Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix
Nájdete nás na webe

Výstavbu cesty R9 od Prešova na Vranov stopli

Zamýšľaná výstavba cesty od Lipníkov pri Prešove, cez Vranov nad Topľou až po Sninu dostala stopku.

Cestná sieť. Na východe sa tak skoro nezlepší.Cestná sieť. Na východe sa tak skoro nezlepší.(Zdroj: Michal Frank)

Ministerstvo tvrdí, že taký plán nikdy nebol a cestu sa neoplatí stavať pre slabú vyťaženosť. Opozičný poslanec naopak reaguje, že rozhodnutie ministerstva dopravy robí z východniarov občanov druhej kategórie, pritom sa má stavať „nezmyselná“ cesta cez rodisko premiéra.

PREŠOV. Cestná komunikácia medzi Prešovom, od obce Lipníky a Vranovom, je dôležitou dopravnou tepnou. Slávka Dzurňáková z Vranova nad Topľou jazdí po tejto ceste pravidelne.

„Malo by sa to riešiť. Je to len úzka dvojprúdovka, mohli ju rozšíriť aspoň o jeden jazdný pruh, keď už nič iné. Veľmi zle sa jazdí, najmä v zime,“ hovorí o ceste, ktorá je roky v nezmenenom stave.

Článok pokračuje pod video reklamou

„V podstate dvadsať rokov je takýto stav. Odkedy po nej jazdím. Nič sa za ten čas nezmenilo, s výnimkou bežných opráv. Treba spraviť niečo, čo by zlepšilo bezpečnosť a plynulosť dopravy.“

Hudacký: Vláda východniarov ignoruje

Ministerstvo dopravy malo v týchto dňoch vydať rozhodnutie o zrušení budovania rýchlostnej cesty R9 (prípojka k R4) od Lipníkov (okres Prešov) cez Vranov, Humenné až po Sninu, smerom na Ukrajinu.

Na tento fakt poukázal niekdajší štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Ján Hudacký, v súčasnosti poslanec Národnej rady SR za KDH.

Podľa jeho slov je rozhodnutie ministerstva o zrušení vybudovania cesty jedným „z ďalších príkladov ignorácie vládnej strany sociálno-ekonomických podmienok najchudobnejšieho regiónu Slovenska“.

Hudacký konštatoval, že R4 by mohla zvýšiť ekonomický potenciál regiónu. Poukázal napríklad na fakt, že vranovský priemyselný park zíva prázdnotou, humenský na tom nie je oveľa lepšie: „Viacerí potenciálni investori zdôvodnili svoje negatívne rozhodnutie práve zlou cestnou infraštruktúrou.“

Rýchlostné cesty R4 a R9 by podľa neho mohli „rozprúdiť ekonomiku regiónu, zlepšiť prístup k tejto infraštruktúre takmer všetkých okresných miest, čo zlepší mobilitu občanov za prácou, stimulovať investície a významne prispievať k tvorbe pracovných miest“.

Podľa poslanca je ďalšou dôležitou vecou nebezpečný horský priechod Petič, ktorý bol v projekte R9 riešený tunelom. Preto považuje stopnutie cesty za „tragické“.

Príčinu vidí v tom, že prioritu dostala cesta R8, ktorá spája Nitru s Bánovcami nad Bebravou a prechádza cez rodisko premiéra - Topoľčany. Túto cestu označil za „nezmyselný pomník“, ktorý východniarov zaradí medzi „občanov druhej kategórie“.

MDVRR: Bol to sentimentálny návrh

Ministerstvo dopravy to vidí inak. Podľa hovorcu rezortu budovanie rýchlostnej cesty R9 nebolo zrušené, pretože sa s ním nikdy nepočítalo v žiadnom strategickom dokumente ministerstva dopravy.

„Išlo len o ideový zámer bývalého vedenia ministerstva dopravy, ktorý nebol dotiahnutý ďalej ako do podoby akéhosi sentimentálneho návrhu bez reálneho opodstatnenia doloženého dopravnými číslami,“ reagoval Martin Kóňa z MDVRR.

Informáciu, že namiesto toho zaradilo ministerstvo do plánu cestu Nitra - Bánovce, označil za nesprávnu:

„Tieto dva projekty spolu žiadnym spôsobom nesúvisia, navyše s touto cestou sa počítalo skôr, ako sa začalo rozprávať o R9 (proces posudzovania environmentálnych vplyvov tu bol ukončený v januári 2011, teda za ministrovania pána Figeľa). Ani tu nie sú jasné termíny výstavby - dnes vieme povedať len toľko, že ani s touto cestou sa v súčasnom programovom období eurofondov neráta.“

Kóňa spresnil, že presné termíny a priority budovania diaľničnej siete prinesie aktualizácia plánu výstavby diaľníc a rýchlostných ciest, ktorú MDVRR pripravuje v týchto mesiacoch a chce ju predstaviť na jeseň.

„Už dnes je však jasné, že cesta R9 v prioritách ministerstva v súčasnosti nefiguruje,“ potvrdil stopku pre cestu Lipníky - Vranov - Humenné - Snina.

Rozhodnutie odôvodnil nízkou intenzitou dopravy: „Na tejto trase premáva zhruba 6-tisíc vozidiel denne, pre porovnanie na bratislavskom Prístavnom moste rozprávame o 100-tisíc vozidlách za 24 hodín. Navyše, táto rýchlostná cesta je prakticky paralelná s plánovanou diaľnicou D1 z Košíc cez Michalovce a Sobrance na Ukrajinu. Dobudovanie diaľnice D1, ktorá má spojiť západ a východ krajiny, je jednoznačne našou prioritou.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 214
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 997
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 8 617
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 898
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 022
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 928
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 557
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 732
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 595
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 174

Neprehliadnite tiež

Za zhorené autobusy už má SAD Prešov náhradu

Bude sa v nich dať platiť klasickou kartou.

Nové autobusy SAD Prešov.
Zábrany na pešej zóne.

Vodnú nádrž Ružín pokryli odpadky. Norné steny pretrhlo

Naplavený komunálny odpad hyzdí aj brehy Hornádu v Košiciach.

Odpad zachytený v nornej stene medzi obcami Jaklovce a Margecany.
K nešťastiu došlo na tejto ulici, na mieste, kde sú pred domom poukladané drevá.

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Čo bolo dobre, čo zle a čo vlastne po Novembri 1989 oslavovať (píše Ivan Mikloš)

Chaosu deväťdesiatych rokov sa nedalo vyhnúť.

Pred voľbami v roku 1998 Vladimír Mečiar si pri otváraní dialničného úseku pri Ilave tancoval s topmodelkou Claudiou Schifferovou. Nepomohlo mu to. Vyhral síce voľby, ale vládu už nezostavoval.
Stĺpček Osmelené

Smrť Violy nie je tragédiou temnej uličky

Kto je vinníkom tohto obludného násilia?

Soňa Jánošová
Violka Macáková. So smútkom na ňu spomína rodina, priatelia aj kolegovia.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop