Predstavenstvo Dopravného podniku mesta Prešov sa na mimoriadnom zasadnutí zaoberalo nielen platmi vodičov, ktorí boli v štrajkovej pohotovosti. Reč bola aj o reakciách verejnosti na zrušenie niektorých zliav. Ľudia sú nahnevaní a očakávajú nové riešenie.
PREŠOV. Aj keď primátor Pavel Hagyari (nez.) prisľúbil, že situáciu znova prehodnotí, predstavenstvo sa zhodlo v tom, že na novom cenovom výmere trvá.
„Nemôžeme robiť sociálnu politiku. Hovorila som o tom s primátorom aj s mnohými ľuďmi a názory sú rôzne. Nikomu sa nedá presne ulahodiť, ale my sme tu preto, aby sme naštartovali ekonomiku podniku. Som zdravotníčka a podľa mňa je darcovstvo krvi humánny čin. Nemôžu za to očakávať benefity v podobe bezplatnej dopravy. Ani v lekármi nedostanú lieky so zľavou len preto, že darujú krv,“ argumentovala predsedníčka predstavenstva Štefánia Andraščíková (nez.).
Reagovala tak aj na otvorený list, ktorý dopravnému podniku doručil Prešovčan Matúš Adamkovič. Píše v ňom, že nový cenový výmer považuje za vrchol arogancie.
„Ak sa vám náhodou niečo stane, dajte si krv vyrobiť za peniaze,“ vstupuje do svedomia kompetentným Adamkovič.
Andraščíková: Nič sme im nevzali
Medzi ľuďmi rezonuje aj novinka, podľa ktorej nárok na bezplatné cestovné majú už len ľudia s preukazom ZŤP, ktorí majú príjem do 300 eur.
Sú rozhorčení z toho, že mesto obmedzuje chorých s nízkymi príjmami, teda najslabšiu skupinu.
„Nič sme im nevzali, len sme sprísnili spôsob preukazovania príjmu, lebo doteraz stačilo len čestné vyhlásenie o príjme, a to sa tvrdo zneužívalo. Ak má niekto príjem nad 300 eur, tak jednoducho nemôže cestovať zadarmo, ale môže si uplatniť 40-percentnú zľavu z cestovného,“ vysvetlila Andraščíková.
Zdôraznila ešte, že sa len snažia zaviesť pravidlá do chaosu, lebo v súčasnej finančnej kondícii mesta aj mestskej akciovky nie je možné naďalej prepravovať 54 percent cestujúcich zadarmo a so zľavami.
„Nikde v Európskej únii to nerobia a my si to tiež nemôžeme dovoliť,“ dodala.
Časť invalidných aj starobných dôchodcov s preukazom ZŤP, ktorých sa zmena dotkne, zase argumentuje, že mesto aj DPMP nemajú na vec rovnaký meter. Hovoria, že mesto by malo zľavy vziať všetkým, alebo nikomu.
„Tak potom nech sa so zľavami nevozia ani úradníci, zamestnanci podniku a mestskí policajti. Tí majú platy celkom slušné a aj na tie sa im skladáme my všetci z daní, tak nech platia plné cestovné,“ rozhorčoval sa Jozef Marton.
Janus: Náklady nie sú regulované, ale tržby áno
Riaditeľ DPMP Peter Janus na okraj nového cenového výmeru a nespokojnosti ľudí poznamenal, že cestujúci nevidia reálne súvislosti.
„Pôsobíme na neregulovanom trhu z hľadiska nákladov na zabezpečenie dopravy, každý rok rastú, ale tržby máme regulované. Náš príjem obmedzujú práve zľavy a potom sa veľmi ťažko dá naštartovať efektivita v hospodárení aj rýchlejšia obmena zastaraného vozového parku aj zvyšovanie miezd pre vodičov,“ argumentoval riaditeľ.
Zistili sme
Vodiči zrušili štrajkovú pohotovosť
Na mimoriadnom predstavenstve DPMP sa dlhé vyjednávania skončili úspechom. Vodiči si presadili zvýšenie miezd a štrajkovú pohotovosť, do ktorej vstúpili 10. septembra, zrušili.
Podľa šéfa OZ Integrovaného odborového zväzu v DPMP Milana Gálla vybojovali si zvýšenie mzdy o 25 centov na hodinu, čo znamená 8-percentné zvýšenie platov. Podľa Gálla ide zhruba o 37 eur mesačne. Ostáva už len podpísať dodatok ku kolektívnej zmluve. Chceli síce 30 centov na hodinu, ale s výsledkom sú aj tak spokojní.
Riaditeľ DPMP Peter Janus v tej súvislosti zdôraznil, že zvýšenie nadobudlo účinnosť 1.9.2012 s tým, že do konca roka 2013, teda 16 mesiacov sa už mzdy nebudú zvyšovať a nastane stabilita. l Podľa predbežných prepočtov to znamená, že rozpočet DPMP sa bude musieť zvýšiť zhruba o 150-tisíc eur.
V DPMP v súčasnosti pracuje 286 zamestnancov, z toho je 165 vodičov.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári