PREŠOV. Prešovskí krajskí poslanci na dnešnom rokovaní zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja mimo oficiálneho programu prijali uznesenie k petícii občanov za zachovanie terajšej podoby grafikonu vlakovej dopravy aj pre roky 2012/2013.
Poslanci sa oboznámili s návrhom na škrty v železničnej doprave a obmedzení frekvencie vlakov v Prešovskom kraji.
Prijali uznesenie, v ktorom žiadajú Železničnú spoločnosť Slovenska a ministerstvo dopravy o zachovanie hustoty vlakového spojenia na súčasnej úrovni.
Ďalej žiadajú zachovanie doterajšieho vlakového spojenia Prešov – Bratislava cez Zvolen a zavedenie priameho vlakového spojenia Prešov – Bratislava cez Žilinu.
V uznesení sa uvádza, že zastupiteľstvo podporuje petíciu obyvateľov za zachovanie pôvodného vlakového grafikonu.
Petíciu podpísalo vyše 8-tisíc ľudí
K téme vystúpil aj občiansky aktivista Jozef Róbert Šmigalla, ktorý informoval o stave petície, ktorú rozbehli 18. júla. Ako uviedol, doteraz sa pod ňu podpísalo 8 260 ľudí.
Podľa porovnania s pôvodným grafikonom v Prešovskom a Košickom kraji sa železnice chystajú zrušiť 69 spojov.
Šmigalla zatiaľ nemá informácie, že by došlo k nejakým ústupkom zo strany ministerstva dopravy.
Podľa jeho slov má byť zrušená doprava na trati Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, spoje na úseku Stará Ľubovňa - Plaveč – Lipany.
Obmedzené spoje majú byť na mnohých dôležitých tratiach. Podľa Šmigallu ide o frekventované časy, keď ľudia nastupujú ráno do práce a večer prichádzajú z práce domov.
„Návrh grafikonu je nešťastne urobený, veď každý veľmi dobre vie, že do práce sa chodí na 6:00 a do úradov sa nastupuje ráno o 7:00. Keď sa pozriete na návrh tohto grafikonu, vlaky z Košíc do Prešova majú plánovaný príchod o 5:59, 7:02 a 7:59. Tak isto sa to týka smeru od Lipian do Prešova,“ uviedol Šmigalla.
Aktivisti ešte počkajú do štvrtka, keď zasadne Mestské zastupiteľstvo v Prešove, ktoré by malo prijať podobné uznesenie k petícii občanov ako dnes urobili prešovskí krajskí poslanci.
Šmigalla pre agentúru SITA povedal, že potom petíciu odovzdajú na ministerstvo dopravy.
Ministerstvo: Z 28 pripomienok prešlo 9
PSK adresoval ministerstvu dopravy na margo nového vlakového grafikonu v uplynulom období 28 pripomienok.
"Deväť z nich sme zapracovali, 19 z nich sme nemohli vyhovieť. To kopíruje aj celkový počet pripomienok, vyše dvesto, z ktorých sme akceptovali zhruba jednu tretinu," povedal pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Ako dodal, zvyšné pripomienky boli skôr sentimentálneho charakteru bez reálneho základu, prípadne pripomienky, ktoré by si žiadali výrazné navýšenie dotovaných vlakokilometrov a tým pádom vyššiu záťaž na štátny rozpočet.
"Nový grafikon ruší šesť liniek, o ktoré nebol reálny záujem cestujúcich. Naopak, posilňuje sa doprava na dvanástich linkách, kde bol záujem cestujúcich veľký. Inými slovami, rušíme poloprázdne vlaky a pridávame ich tam, kde budú plné," doplnil Kóňa s tým, že v rámci pripravovaných zmien sa vlakové kilometre uberať nebudú.
"To je jeden z dôvodov, prečo rušíme niektoré linky v Prešovskom kraji, a naopak iné posilňujeme."
"Samospráva nemôže súhlasiť s predloženým návrhom grafikonu. Ide o rozhodnutie od stola v Bratislave s dôvodom, že je to neefektívne. Prešov, tretie najväčšie mesto na Slovensku, sa týmto návrhom fakticky dostáva do pozície okresného sídla, ako napríklad Svidník, ktorý vôbec nemá železničné spojenie," reagoval v tejto súvislosti predseda PSK Peter Chudík.
Ako dodal, "pripravované zmeny znemožnia obyvateľom kraja spojenie s okolitým regiónom."
tasr
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári