Konečný návrh grafikonu, ktorý začne platiť od decembra, je na svete. Signatári petície za zachovanie pôvodného grafikonu sú zhrození, nový návrh považujú za ešte horší než pôvodný. Odhodlaní sú bojovať ďalej.
PREŠOV. Ministerstvo dopravy zverejnilo na stránke vlaky.net konečnú verziu vlakového grafikonu pre roky 2012/2013.
Pripomienky Prešovského samosprávneho kraja (PSK) v ňom zohľadnené neboli. Počet signatárov petície proti novému grafikonu sa priblížil k číslu desaťtisíc. Ich hlas vyslyšaný nebol.
„Návrh je ešte horší než prvotný zo dňa 8. 6. Čakacie doby na prípoje v Kysaku sa výrazne predĺžili. Ešte viac sa obmedzila doprava na úseku Prešov – Humenné, keď cez víkend bude premávať vlak o piatej a potom až o jedenástej hodine. Nepozerali ani na to, ako sa ľudia dostanú do práce či do školy. Nebol zachovaný verejný záujem,“ uviedol Jozef Róbert Šmigalla, občiansky aktivista, ktorý petíciu inicioval.
S petíciou chce odcestovať do Bratislavy, kde ju chce ministrovi odovzdať 15. septembra. Podotkol, že chce pozvať ministra Počiatka (Smer) i riaditeľa sekcie železničnej Kubáčka, aby prišli 9. decembra, kedy nový poriadok vstúpi do platnosti, do Kysaku a „osobne cestujúcim vysvetlili, prečo sú také dlhé čakacie doby“.
Podľa Šmigallu sa neušetria žiadne vlakokilometre, len sa inak prerozdelia, v neprospech severovýchodu Slovenska.
Župa trvá na svojom
Nespokojnosť vládne aj na PSK, ktorého predseda i zastupiteľstvo sa oficiálne postavili proti rušeniu spojov.
„Naše stanovisko sa nemení. Rozhodne s tým nesúhlasíme,“ konštatovala hovorkyňa PSK Veronika Fitzekovej, podľa ktorej stále nedostali oficiálnu odpoveď na ich požiadavky.
Došiel im len e-mail s linkom na konečný návrh grafikonu. Ako dodala, riaditeľ Úradu PSK Stanislav Kubánek, ktorý je zároveň poslancom Národnej rady SR za Smer-SD, má tento týždeň dohodnuté stretnutie s ministrom k tejto téme.
„Očakávame, že k zmene dôjde,“ uviedla Fitzeková a zdôraznila, že názor desiatich tisícok obyvateľov Slovenska „nemôže nikto nebrať vážne“.
Plán B na posilnenie autobusových spojov, ktoré PSK dotuje, župa nemá. Jednak žiadna požiadavka na ich posilnenie neprišla, jednak nie sú na to ani vyčlenené peniaze.
Iná vec by bola, ak by si výkony u podnikov SAD objednali a uhradili železnice, inak sa zvýšia výdavky samosprávnym krajom.
Anketa
Čo hovoríte na zmeny v grafikone?
Konečné znenie cestovného poriadku pre roky 2012/2013 je na svete. Petícia s desiatimi tisíckami podpisov nepomohla, viaceré spoje na východe sa rušia. Na názor sme sa opýtali ľudí v prešovských uliciach.
Ján Frisík, Prešov:
„Nesúhlasím s návrhom grafikonu, lebo Prešov ako tretie najväčšie mesto na Slovensku si zaslúži lepšie spojenie. Neviem, čo riešia hore na ministerstve, ale iné je robiť od stola a iné pre ľudí. Cestovanie z Prešova i z iných kútov kraja, kde je navyše vysoká nezamestnanosť, je problematické a ešte sa sťaží.“
Imrich Michňák, Lipníky (okres Prešov):
„Mňa osobne sa tieto zmeny nedotknú, lebo necestujem vlakom. Zachytil som o tom správy v médiách, ale ja väčšinou používam automobil. A ako dôchodca ani veľmi necestujem.“
Andrea Majtnerová, Lipany (okres Sabinov):
„Väčšina ľudí z Bratislavy asi nevie, čo je to dochádzať vlakom. Keď sa budú takto rušiť spoje, ako vlak Lipany - Plaveč, tak ľudia bez auta budú mať problém dostať sa do práce či do školy. Chodievala som vlakom do práce pravidelne.Pokiaľ človeku zrušia takýto spoj, má to ťažké.“
frk
Zistili sme
Najciteľnejšie zmeny
Medzi najväčšie zmeny v novom grafikone patrí koniec priameho spoja medzi Prešovom a Bratislavou cez Zvolen, ktorý už bude končiť v Košiciach.
Zrušenie spoja z Lipian cez Plaveč až po Starú Ľubovňu.
Obmedzenie spojov Prešov - Humenné cez víkend (pôjde o piatej, potom až o jedenástej hodine).
Zvýšia sa čakacie doby v Kysaku. Na prípoj budú cestujúci čakať napríklad 126 minút (na rýchliky do Košíc R 614 o 0.29 hod., R 612 o 14.23), v opačnom smere 188 minút (R 609 o 22.39), či 125 minút (R 601 o 13.36).
Znížená prepojiteľnosť v Kysaku aj pri ďalších rýchlikoch: čas na prípoj v smere z Bratislavy 33 min. (R 615), 68 min. (R 441), 89 min. (R 121), 68 min. (R 607, R 609, R 611).
Pri rýchliku R 813 sa čaká až 103 min., pri R 815 je to až 223 min., resp. bez prípoja, s čakaním 345 min.
Dokonca pri IC do Prešova si cestujúci v Kysaku postoja 80 min. (15.39), v smere do Bratislavy zas 39 min.
Ranné spoje z Košíc sú nevyhovujúce (s odchodmi o 5.59, 7.02, 7.59).
Obmedzenie vlakov z Lipian do Prešova.
Celkové zrušenie 69 spojov na východnom Slovensku.
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári