Samosprávy roky upozorňovali na fakt, že si to nemôžu dovoliť a na Úrad prešovského samosprávneho kraja (PSK) sa obracali so žiadosťou, aby im pomohol dotáciami za straty vo verejnom záujme v doprave rovnako, ako iným obciam. Vlani v decembri krajskí poslanci dotácie odsúhlasili.
PREŠOV. Konkrétne ide o mesto Veľký Šariš a obce Malý Šariš, Kanaš, Bzenov, Fintice, Záborské, Teriakovce, Ruská Nová Ves, Haniska a Ľubotice.
Keďže je takmer koniec februára, zaujímali sme sa, ako nastavili mechanizmus úhrad. Ten totiž zatiaľ nie je jasný a pri rámcovej dohode sa uvažovalo o tom, že nie každá obec bude mať vykryté dotácie rovnakým percentom.
Napríklad pre obec Ľubotice to malo byť len 40-percent nákladov, ale pre obce Teriakovce a Ruská Nová Ves až 60 percent a to z dôvodu, že tamojší obyvatelia sú na MHD odkázaní. Nepremávajú tam totiž ani autobusové, ani vlakové spoje.
“Bola podpísaná zmluva s Dopravným podnikom mesta Prešov (DPmP). Dotácia vo výške 17 156 eur bola špeciálne určená na vykrytie strát z prevádzkovania autobusovej dopravy do obcí Ruská Nová Ves a Teriakovce s tým, že dopravný podnik mal túto sumu použiť ešte v roku 2011. Pridelenie financií na tento rok bude predmetom ďalšieho rokovania,“ uviedla hovorkyňa Úradu PSK Veronika Fitzeková.
Starostovia stále nevedia, na čom sú
Potvrdila nám to aj starostka obce Fintice Terézia Gmitrová (nez.). „Čakáme, kým nám dopravný podnik predloží zúčtovanie za minulý rok, aby sme mali v rukách konkrétne čísla a mohli rokovať. V našom prípade by malo ísť o dotáciu vo výške 50 percent, takže vyčíslenie musíme doložiť,“ povedala nám.
Zvyšok by mali doplatiť z vlastného rozpočtu. Doteraz mesačne platili za linku č. 21 dopravnému podniku okolo 3-tisíc eur mesačne. Keby tento rok išli na polovicu, obci by to výrazne pomohlo a mohli by ušetrené peniaze investovať do rozvoja.
„Nič zatiaľ nemáme potvrdené písomne. Minulý rok sme dostali jednorazovú dotáciu a čo bude tento rok, nevieme,“ dodal starosta Ruskej Novej Vsi Tibor Kollár (KDH) pripomínajúc, že pre nich by to bola nielen pomoc, ale doslova existenčná záležitosť.
Gazdujú s rozpočtom 200-tisíc eur a aj ten závisí od skutočného výberu z podielových daní, takže môže byť aj nižší. Ledva pokryjú výdavky na materskú a základnú školu, osvetlenie, odvoz odpadu, energie a mzdy. Len na dopravu doteraz museli ročne vyčleniť 30-tisíc eur.
„Keby nám župa preplatila viac ako polovicu nákladov, mohli by sme riešiť napríklad materskú školu. Máme tam teraz 31 detí, ale dopyt je väčší, ako kapacita. Potrebovali by sme do nej investovať,“ povedal Kollár o možnom využití ušetrených prostriedkov.
Podľa starostu Ľubotíc Štefana Krajčiho (nez.) počítajú s tým, že ich dotácia bude nižšia.
„My sme doteraz platili viac ako iné obce, lebo sme v prvom tarifnom pásme a cestovné lístky sme mali lacnejšie ako pre iné obce, ktoré sú v druhom pásme. Mesačne sme platili preddavky 7-tisíc eur. Keby sme polovicu mohli ušetriť, tešili by sme sa,“ uviedol Krajči.
Dopravný podnik pripravuje zúčtovanie
Samosprávy teda netrpezlivo očakávajú, kedy im dopravný podnik predloží zúčtovanie za rok 2011, aby mali v rukách skutočné náklady a na ich základe plánujú so župou rokovať o ďalšom postupe.
„Do konca februára ho dostanú,“ potvrdila nám námestníčka DPmP Jana Vrbovská. Dodala však, že obce reálne náklady poznajú, lebo kalkulácie na rok 2012 im predložili už v októbri minulého roku.
„Zrejme im ide o to, že musia nájsť so župou nejaký kľúč na financovanie, lebo my nemáme rovnakú tarifu ako prímestská doprava SAD,“ vysvetlila námestníčka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári