Ministerstvo to odôvodňuje nízkou intenzitou dopravy v regióne, dokončením diaľnice D1, ale aj tým, že v oficiálnych strategických dokumentoch sa tento zámer nenachádzal. Oslovili sme bývalého štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Hudackého (KDH), ktorý na zastavenie projektu poukázal. Podľa neho hovorí v prospech výstavby cesty R9 viacero argumentov.
PREŠOV. Poslanec NR SR Ján Hudacký chce vo veci nezaradenia projektu stavby cesty R9 interpelovať na najbližšej schôdzi ministra dopravy. Ide o cestu, ktorá mala nadviazať na naplánovanú cestu R4.
„Vzhľadom na to, že sme chceli prekonať Petič tunelom, vybrali sme tzv. modrý variant, ktorý by išiel od Hanušoviec, okolo Domaše, cez Stropkov, Svidník k poľskej hranici. Pripravuje sa projektová dokumentácia. Otázka je, či sa nevrátia k červenému variantu, z obdobia prvej Ficovej vlády, čo je podobný návrh, ktorý však neprechádza cez Stropkov a okolo Domaše“ povedal J. Hudacký o „R-štvorke“, na ktorú mala nadviazať R9, smerujúca cez Vranov, Humenné a Sninu k ukrajinskej hranici.
Zdôraznil, že tento zámer bol reálny, aj keď ministerstvo sa obhajuje tým, že sa v žiadnom strategickom dokumente nenachádza. Oponuje, že to bolo v programovom vyhlásení vlády.
„Vedeli sme, že do roku 2014, pre ktorý sme robili program, to nevieme zvládnuť a musíme čakať na zdroje, ktoré budú na roky 2014 až 2020. Tam to určite malo byť zaradené, buď ako R9, alebo minimáne štvorprúdová cesta I. triedy, na ktorú má Slovenská správa ciest štúdiu,“ vysvetlil.
Intenzita vs. dostupnosť
Argument, že by išlo o nadbytočnú paralelnú cestu k D1 (vedúcu cez Košice, Michalovce po Ukrajinu) považuje za „úradnícky“, keďže geografické pomery bránia, aby ľudia prešli plynulo na diaľnicu. Práve dostupnosť považuje za kľúčový argument.
„Zásadný argument ministerstva je intenzita dopravy. Číslo 6-tisíc áut denne, ktoré uvádzajú, je poddimenzované. Platilo možno tak pred piatimi rokmi. Intenzita sa zvyšuje. Pre úradníkov je to jeden zo základnných ukazovateľov, pričom ignorujú otázky regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Protiargumentom je, že Európska únia kladie dôraz na dostupnosť k diaľniciam a rýchlostným komunikáciám.“
Poslanec podotkol, že cesta z Nitry cez Topoľčany po Bánovce nad Bebravou, ktorá ide do prípravy, je nezmyselná. Poukázal na výhľad do roku 2015: „Aj keď budú urobené všetky rýchlostné komunikácie, vrátane R4, stále bude dostupnosť od Vranova po ukrajinskú hranicu najhoršia na Slovensku.“
Práve slabú infraštruktúru označil za fakt, prečo do priemyselných parkov v Humennom a Vranove nad Topľou neprichádzajú žiadni investori.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári