Korzár logo Korzár Prešov

Výstavbu cesty R9 od Prešova na Vranov stopli

Zamýšľaná výstavba cesty od Lipníkov pri Prešove, cez Vranov nad Topľou až po Sninu dostala stopku.

Cestná sieť. Na východe sa tak skoro nezlepší.Cestná sieť. Na východe sa tak skoro nezlepší. (Zdroj: Michal Frank)

Ministerstvo tvrdí, že taký plán nikdy nebol a cestu sa neoplatí stavať pre slabú vyťaženosť. Opozičný poslanec naopak reaguje, že rozhodnutie ministerstva dopravy robí z východniarov občanov druhej kategórie, pritom sa má stavať „nezmyselná“ cesta cez rodisko premiéra.

PREŠOV. Cestná komunikácia medzi Prešovom, od obce Lipníky a Vranovom, je dôležitou dopravnou tepnou. Slávka Dzurňáková z Vranova nad Topľou jazdí po tejto ceste pravidelne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Malo by sa to riešiť. Je to len úzka dvojprúdovka, mohli ju rozšíriť aspoň o jeden jazdný pruh, keď už nič iné. Veľmi zle sa jazdí, najmä v zime,“ hovorí o ceste, ktorá je roky v nezmenenom stave.

SkryťVypnúť reklamu

„V podstate dvadsať rokov je takýto stav. Odkedy po nej jazdím. Nič sa za ten čas nezmenilo, s výnimkou bežných opráv. Treba spraviť niečo, čo by zlepšilo bezpečnosť a plynulosť dopravy.“

Hudacký: Vláda východniarov ignoruje

Ministerstvo dopravy malo v týchto dňoch vydať rozhodnutie o zrušení budovania rýchlostnej cesty R9 (prípojka k R4) od Lipníkov (okres Prešov) cez Vranov, Humenné až po Sninu, smerom na Ukrajinu.

Na tento fakt poukázal niekdajší štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Ján Hudacký, v súčasnosti poslanec Národnej rady SR za KDH.

Podľa jeho slov je rozhodnutie ministerstva o zrušení vybudovania cesty jedným „z ďalších príkladov ignorácie vládnej strany sociálno-ekonomických podmienok najchudobnejšieho regiónu Slovenska“.

SkryťVypnúť reklamu

Hudacký konštatoval, že R4 by mohla zvýšiť ekonomický potenciál regiónu. Poukázal napríklad na fakt, že vranovský priemyselný park zíva prázdnotou, humenský na tom nie je oveľa lepšie: „Viacerí potenciálni investori zdôvodnili svoje negatívne rozhodnutie práve zlou cestnou infraštruktúrou.“

Rýchlostné cesty R4 a R9 by podľa neho mohli „rozprúdiť ekonomiku regiónu, zlepšiť prístup k tejto infraštruktúre takmer všetkých okresných miest, čo zlepší mobilitu občanov za prácou, stimulovať investície a významne prispievať k tvorbe pracovných miest“.

Podľa poslanca je ďalšou dôležitou vecou nebezpečný horský priechod Petič, ktorý bol v projekte R9 riešený tunelom. Preto považuje stopnutie cesty za „tragické“.

Príčinu vidí v tom, že prioritu dostala cesta R8, ktorá spája Nitru s Bánovcami nad Bebravou a prechádza cez rodisko premiéra - Topoľčany. Túto cestu označil za „nezmyselný pomník“, ktorý východniarov zaradí medzi „občanov druhej kategórie“.

SkryťVypnúť reklamu

MDVRR: Bol to sentimentálny návrh

Ministerstvo dopravy to vidí inak. Podľa hovorcu rezortu budovanie rýchlostnej cesty R9 nebolo zrušené, pretože sa s ním nikdy nepočítalo v žiadnom strategickom dokumente ministerstva dopravy.

„Išlo len o ideový zámer bývalého vedenia ministerstva dopravy, ktorý nebol dotiahnutý ďalej ako do podoby akéhosi sentimentálneho návrhu bez reálneho opodstatnenia doloženého dopravnými číslami,“ reagoval Martin Kóňa z MDVRR.

Informáciu, že namiesto toho zaradilo ministerstvo do plánu cestu Nitra - Bánovce, označil za nesprávnu:

„Tieto dva projekty spolu žiadnym spôsobom nesúvisia, navyše s touto cestou sa počítalo skôr, ako sa začalo rozprávať o R9 (proces posudzovania environmentálnych vplyvov tu bol ukončený v januári 2011, teda za ministrovania pána Figeľa). Ani tu nie sú jasné termíny výstavby - dnes vieme povedať len toľko, že ani s touto cestou sa v súčasnom programovom období eurofondov neráta.“

Kóňa spresnil, že presné termíny a priority budovania diaľničnej siete prinesie aktualizácia plánu výstavby diaľníc a rýchlostných ciest, ktorú MDVRR pripravuje v týchto mesiacoch a chce ju predstaviť na jeseň.

„Už dnes je však jasné, že cesta R9 v prioritách ministerstva v súčasnosti nefiguruje,“ potvrdil stopku pre cestu Lipníky - Vranov - Humenné - Snina.

Rozhodnutie odôvodnil nízkou intenzitou dopravy: „Na tejto trase premáva zhruba 6-tisíc vozidiel denne, pre porovnanie na bratislavskom Prístavnom moste rozprávame o 100-tisíc vozidlách za 24 hodín. Navyše, táto rýchlostná cesta je prakticky paralelná s plánovanou diaľnicou D1 z Košíc cez Michalovce a Sobrance na Ukrajinu. Dobudovanie diaľnice D1, ktorá má spojiť západ a východ krajiny, je jednoznačne našou prioritou.“

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 34 034
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 704
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 420
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 362
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 045
  6. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 5 624
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 506
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 278
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 450
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 445
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 859
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 773
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 900
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 519
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 905
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 038
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 450
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 445
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 859
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 773
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 900
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 519
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 905
  8. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 9 038
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu