchode Pavla Hagyariho na úrad postupne prijali 97 nových tvárí.
„V krízových rokoch 2009-2010 sa všade šetrilo, ale na našom úrade sa naopak šafárilo, prijímali sa noví ľudia a tým sa zvyšovali náklady na mzdy. V roku 2010 to bolo 2,3 milióna eur, minulý rok už 3,2 milióna eur,“ argumentoval M. Benko.
O stanovisko k týmto tvrdeniam sme požiadali primátora Hagyariho. „Zabudlo sa na to, že sme mali nové povinnosti v sociálnych službách a museli sme ich zabezpečiť, že sme prevzali od Spravbytu správu bytov a odtiaľ sme prijali okolo 10 ľudí a bolo tu tiež obdobie čerpania európskych fondov a potrebovali sme ľudí na prípravu projektov,“ argumentoval primátor.
Dodal, že štruktúru zamestnancov aj balík na mzdy vždy schvaľovalo zastupiteľstvo. Teraz, po prvýkrát, mení štruktúru sám ako štatutár, čo mu umožňuje novela zákona o obecnom zriadení.
Zoznam prebytočných ľudí ešte nemajú
Zatiaľ nikto na radnici netuší, kto musí odísť. Žiadny zoznam prebytočných ľudí neexistuje. „Zatiaľ len skúmame situáciu, ktorá vznikne vytvorením sekcií, ale je jasné, že prebytoční odídu s odstupným a dáme ponuku aj ľuďom, ktorí už majú nárok na dôchodok, aby prirodzene odišli z úradu. Pevne verím, že to nebude kruté, ale musel som prijať také rozhodnutie,“ vysvetlil primátor.
V rámci sekcií sa napríklad spojí odbor mestského majetku a financií, odbor hlavného architekta so stavebným úradom a podobne.
Zistili sme
Poslanci hovoria o šafárení s peniazmi na mzdy
Podľa Svetlany Pavlovičovej (Smer-SD) je veľký nesúlad medzi textovou a tabuľkovou časťou, ktorú predkladajú poslancom na zastupiteľstve a reálnym stavom zamestnancov na úrade.
„V stave je asi 10 ľudí, ktorí vôbec neboli zaradení do tabuliek a ja sa pýtam, odkiaľ mal úrad na ich mzdy. Zistili sme tiež veľa príkazných zmlúv a viac ako 57 dohôd o vykonaní práce podpísaných štatutárom mesta. Príkazné zmluvy na isté obdobie majú napríklad aj kmeňoví zamestnanci,“ dodala.
Igor Andrejčák (Smer–SD) zase upozornil na to, že až pri decembrovom prieskume sa dozvedeli, že viceprimátor René Pucher má zmluvu na stopercentný úväzok.
„Nie je možné, aby poslanci nevedeli, že je to tak už od júla a my máme informáciu, že má 60-percentný úväzok,“ upozornil na ďalšie zistenie.
Primátor potvrdil, že je to pravda a túto zmenu zmluvy odôvodnil tým, že viceprimátor má na starosti investičné a rozvojové plány mesta a to chce podľa jeho slov celého človeka. Na otázku prečo o tom nie sú poslanci informovaní, neodpovedal.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári