Ceny pohonných látok na Slovensku dosiahli svoje maximá. Na vlastných vreckách to pociťujú motoristi. Čo s tým robia, ako sa snažia ušetriť? A čo na to odborníci?
PREŠOV. Priemerná cena benzínu 95 Natural prekonala hranicu 1,53 € za liter. Podľa portálu natankuj.sme.sk je tak najvyššou v histórii. Rast cien benzínov a nafty na burze sa zastavil, faktom je, že na Slovensku nejde o lacný špás.
„Keď ideme k svokre do Sniny, manžel zvykne ísť natankovať na Ukrajinu, kde vyjde benzín lacnejšie,“ hovorí Prešovčanka Martina Copáková a dodáva, že prednosť dáva mestskej hromadnej doprave.
Martin Mudrík z Prešova s úsmevom vraví, že stále tankuje za desať eur. Cenové rozdiely zatiaľ nevníma: „Ak musím ísť niekam, tak musím. Tých pár centov viac za liter mi mesačne spraví dohromady možno euro, dve, nemienim sa nad tým zbytočne rozčuľovať.“
Ušetriť sa snaží Diana Semanová, pracujúca v Prešove. Vysvetľuje, že dolu kopcom sa „gúľa“ na päťke bez plynu. Snaží sa aj ekonomickejšie vyberať trasy.
Benzín už veľmi nezlacnie
„V zásade benzín nie je taký drahý, len my málo zarábame,“ položartom uviedol Vladimír Bánoci, známy motoristický pretekár a odborník na automobily.
Už vážnejšie dodáva: „Motoristi si musia uvedomiť, že perspektíva je taká, že ten benzín sa bude, popri drobných zlacneniach, dlhodobo stále zdražovať. Svetových zdrojov ropy je menej a menej.“
Bezpečnosť je prvoradá
Ušetriť na správnej jazde je možné. Bánoci ale podčiarkuje, že prvoradá je bezpečnosť, až potom spotreba:
„Netreba sa nikam ponáhľať, ale jazdiť s rozvahou. Netreba myslieť iba na spotrebu, ale najmä na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.“
Čo sa týka spôsobu jazdy, najviac možno ušetriť na tom, ak vodič ide do križovatky či z kopca, nechá zaradený rýchlostný stupeň a nohu z plynu dá dole.
„Ušetrí aj to, keď má auto ideálne otáčky. Každý motorista vie, pri koľkých otáčkach je ideálny krútiaci moment. Vtedy vozidlo ide najľahšie a netrpí ako pri príliš vysokých či nízkych otáčkach,“ vysvetľuje.
Problémom je podľa neho práve to, že je zima, keď sa s automobilom manipuluje ťažšie. Ideálny stav je, keď je voda zahriata na 90 stupňov, vtedy autá najmenej „žerú“.
Taký stav však pri zime zväčša hneď po naštartovaní nenastane, preto je lepšie nechať trošku zahriať motor a až následne vyraziť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári