Tunel Branisko na deväť dní uzavreli. Dôvodom je plánovaná údržba.
BRANISKO. Pre uzávierku tunela Branisko sa tvoria dlhé kolóny áut smerujúcich cez horský priechod. Vodiči nie sú z tejto skutočnosti nadšení. Vrásky na čele sa tvoria najmä kamionistom, ktorí musia jazdu náročným terénom prispôsobovať svojim vozidlám.
„Nie každý to ovláda. Šofér, ktorý tadiaľ prechádza po prvý raz, má čo robiť. Taký, ktorý si to nevie vypočítať, musí v zákrute prejsť aj do protismeru, aby si neodrazil skrine pod návesom. Osobným autom sa to totiž tak nezdá, ale zákruty na horskom priechode sú v poriadnom stúpaní. S plne naloženým nákladom je čo robiť, keď napríklad musíte zastaviť a potom pohnúť do kopca,“ vysvetlil nám 45-ročný kamionista Anton Verbovský z Ľubotíc pri Prešove.
Ten je rodákom z neďalekých Bertotoviec (okres Prešov). Jazdu priechodom má v krvi: „Učil som sa tadiaľ jazdiť, iná cesta nebola. Preto viem jazdu prispôsobiť tak, aby som nemusel vchádzať do protismeru.“
Aj tak ho uzávierka tunela neteší: „Problém je ten, že v tuneli neurobili druhú dieru. Všade vo svete sú dve diery. A ak robia údržbu, jedna vždy funguje.“
Spáli viac nafty
Verbovský prejazdil za 20 rokov takmer celú Európu i Rusko. V súčasnosti vozí tovar každý týždeň z Prešova do Paríža. Pri uzavretom tuneli na Branisku a nutnej obchádzke spáli s plne naloženým nákladom o 20 litrov nafty viac.
A trasa mu trvá o takmer pol hodinu dlhšie. Zastihli sme ho pri povinnej zastávke. „Keby som to nemusel obchádzať, akurát by mi jazda vyšla až do Prešova. Takto som si musel urobiť povinnú prestávku,“ uviedol ďalšie nevýhody uzávierky.
Tú si pochvaľujú v jedinom fungujúcom motoreste na horskom priechode. V tom čase im stúpnu tržby o 20 percent. Zarobia aj na ubytovacích službách.
„Sú u nás ubytovaní robotníci, ktorí robia v tuneli,“ vraví majiteľka Jozefína Palenčárová.
Chcú postaviť druhú tunelovú rúru
Tunel spolu s diaľnicou D1 na úseku Beharovce - Fričovce uzavreli v sobotu 28. apríla o polnoci a zatvorený bude do pondelka do polnoci.
Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcela Jánošíka rozsah prác a technologické procesy neumožňujú krátkodobú uzávierku.
„V tuneli sa okrem štandardného čistenia realizuje obnova vodorovného dopravného značenia, ktoré je zároveň jedným z najdôležitejších bezpečnostných prvkov. Napríklad vodorovné dopravné značenie nie je možné realizovať bezprostredne po umytí tunela, keďže vozovka musí byť suchá, taktiež značenie je závislé na vzdušnej vlhkosti,“ dodal hovorca.
Medzi rozsiahlejšie práce zaradil opravu štrbinovej kanalizácie, opravu odsávacích ventilátorov a komplexné skúšky technológií.
Štandardne sa počas každej uzávierky realizuje čistenie tunela, dopravného značenia, kamerového systému a ostatných technológií, ktoré zabezpečujú bezpečnosť cestnej premávky v tuneli.
Na otázku, či NDS neuvažuje o výstavbe druhej tunelovej rúry uviedol: „V súčasnosti je v štádiu prípravy. Máme vydané právoplatné územné rozhodnutie.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári