Až tri štvrtiny ľudí navštívia nákupné centrum aspoň raz za mesiac. Priemerne v ňom minú vyše 50 eur. Ako sú na tom Prešovčania?
PREŠOV. Súčasným trendom je, že obchodno-zábavné centrá navštevujú celé rodiny. Zvyknú v nich tráviť voľný čas nakupovaním, prezeraním si noviniek, zábavou i oddychom.
Na štýl obliekania Slovákov útočí v nákupných centrách vyše 1 430 predajní. Oproti roku 2009 pribudli tri desiatky nákupných centier a päťsto nových nájomníkov v nich. Vyplýva to z aktuálnej štúdie spoločnosti GfK o nákupných centrách na Slovensku, ich sortimentu a nájomníkov.
“Na Slovensku je momentálne 79 novovybudovaných formátov nákupných centier, ako sú napríklad promenády, galérie či nákupné móla alebo tzv. stop shopy, v ktorých si priestory pre svoje predajne prenajíma takmer 4 000 nájomníkov,” zhrnula výsledky štúdie Anna Buzinkay.
Nákupným rajom pre Slovákov je tradične Bratislava, avšak aj na východe pribudlo sedem nových centier. Viac ako tretinu ich sortimentu tvorí oblečenie.
„Napriek tomu, že v oblasti oblečenie je stále najvyšší počet prevádzkovateľov, celkový podiel tohto segmentu klesol oproti roku 2009 o 4 percentuálne body. Na druhej strane, nárast v počte prevádzkovateľov zaznamenávame v oblasti tovar, kde pribudlo vyše 170 prevádzkovateľov a do tejto skupiny spadajú kníhkupectvá, drogérie, lekárne, hračkárstva, klenotníctva, kvetinárstva, predajcovia tlače, darčekov a podobne,“ uviedla Anna Buzinkay.
Návšteva nákupného centra býva v súčasnosti často rodinnou udalosťou. Tretine návštevníkov robia najčastejšie spoločnosť priatelia a asi 15 percent ľudí si zájde do nákupného centra najmä s kolegami.
Kam za nákupmi
A čo na to Prešovčania?
“Najradšej by som nakupovala v obchodoch, v ktorých nie sú kilometrové rady pri pokladniach - lenže u mňa funguje tzv. Murphyho zákon. Vyberiem si pokladňu, pri ktorej je najmenej ľudí a nejakým mne nepochopeným zákonom schválností sa panej v pokladni niečo pokazí. Obchodné centrá navštevujem približne raz v týždni. Najčastejšie nakupujem potraviny - ako väčšina ľudí - nie je to moja top záľuba, ale musím, bez jedla by som neprežila,“ prezradila Tamara Škovránková.
„Obchodným centrám sa snažím vyhýbať ako čert krížu. Najradšej nenakupujem a keď už musím, vyberiem si niektorý zo známych obchodných reťazcov, ktoré mám najbližšie,“ uviedol Martin Kopčík.
Zuzana Gumanová zas podotkla, že na nákup oblečenia sú najlepšie second-handy.
Z väčšiny odpovedí vyplynulo, že Prešovčania veľké obchodno-zábavné centrá neobchádzajú.
Prešovčanka Martina má v tom jasno: „Najlepšie sa nakupuje v malých obchodoch, kde si pamätajú, keď boli vaše deti malé a zhadzovali konzervy. Kde sú dobré domáce produkty a nereve tam hudba, kde vám netlačia do hlavy, že potrebujete nemecké margarínové maslo o pol centa lacnejšie. A odevy sa nakupujú tam, kde majú zázračné zrkadlo a milé predavačky, pre ktoré aj osoby s konfekčnou veľkosťou nad 38 sú ešte stále ľudské bytosti a vítaní zákazníci.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári