Korzár logo Korzár Prešov

Figeľ: Cesta R9 by oživila cestovný ruch i ekonomiku

V Prešovskom kraji je najvyššia nezamestnanosť a najnižšia priemerná mzda v prepočte na obyvateľa.

Predstavitelia KDH, zľava J. Hudacký, J. Figeľ a P. Zajac.Predstavitelia KDH, zľava J. Hudacký, J. Figeľ a P. Zajac. (Zdroj: Michal Frank)

Výstavba cesty R9 cez severovýchodné Slovensko, rozvoj cestovného ruchu a novela zákona o službách v zamestnanosti. To sú priority Kresťanskodemokratického hnutia, ktorého predstavitelia dnes absolvovali výjazd do Prešovského kraja. Svoje návrhy chcú v najbližšom čase predložiť v parlamente a pokúsia sa pre ne nájsť väčšinovú podporu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. V Prešovskom kraji je najvyššia nezamestnanosť, najnižšia priemerná mzda i HDP v prepočte na obyvateľa.

„Tento kraj je na chvoste priorít, politík, opatrení. Viaceré vládne rozhodnutia v poslednej dobe akoby potvrdzovali a prehlbovali tieto tvrdenia,“ uviedol predseda KDH a podpredseda Národnej rady SR Ján Figeľ dnes v Prešove a predstavil niektoré opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z priorít je cesta R9, ktorej zámer výstavby terajšia vláda stopla.

„Do Koncepcie územného rozvoja SR sme presadili cestu R9, ktorá spája región Šariša, cez horný Zemplín, s východnou hranicou. Teda prechádza cez región, ktorý potrebuje impulz... Prioritou je diaľnica D1, ale na ňu musí nadväzovať ďalšia cestná sieť. Nešlo o lokálpatriotizmus, ale o presvedčenie, že tento kraj potrebuje pre svoje i celkové dobro takéto zlepšenia,“ povedal Figeľ.

Podľa neho by lepšia dopravná infraštruktúra rozhýbala aj cestovný ruch, napríklad na Domaši či vo Vysokých Tatrách.

„Cestovný ruch je na Slovensku podvyživený, pritom je to v prenesenom význame najväčšia fabrika, ktorá zamestnáva stotisíc ľudí. SR má potenciál na dvojnásobok.“

Figeľ si vie predstaviť centrálu, za účasti samospráv a miestnych subjektov, ktorá by podporila investície v cestovnom ruchu.

SkryťVypnúť reklamu

Poukázal na to, že po prijatí zákona o cestovnom ruchu sa stransparentnili toky peňazí a Slovensko navštívilo o 10 percent viac turistov. KDH by podporilo aj samostatný zákon o vysokých Tatrách.

Diaľnica D1 nestačí

Okrem cestovného ruchu by nové cesty mali pritiahnuť aj investorov. „Diaľnica D1 je priorita, ale nestačí. Vzhľadom na členitosť východného Slovenska. Ak je D1 dopravnou tepnou, tak potrebujeme ďalšie žily, aby sa rozprúdila krv v celom regióne,“ uviedol podpredseda KDH, poslanec Ján Hudacký.

Podľa neho je zrušenie zámeru stavby R9 „hendikepom pre rozvoj kraja“.

Argumentu nízkej intenzity dopravy kontroval tým, že rozvoj regiónu je závislý práve od dopravy a tiež nízkou dostupnosťou k diaľniciam a rýchlostným komunikáciám.

„Aj po dobudovaní D1 budú mať lokality severovýchodu Slovenska vyše 45-minútovú dostupnosť, čo je menej ako odporúča EÚ.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal, na stavbu sa dajú využiť prostriedky z eurofondov.

Podporu naprieč spektrom by brali

V tejto veci budú poslanci interpelovať ministra. Na najbližšej schôdzi chcú tiež Ján Hudacký a Pavol Zajac predložiť návrh novely zákona o službách v zamestnanosti.

Podľa poslanca Zajaca má uľahčiť zamestnávanie znevýhodnených uchádzačov. Očakávajú, že ich návrhy by mohli nájsť širšiu podporu, najmä u poslancov z východu.

„Na začiatku volebného obdobia predseda parlamentu povedal: stop revanšizmu, poďme dobré veci pre ľudí schvaľovať spolu. Toto je zákon, ktorý nemá žiadnu politickú farbu. Ak budú poslanci Smeru hlasovať slobodne, očakávame, že ho podporia,“ dodal P. Zajac.

Ministerstvo: Figeľ zavádza

Na tlačovku J. Figeľa zareagoval hovorca ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Martin Kóňa, podľa ktorého predseda KDH pri R9 zavádza, keďže počas svojho ministrovania „sám dal tomuto nejasnému ideovému zámeru červenú“.

BRATISLAVA/PREŠOV. Podľa ministerstva Figeľ naháňa politické body a ak by s cestou R9 vážne, začal by jej prípravu.

„Odpoveď prečo túto cestu nezačala minulá vláda pripravovať, môžeme nájsť v diaľničnom programe pána Figeľa, ktorý schválila predošlá vláda minulý rok v júli. Tu sa jasne uvádza, že rýchlostná cesta R9 nie je ideálnym riešením dopravnej situácie v regióne.“

Najvhodnejším riešením pre región je z pohľadu rezortu dopravy preložka ciest prvej triedy mimo obývaného územia.

„Doprava po nich tak bude plynulejšia, komfortnejšia a hlavne bezpečnejšia pre obyvateľov. Preložka ciest prvej triedy je najvhodnejšou alternatívou, pretože je oveľa menej nákladná a obyvatelia regiónu z nej budú ťažiť oveľa skôr.“

Ministerstvo pracuje na prípravách preložky existujúcej ciest prvej triedy I/18 a I/74, dlhej 105 km.

„Momentálne sa pripravuje dokumentácia na územné rozhodnutie napríklad pre južný obchvat Vranova nad Topľou, ale aj úseky Brekovom a Humenným či Sninou a Kolonicou. Na úsek Nižný Hrabovec - Petrovce nad Laborcom v dĺžke 15 kilometrov už bola spracovaná dokumentácia a prebieha proces prípravy územného rozhodnutia. S výstavbou všetkých úsekov sa začne v najbližších rokoch,“ dodal Kóňa.

frk

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 79 352
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 410
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 117
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 928
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 236
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 206
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 299
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  5. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 651
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 565
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 50 109
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 103
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 375
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 958
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 697
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 476
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  2. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  5. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  6. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  7. Matúš Radusovsky: Ohrozenia včiel a ako im môžeme pomôcť
  8. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 651
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 565
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 50 109
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 103
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 375
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 958
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 697
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 10 476
  1. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  4. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  5. Tupou Ceruzou: Businessman
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu