A to aj v prípade škôl, ktoré majú na to vytvorené podmienky. Problémom je bezpečnosť detí a zvýšený počet osobných áut.
PREŠOV. Pred desiatimi rokmi vznikol projekt Bezpečne do školy. Ako to vyzerá dnes, zisťovali včera organizátori Európskeho týždňa mobility (ETM) v Prešove.
Na školách zapojených do projektu ostali kryté parkovacie miesta pre cyklistov. Zívajú však prázdnotou, Za desať rokov sa totiž situácia v doprave v meste výrazne zmenila.
„Je to začarovaný kruh. Zmenila sa dopravná situácia. Cestovanie na bicykli nie je bezpečné, lebo je veľa áut. A tých je veľa preto, lebo sa nevyužíva iný spôsob dopravy,“ povedala Apolónia Sejková, organizátorka ETM.
Obavy o bezpečnosť
V átriu na Základnej škole Mirka Nešpora sa nachádza veľký krytý stojan na bicykle. Včera bol prázdny.
„Je na výbornom mieste, v areáli školy, chránený pred krádežami. Faktom je, že žiaci ho využívajú málo, skôr niektoré učiteľky,“ povedal riaditeľ Jaroslav Bizub.
Podľa jeho slov väčšina žiakov chodí pešo. Tých z väčšej diaľky vozia rodičia. Problémom je práve zvýšená ranná premávka. Hoci škola vychádza cyklistom v ústrety, obavy rodičov púšťať deti do školy na bicykli chápe.
Najdôležitejšia je bezpečnosť. Pozitívom niekdajšieho projektu Bezpečne do školy je retardér, ktorý na tejto ulici ostal.
Riaditeľove slová potvrdili aj žiaci. Na otázku, kto z nich prišiel aspoň raz do školy na bicykli, sa zdvihla jedna ruka. „Bojím sa ísť na bicykli po Prešove, nie je to bezpečné,“ vyslovil jeden zo žiakov názor, s ktorým sa stotožňuje zrejme väčšina.
Gymnazisti preferujú MHD
Na Gymnáziu Jána Adama Raymana je situácia iná. „Stredoškoláci sa predsa len viac orientujú v doprave ako mladší žiaci,“ podotkla A. Sejková.
V areáli gymnázia stojí krásny drevený altánok na odkladanie bicyklov. Včera ich tam bolo šesť. Ako sme sa dozvedeli, bicykel ako dopravný prostriedok do školy využíva niekoľko chlapcov. Dievčatá neláka.
„Chodievam na bicykli do školy. Zo Solivaru mi to trvá 20 minút, teda je to rýchlejšie ako mestská hromadná doprava,“ povedal jeden z prvákov „dolného gymka“.
Väčšina z nich však využíva práve MHD. Na otázku, koľkých vozia rodičia, sa zdvihli tri ruky.
Ako uviedla A. Sejková, podľa prieskumu má v priemere každý Prešovčan jeden bicykel. Väčšinou ho však využíva na rekreačné účely.
O tom, ako pretnúť gordický uzol a zlepšiť dopravu v meste, najmä z pohľadu cyklistov, budú odborníci diskutovať dnes o 16. hod. v mestskej zasadačke. Diskusia je verejná, svoje návrhy a pripomienky môže prísť predniesť každý.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári