Petícia za zachovanie terajšieho grafikonu železníc v Prešove je už na svete. Tento krok nasledoval po tom, čo ministerstvo neakceptovalo pripomienky župy. Iniciátori petície veria, že zaberie a ministerstvo svoj návrh prehodnotí. V prípade neúspechu môžu nasledovať aj radikálnejšie riešenia, napríklad blokáda cesty.
PREŠOV. Na pôde Prešovského samosprávneho kraja (PSK) odštartovali dnes petičnú akciu za zachovanie terajšieho grafikonu železničnej dopravy.
Prvými signatármi sú predseda PSK Peter Chudík (Smer), primátor Prešova Pavel Hagyari (nez.) a občiansky aktivista Jozef Róbert Šmigalla.
„Po zhliadnutí návrhu som zistil skutočnosti, pre ktoré sme sa tu zišli. Ide najmä o zrušenie priameho spoja Prešov – Bratislava, zlú prípojovosť na vlaky v železničných staniciach Kysak a Košice a rušenie vlakov,“ konštatoval Šmigalla.
Zablokujú cesty?
Primátor Pavel Hagyari pritvrdil: „Považujem to za neslušné a nemorálne. Jeden nekompetentný úradník z Bratislavy nás vracia do 19. storočia.“
Doplnil, že diaľnica mešká už desať rokov a toto by bola pre východ ďalšia rana, ktorá „výrazne sťaží rozvoj ekonomiky“.
Ak by nový grafikon prešiel, je podľa Hagyariho skupina aktivistov ochotná zablokovať cestnú dopravu v Prešove smerom na Poprad i na Košice.
Návrhy PSK nezohľadnili
„Nemáme inú možnosť, ako povedať nie,“ povedal o petícii župan Peter Chudík, podľa ktorého si úradník z ministerstva splnil úlohu tým, že „prišiel, povedal si svoje a odišiel“, pričom žiadna z pripomienok PSK zohľadnená nebola.
„Dôvod, že treba zrušiť vlaky, lebo cestuje málo ľudí, mi pripadá scestný. Keď sa zastavia spoje, už na nich nikto nepôjde. Ani diaľnicu Behárovce nechceli stavať, že tam jazdí málo áut...“
Podľa Chudíka aj kraj dopláca pri autobusovej doprave na straty vo verejnom záujme, aby ľudia mali možnosť využívať verejnú dopravu, aj v oblastiach, kde ich žije málo. „Ten istý problém majú železnice. Zrušiť spoje je najľahšie.“
V prípade rušenia spojov by ich mohol čiastočne nahradiť PSK autobusmi, pričom straty by vykrýval z vlastného rozpočtu. „Myslím, že úplne nahradiť vlaky nie je možné,“ povedal župan.
S návrhom nového grafikonu jednoznačne nesúhlasí a neakceptuje argumentáciu ministerstva: „Ich jediným dôvodom je, že je to neefektívne. Je potrebné zmierňovať regionálne rozdiely.“
Čaká na vyjadrenie ministra, ktorý zatiaľ daný návrh nekomentoval.
Zatiaľ nie je ani jasné, či by škrtanie na železniciach znamenalo aj prepúšťanie zamestnancov.
Tlak na Bratislavu majú vytvoriť tisíce podpisov
Petíciu budú ľudia podpisovať do konca augusta, keď zasadnú zastupiteľstvá PSK i Prešova.
V roku 2007 pod podobnú petíciu vyzbierali šesťtisíc podpisov, teraz ich očakávajú viac. Petičné hárky odovzdajú priamo na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
V Prešove je možné petíciu podpisovať napríklad v mestskom informačnom centre, alebo na železničnej stanici, dostupná bude aj cez sociálne siete na internete.
„Zaujímalo by ma, ako kompetentní prišli na to, že rýchlik z Prešova do Bratislavy nie je vyťažený a treba ho zrušiť. Alebo také viac ako hodinové čakanie v Kysaku, kde WC funguje od 6. do 14. hodiny,“ pohoršil návrh Prešovčanku Ivetu Tarabčákovú.
Podobný názor zdieľa aj Júlia Srokovská: „Čakať v Kysaku nejaké dve hodiny v noci, lebo nejde žiadny prípoj, tak ďakujem pekne. A najviac ma bude mrzieť priamy vlak do Bratislavy, keďže ním som cestovala najradšej a najčastejšie. Nastúpila som - či už v Prešove alebo v Bratislave - do vlaku a ráno som bola na mieste pekne vyspaná. Zrušenie tohto vlaku je hlúposť, ktorá len znepríjemní život cestujúcim.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári