Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Nábrežnú komunikáciu v Prešove potiahnu k ZVL

Odkloneniu dopravy mimo centra Prešova má napomôcť Nábrežná komunikácia a jej ďalšie pokračovanie, ku ktorému sa podujali cestári.

Poklepanie základného kameňa.Poklepanie základného kameňa. (Zdroj: Michal Frank)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Odkloneniu dopravy mimo centra Prešova má napomôcť Nábrežná komunikácia a jej ďalšie pokračovanie, ku ktorému sa podujala Slovenská správa ciest (SSC). Úsek od Mestskej haly po ZVL má byť dokončený v priebehu troch rokov. Dovtedy čakajú vodičov nepríjemné obmedzenia. Nová cesta má stáť vyše 32 miliónov eur.

PREŠOV. Práce na novom úseku cesty I/68 „odbočka Škultétyho - ZVL“ začali v pondelok slávnostným poklepaním základného kameňa.

Na terajšiu Nábrežnú komunikáciu sa nový štvorprúdový úsek napojí o tri roky a vytvorí tak vnútorný obchvat Prešova. Prevedie tranzitnú dopravu z Košíc smerom na Poprad.

„Príprava stavby ako celku začala ešte koncom 80. rokov. Neskôr bola rozčlenená na etapy,“ povedal riaditeľ investičnej výstavy SSC Košice Jozef Fabian.

Opísal novú cestu: „Stavba pozostáva z 91 objektov. Je to náročná stavba v intraviláne mesta Prešov, pričom jej celková dĺžka je štyri kilometre a bude pozostávať z troch úsekov.“

Prvá trasa bude merať 2,1 km, druhá 1,1 km a tretia 400 metrov. „Všetky končia na veľkej okružnej križovatke v mieste dnešného ZVL. Stavba bude náročná na koordináciu, je tu už teraz spleť vyvolaných investícií, a tiež na etapizáciu, keď sa sedemkrát bude meniť doprava,“ doplnil Fabián.

Zdôraznil, že práce potrvajú tri roky a 85 percent nákladov bude uhradených z európskych zdrojov.

Tento fakt potešil aj štátneho tajomníka ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Andreja Holáka (Smer): „S týmto úsekom sme sa veľmi natrápili už pri jeho príprave. Vyzerá to však tak, že ho stihneme vyfinancovať ešte z operačného programu Doprava na roky 2007 - 2013. Obyvateľov prosím o trpezlivosť, ale zase odmenou im bude bezkolízna komunikácia.“

Prešovčanov čakajú obchádzky

Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu si vydýchne najmä „tranzitná doprava“, ktorá prestane obťažovať Prešovčanov.

K dokončeniu výstavby však vedie ešte dlhá cesta. Potvrdili to aj slová projektanta Jozefa Antola: „Po dlhej etape prípravy sme si povzdychli, ale takýchto povzdychnutí bude v najbližšej dobe veľmi veľa. Dlhé oddobie neuvidíme nič okrem prašných a zablatených ciest a nepríjemných obchádzok, ale výslkedok bude skutočne hodný toho, čo sme dokázali pripraviť.“

Súčasťou stavby bude príprava 91 stavebných objektov, vrátane niekoľkých mostov.

Zástupca dodávateľskej firmy je optimista. „My urobíme všetko preto, aby bol daný termín dodržaný. Budeme sa ho ešte snažiť skrátiť,“ vyjadril sa Jaroslav Jarábek, ktorý tiež potvrdil, že stavba bude náročná.

Uskutoční sa priamo v interviláne Prešova, za plnej premávky a ráta napríklad počíta sa s viacerými prekládkami vedenia.

Obstarávateľom dopravnej stavby je SSC, dodávateľom sa po verejnej súťaži stala bratislavská firma Hant.

Náklady na výstavbu štvorpruhového cestného prieťahu presiahnu sumu 32 miliónov eur.

ico

Údaje o novej ceste

Na hlavnú komunikáciu I/68 sa napájajú ďalšie cesty. V súčasnosti I/68 prechádza v provizórnej trase centrálnou časťou mesta Prešova, ktorá nevyhovuje svojimi parametrami intenzite dopravy a negatívne vplýva na životné prostredie.

Preto je navrhovaná preložka tejto cesty mimo zastavané oblasti, až po križovatku ZVL (vrátane jej prebudovania na mimoúrovňovú).

Cieľom stavby je odklonenie dopravy mimo centrálnu časť mesta, čím dôjde k odľahčeniu jestvujúcej komunikačnej siete, zlepšeniu plynulosti dopravy a životného prostredia.

Táto komunikácia bude prevádzať tranzitnú dopravu z Košíc smerom do Popradu do uvedenia diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh do prevádzky.

Po uvedení tohto úseku diaľnice D1 do prevádzky bude navrhovaná preložka cesty I/68 – trasa „A“ tvoriť aj náhradnú trasu pre dopravu v prípade uzatvorenia tunela Prešov.

Začiatok úpravy je v križovatke Pod Kamennou baňou a nadväzuje na hotový úsek Nábrežnej komunikácie.

Nová cesta podľa projektu križuje rieku Torysa, ďalej je vedená na jej ľavom brehu. Križuje rieku Sekčov, železničnú trať a napája sa do navrhovanej okružnej križovatky pri ZVL.

Šírkové usporiadanie je navrhnuté ako štvorpruhová komunikácia so stredným deliacim pásom. Pozdĺž navrhovanej komunikácie je vľavo navrhnutý chodník.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 121
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 846
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 057
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 234
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 300
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 658
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 521
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 239
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 238
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop