Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 1. február, 2023 | Meniny má Tatiana

Nábrežnú komunikáciu v Prešove potiahnu k ZVL

Odkloneniu dopravy mimo centra Prešova má napomôcť Nábrežná komunikácia a jej ďalšie pokračovanie, ku ktorému sa podujali cestári.

Poklepanie základného kameňa.Poklepanie základného kameňa. (Zdroj: Michal Frank)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Odkloneniu dopravy mimo centra Prešova má napomôcť Nábrežná komunikácia a jej ďalšie pokračovanie, ku ktorému sa podujala Slovenská správa ciest (SSC). Úsek od Mestskej haly po ZVL má byť dokončený v priebehu troch rokov. Dovtedy čakajú vodičov nepríjemné obmedzenia. Nová cesta má stáť vyše 32 miliónov eur.

PREŠOV. Práce na novom úseku cesty I/68 „odbočka Škultétyho - ZVL“ začali v pondelok slávnostným poklepaním základného kameňa.

Na terajšiu Nábrežnú komunikáciu sa nový štvorprúdový úsek napojí o tri roky a vytvorí tak vnútorný obchvat Prešova. Prevedie tranzitnú dopravu z Košíc smerom na Poprad.

„Príprava stavby ako celku začala ešte koncom 80. rokov. Neskôr bola rozčlenená na etapy,“ povedal riaditeľ investičnej výstavy SSC Košice Jozef Fabian.

Opísal novú cestu: „Stavba pozostáva z 91 objektov. Je to náročná stavba v intraviláne mesta Prešov, pričom jej celková dĺžka je štyri kilometre a bude pozostávať z troch úsekov.“

Prvá trasa bude merať 2,1 km, druhá 1,1 km a tretia 400 metrov. „Všetky končia na veľkej okružnej križovatke v mieste dnešného ZVL. Stavba bude náročná na koordináciu, je tu už teraz spleť vyvolaných investícií, a tiež na etapizáciu, keď sa sedemkrát bude meniť doprava,“ doplnil Fabián.

Zdôraznil, že práce potrvajú tri roky a 85 percent nákladov bude uhradených z európskych zdrojov.

Tento fakt potešil aj štátneho tajomníka ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Andreja Holáka (Smer): „S týmto úsekom sme sa veľmi natrápili už pri jeho príprave. Vyzerá to však tak, že ho stihneme vyfinancovať ešte z operačného programu Doprava na roky 2007 - 2013. Obyvateľov prosím o trpezlivosť, ale zase odmenou im bude bezkolízna komunikácia.“

Prešovčanov čakajú obchádzky

Podľa generálneho riaditeľa SSC Romana Žemberu si vydýchne najmä „tranzitná doprava“, ktorá prestane obťažovať Prešovčanov.

K dokončeniu výstavby však vedie ešte dlhá cesta. Potvrdili to aj slová projektanta Jozefa Antola: „Po dlhej etape prípravy sme si povzdychli, ale takýchto povzdychnutí bude v najbližšej dobe veľmi veľa. Dlhé oddobie neuvidíme nič okrem prašných a zablatených ciest a nepríjemných obchádzok, ale výslkedok bude skutočne hodný toho, čo sme dokázali pripraviť.“

Súčasťou stavby bude príprava 91 stavebných objektov, vrátane niekoľkých mostov.

Zástupca dodávateľskej firmy je optimista. „My urobíme všetko preto, aby bol daný termín dodržaný. Budeme sa ho ešte snažiť skrátiť,“ vyjadril sa Jaroslav Jarábek, ktorý tiež potvrdil, že stavba bude náročná.

Uskutoční sa priamo v interviláne Prešova, za plnej premávky a ráta napríklad počíta sa s viacerými prekládkami vedenia.

Obstarávateľom dopravnej stavby je SSC, dodávateľom sa po verejnej súťaži stala bratislavská firma Hant.

Náklady na výstavbu štvorpruhového cestného prieťahu presiahnu sumu 32 miliónov eur.

ico

Údaje o novej ceste

Na hlavnú komunikáciu I/68 sa napájajú ďalšie cesty. V súčasnosti I/68 prechádza v provizórnej trase centrálnou časťou mesta Prešova, ktorá nevyhovuje svojimi parametrami intenzite dopravy a negatívne vplýva na životné prostredie.

Preto je navrhovaná preložka tejto cesty mimo zastavané oblasti, až po križovatku ZVL (vrátane jej prebudovania na mimoúrovňovú).

Cieľom stavby je odklonenie dopravy mimo centrálnu časť mesta, čím dôjde k odľahčeniu jestvujúcej komunikačnej siete, zlepšeniu plynulosti dopravy a životného prostredia.

Táto komunikácia bude prevádzať tranzitnú dopravu z Košíc smerom do Popradu do uvedenia diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh do prevádzky.

Po uvedení tohto úseku diaľnice D1 do prevádzky bude navrhovaná preložka cesty I/68 – trasa „A“ tvoriť aj náhradnú trasu pre dopravu v prípade uzatvorenia tunela Prešov.

Začiatok úpravy je v križovatke Pod Kamennou baňou a nadväzuje na hotový úsek Nábrežnej komunikácie.

Nová cesta podľa projektu križuje rieku Torysa, ďalej je vedená na jej ľavom brehu. Križuje rieku Sekčov, železničnú trať a napája sa do navrhovanej okružnej križovatky pri ZVL.

Šírkové usporiadanie je navrhnuté ako štvorpruhová komunikácia so stredným deliacim pásom. Pozdĺž navrhovanej komunikácie je vľavo navrhnutý chodník.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  3. O najlepšie komunikujúcich značkách rozhodne aj verejnosť
  4. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  5. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  6. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  7. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  8. Svalovice sa netreba obávať
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 943
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 251
  3. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 929
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 213
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 115
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 427
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 326
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 290

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  2. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  7. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  8. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 088
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 283
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 703
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 608
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 541
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 2 993
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 903
  8. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 2 712
  1. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  4. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Bukovský vs. Hanajík
  2. Toto je rovnosť: Autorka kurzu o rodovej rovnosti: Po vykročení z komfortnej zóny toho môžeme veľa objaviť
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá)
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva v Liptovskom Mikuláši
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova?
  7. Anna Miľanová: Kresby prírodným uhlíkom...
  8. Matúš Mathis: Ponuka bytov v Košiciach po prvýkrát od septembra 2022 klesla - Píše Matúš Mathis
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 6 088
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 283
  3. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 703
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 608
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 541
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 2 993
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 2 903
  8. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 2 712
  1. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  2. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  4. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  8. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu