Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Prešov mizne zo železničnej mapy

Železnice rušia jediný priamy spoj Prešov – Bratislava ako nesystémový, čakacie lehoty v Kysaku sa predĺžia.

Prešovská stanica. Dostáva sa na druhú koľaj.Prešovská stanica. Dostáva sa na druhú koľaj. (Zdroj: Michal Frank)

Železničnú dopravu čakajú škrty. Nad novým grafikonom, ktorý chystá ministerstvo dopravy, zaplačú najmä obyvatelia Prešova a Prešovského kraja. Jediný priamy spoj Prešov – Bratislava ruší ako nesystémový, nové nepribudnú, niektoré čakacie lehoty v Kysaku sa ešte predĺžia.

PREŠOV. Návrh nového grafikonu predstavilo ministerstvo dopravy cez stránku vlaky.net. Cestujúci s ním nie sú spokojní.

Prešovčan Jozef Róbert Šmigalla sa už ako občan zapojil do pripomienkového konania a obrátil sa listom aj na kompetentných.

Šmigalla je železničiar, nerobí však na úseku osobnej prepravy, no o túto problematiku sa zaujíma.

Bol tiež členom petičného výboru, ktorému sa v roku 2007 podarilo zabrániť rušeniu vlakov z Prešova. Či sa bude história opakovať, ukáže čas.

Diskriminačný grafikon

Návrh nového grafikonu sa Šmigallovi nepozdáva, považuje ho za nevýhodný pre ľudí z Prešova a okolia.

„Chcú zrušiť jediné priame spojenie medzi Prešovom a Bratislavou, ktoré je pritom vyťažené. Ďalším nedostatkom je to, že dostupnosť spojenia pri prestupovaní v Kysaku bude sťažená. Predĺžia sa čakacie doby na prestup,“ priniesol zlé správy.

Návrhu sa venoval niekoľko dní, porovnával ho s terajším grafikonom, výsledky tohto procesu tlmočil aj župe a mestu Prešov. Tí ho pred piatimi rokmi oficiálne podporili.

Voči návrhu vzniesol pripomienky, ale aj nový návrh. Za úspech by považoval, keby železnice ostali pri starom grafikone. Nevylúčil ani iniciovanie petície za zachovanie niektorých vlakov.

„To, čo teraz pripravili, je diskriminačné. Prešov ako jediné krajské mesto nebude mať priame vlakové spojenie s hlavným mestom republiky. Skôr mohli priame spojenia pribudnúť. Veď z Košíc ide rýchlik takmer každú hodinu, z Prešova ani jeden. Pritom by sa dalo riešiť, že by to niektoré z nich potiahli až po Prešov, zavedením tzv. taktovej dopravy. Problematická je tiež dostupnosť spojenia a čakacie lehoty. Na prípoj sa bude čakať aj hodinu či dve. Celkovo sa na východnom Slovensku nezavedie ani desať nových vlakov a zruší 75 starých,“ argumentoval Šmigalla a pridal konkrétne čísla.

Dlhý pobyt v Kysaku

Podľa návrhu nového grafikonu sa pri rýchliku 607, s príchodom do Kysaku o 17.31, čaká na prípoj do Prešova až 68 minút.

Aj pri R120 je to takmer polhodina, pri R442 až 85 minút a pri R614 sa cestujúci v Kysaku zdržia 126 minút. To na tom budú ešte dobre. Nočný vlak (R613, príchod 23.31) nemá prípoj žiadny, až ráno z Košíc.

Kto si teraz zvykol večer nastúpiť do vlaku v Prešove a ráno sa zobudiť v Bratislave, alebo naopak, na to bude môcť zabudnúť.

A aké má možnosti? Môže využiť nočný rýchlik, keď príde do Kysaku o 22.23 a na rýchlik počkať 126 minút. Alebo ísť do Košíc a tam čakať na R800 58, v nedeľu 144 minút.

Odvoláva sa na PVV

„Je to nedôstojné,“ zdôrazňuje Šmigalla, ktorý sa pri boji proti novému grafikonu opiera o základnú premisu programového vyhlásenia vlády: „Prvý bod uvádza, že vláda sa zaviazala zmiernením dopadov krízy posilniť istoty ľudí. Tým, že ľuďom sťažíme podmienky pre cestovanie za prácou, relaxom či rodinami, určite nezmierime dopady krízy, ani im neposilníme istoty. Nezlepší to ich kvalitu života a nepomôže ani deklarovanému rozvoju regiónov.“

ico

Reakcia

MDVRR: Rýchliky z Prešova sú nesystémové

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR chce predísť prekročeniu prostriedkov vyčlenených na financovanie železničnej osobnej dopravy. Preto chce prikročiť k reforme.

„Jej železným predpokladom je udržanie výkonov železničnej osobnej dopravy na úrovni 30,3 mil. vlakových kilometrov, podstatou je postupná rezignácia na doteraz uplatňovaný princíp vlakov idúcich ad hoc bez akéhokoľvek systémového previazania a prechod k taktovému grafikonu, pri ktorom vlaky jazdia v jednoduchom a pre cestujúcich prehľadnom režime. Vtedy vlaky toho istého smeru nasledujú za sebou v rovnakom a dobre zapamätateľnom intervale,zastavujú vždy na tých istých zastávkach a s minimálnymi zmenami režimov jazdy počas týždňa, mesiaca alebo roka,“ uviedol hovorca MDVRR Martin Kóňa.

Rýchliky z Prešova do Bratislavy považuje ministerstvo za „nesystémové ad hoc spojenia“, preto ich chce zrušiť.

Na margo dlhých čakacích dôb Kóňa uviedol, že v R607 „došlo nedopatrením k neprípoju“, pričom proces „ladenia“ návrhu cestovného poriadku práce prebieha. l R614 v aktuálnom grafikone odchádza z Kysaku o 0.19, posledný vlak k nemu prichádza od Prešova o 22.27 (priamy prípoj je len v pondelky). „Zavedenie rovnakého spojenia v novom cestovnom poriadku je otázkou, ktorá bude riešená po uplatnení záverov z parciálnych porád k cestovnému poriadku a posúdení disponibilného zostatku voľných vlakových kilometrov,“ obhajoval návrh Kóňa.

„Ministerstvo túto úpravu nepovažuje za diskriminačnú voči obyvateľom Prešova. V snahe dosiahnuť maximálnu racionalizáciu železničnej prevádzky len rešpektuje dlhodobo stabilizované prúdy cestujúcich a podľa nich čo najúčelnejšie hospodári s disponibilným rozsahom železničných výkonov.“

Zmeny cestovného poriadku, ktorý má vojsť do platnosti v období 2012/2013, pripravovalo priamo MDVRR. Nezrovnalosti chce po komunikácii so samosprávami a verejnosťou odstrániť. Desiateho júla bude porada k návrhu s vyššími územnými celkami.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 044
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 989
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 489
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 660
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 316
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 316
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 791
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 432
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 398
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rušenie vlakov na východe

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.

8 h
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

8 h
Ilustračná fotografia.

Denník SME odhadol, aký bude očkovací kalendár.

21 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop