Až 40 percent z celkových výdavkov totiž tvoria pohonné hmoty, k tomu sa ešte pridali mýtne poplatky a vyššia daň z motorových vozidiel.
PREŠOV. Cena pohonných hmôt sa môže prejaviť v konečnom dôsledku v cene cestovného. Niektoré krajské samosprávy o tom uvažujú, lebo vývoj ceny nafty pri uzatváraní zmlúv s dopravcami nemohli predpokladať.
Kým v roku 2008 stál liter nafty 0,86 eura, v roku 2011 to už bolo 1,06 eura a v tomto roku sa zvýšila na 1,15 eura.
V Prešovskom kraji dopravnú obsluhu vykonávajú SAD Prešov, SAD Bardejov, SAD Humenné a BUS Karpaty Stará Ľubovňa. Všetci majú uzatvorené zmluvy s prešovskou župou na 10 rokov.
Riaditeľa odboru pre dopravu v SAD Prešov Štefana Mišíka sme sa opýtali, či uvažujú o zvýšení ceny cestovného.
„Cenu cestovného určuje samosprávny kraj, ale je pravda, že kvôli nafte sa naše náklady stále zvyšujú. Medziročne stúpla cena o 20 percent. Zvyšovanie cestovného by bolo len sanovaním straty a neviem, či by to prinieslo želaný efekt,“ reagoval Mišík.
Zvyšovanie cestovného sa nechystá
Podľa hovorkyne Úradu Prešovského samosprávneho kraja Veroniky Fitzekovej s dopravcami rokovali.
„Máme s nimi zmluvy na 10 rokov a v nich sa pri ekonomicky oprávnených nákladoch počíta so zvyšovaním cien pohonných hmôt. Na rok 2012 sme na dopravu zvýšili rozpočet o 2,3 milióna eur a či to bude stačiť, uvidíme. Neplánujem však pristúpiť k zvyšovaniu cien cestovného, nie je na to vhodné obdobie a verejnosť by to neprijala pozitívne,“ uviedla Fitzeková.
Poznamenala tiež, že ak sa náklady budú počas roka ešte zvyšovať, budú s dopravcami hľadať možné východiská.
„Máme objednaný určitý počet kilometrov, v nevyhnutnom prípade ho budeme korigovať,“ povedala o možnom riešení.
Päť rokov klesal počet cestujúcich
Rastúce ceny pohonných hmôt v posledných rokoch spôsobili aj to, že počet cestujúcich z roka na rok klesal.
Mnohí prepravu autobusmi vymenili za osobnú dopravu. Úbytok však mohlo spôsobiť aj prepúšťanie v krízových rokoch 2009-2011.
Zaujímalo nás preto, či sa situácia zmenila. „Prvé dva mesiace tohto roku sme nezaznamenali úbytok cestujúcich. Ich počet sa stabilizuje, a to prvýkrát po piatich rokoch,“ konštatoval Mišík.
Názory
Medzi cestujúcimi na prešovskej autobusovej stanici sme zisťovali, ako by zareagovali na zvýšenie cien cestovného.
Vladimír Sýkora doteraz cestoval s troma kolegami z Prešova do Petrovian autom. „O náklady na benzín sme sa delili, a tak to vyšlo lacnejšie, akoby sme cestovali autobusom. Jeden však prišiel o prácu, druhý ju zmenil, tak sme ostali dvaja a teraz sa to už neoplatí, takže zase cestujem autobusmi SAD.“
Študent Peter Vojtko cestuje do školy 20 kilometrov a zľavnený cestovný lístok ho stojí 65 centov. „Keby aj zdraželi, nič by som s tým neurobil, len sa musel prispôsobiť. Inú možnosť dopravy nemám,“ konštatoval.
Eva Dubcová cestuje z Podhorian do Prešova a späť. Jedna cesta ju stojí 1 euro. „Nič sa nedá robiť, všetko je stále drahšie. Každá cesta ma stojí vlastne 3 eurá, lebo 1 dám ešte na mestskú dopravu. Našťastie, nie je to každý deň, len trikrát v týždni,“ vysvetlila.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári