Musia zvládať komunikáciu na profesionálnej úrovni aj s ľuďmi, ktorí sa ocitli v komplikovaných situáciách.
PREŠOV. S fungovaním tiesňovej linky 112 sa včera oboznámili študenti niektorých stredných a vysokých škôl v Prešove. Zaujali ich najmä ukážky jednotlivých záchranných zložiek.
Pripravili ich pracovníci Krajského koordinačného strediska integrovaného záchranného systému (IZS) v Prešove v rámci Európskeho dňa tiesňového čísla 112.
V Prešovskom kraji zaznamenali vlani až 358-tisíc volaní na túto linku. Z nich až 85 percent bolo neoprávnených. Iba 50-tisíc volajúcich skutočne pomoc potrebovalo.
„Linku zneužívajú najmä sociálne slabšie skupiny a deti. Prípady, keď si starší ľudia číslo 112 pomýlia s inými službami, nevyhodnocujeme ako neoprávnené,“ informoval vedúci oddelenia koordinačného strediska IZS Vladimír Tutoky.
Ľudia si neuvedomujú, že neoprávnené hovory na túto linku blokujú pomoc pre tých, ktorí ju potrebujú. V súčasnosti stále fungujú aj národné čísla tiesňových liniek.
„Ale práve cez stodvanástku sa dá dostať k všetkým záchranným zložkám, ktoré pomáhajú v núdzi,“ uviedol prednosta Obvodného úradu v Prešove Stanislav Kahanec.
Vysielajú pomoc aj horských záchranárov
Cez európske číslo 112 sa dovoláte pomoci aj od Horskej záchrannej služby. V prípade takejto núdze sa snaží operátor zistiť od volajúceho čo najviac informácií, prípadne ho konferenčným hovorom prepojí ha horskú službu.
Skúsení horskí záchranári poznajúci terén vedia klásť konkrétnejšie otázky v prípade, keď volajúci nevie udať svoju polohu. Vtedy sa snažia zistiť GPS súradnice alebo iné záchytné body.
Napríklad odkiaľ stratený človek vyrazil, farbu turistických značiek, opis skalných hrebeňov či dolín, aby mohli dostatočne lokalizovať polohu človeka v núdzi.
Pýtajú sa však aj na poveternostné podmienky pre prípadné použitie leteckej techniky. Záznamy volaní z tiesňovej linky archivujú tri roky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári